Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce
Emitel S.A. wzmacnia swoją pozycję na tworzącym się w Polsce rynku projektowania i budowy infrastruktury sieciowej dla bezzałogowych statków powietrznych. Na podstawie przetargu ogłoszonego w 2024 roku, spółka zbudowała sieć pozwalającą na monitorowanie lotów dronów BVLOS (poza zasięg wzroku pilota). Realizacja tego projektu, to kolejny krok w drodze do popularyzacji sektora biznesowego usług dronowych w Polsce.
Emitel uważa, że w niedalekiej przyszłości drony staną się codziennym elementem krajobrazu nad naszymi głowami i będą wykorzystywane do realizacji różnorodnych komercyjnych zadań. Dlatego od blisko roku spółka włącza się w prace nad przygotowaniem ogólnopolskiej infrastruktury sieciowej pozwalającej na bezpieczne i zgodne z europejskimi regulacjami integrowanie lotów „bezzałogowców” (dronów) z innymi statkami powietrznymi (np. samolotami).
Prowadzony przez Emitel projekt Drone Labs koncentruje się na sprawdzaniu różnych scenariuszy w zakresie komercyjnego wykorzystania dronów (np. do transportu ładunków w branży kurierskiej). Firma nie zamyka się także na współpracę z partnerami; podmiotami prywatnymi (np. start-upami technologicznymi) i publicznymi (jak izby i agencje lotnicze), czego przykładem jest najnowsza realizacja spółki.
Inżynierowie Emitel zaprojektowali i zbudowali sieć złożoną z dwóch elementów sprzętowych: transponderów montowanych bezpośrednio do dronów, wysyłających w trakcie lotu sygnał bezprzewodowy oraz naziemnych odbiorników antenowych (tzw. trackerów), które odbierają i przetwarzają sygnał nadawany przez transpondery. Dodatkowo w sieci działa specjalne oprogramowanie, synchronizujące pracę nadajników i odbiorników. Tak skonstruowana sieć pozwala na monitorowanie położenia dronów znajdujących się w powietrzu w czasie rzeczywistym, a także zbieranie i późniejsze analizowanie danych technicznych z lotu. Projekt objął aż 8 lokalizacji (sieci) w całej Polsce.
- „Drony mają ogromny potencjał komercyjny w takich sektorach jak logistyka, rolnictwo, bezpieczeństwo czy ochrona zdrowia. Aby go wykorzystać, niezbędne jest stworzenie oraz integracja odpowiedniej infrastruktury. Po ponad roku prac nad projektem Emitel Drone Labs – dzięki przeprowadzonym testom i współpracy z wieloma partnerami – wypracowaliśmy jasną wizję rozwiązań zapewniających skuteczne i bezpieczne wykonywanie misji dronowych. Cieszymy się, że mogliśmy wykorzystać tę wiedzę we współpracy z krajowymi portami lotniczymi i dziękujemy za zaufanie. Sektor technologii dronowych w Polsce intensywnie się rozwija, dlatego kluczowe jest współdziałanie biznesu, który napędza wzrost branży, oraz instytucji publicznych, kształtujących jej regulacyjne fundamenty.” – powiedział Jarosław Niechcielski, Dyrektor Biura Regulacji i Rozwoju Relacji Zewnętrznych nadzorującego projekt Emitel Drone Labs.
Emitel stale pracuje nad rozwojem linii biznesowej skupionej na infrastrukturze sieciowej dla dronów. We wrześniu 2024 roku zakończył realizację pierwszych dwóch etapów testów misji dronowych (lotów z założonym konkretnym celem, np. transportu ładunków między dwoma lokalizacjami) poza zasięgiem wzroku pilota (BVLOS). Loty odbywały się w specjalnej sieci zbudowanej przez specjalistów Emitel. W trakcie części lotów dron z obciążeniem blisko 30 kilogramów w zaledwie 5 minut pokonywał trasę, którą tradycyjny transport naziemny (np. pojazd terenowy) pokonywałby przy dobrych warunkach pogodowych w ponad godzinę. Przykład ten pokazuje, że drony znajdą szerokie zastosowanie nie tylko w biznesie, ale również np. w medycynie i ratownictwie – gdyby bowiem na jego pokładzie znajdował się defibrylator AED lub zastrzyk z insuliną, ratująca życie pomoc dotarłaby do poszkodowanego aż 12 razy szybciej, niż klasyczny ambulans.
W 2025 roku spółka skupi się na organizacji testowych, w pełni autonomicznych przelotów, w których dron realizuje misję po zadanej wcześniej trasie bez czynnego udziału pilota – to właśnie loty w tym modelu są uważane za przyszłość np. branży transportowej – ich wprowadzenie pozwoli bowiem na optymalizację kosztów firm kurierskich i redukcję emisji CO2 do atmosfery.
--------------------
Kontakt:
Agnieszka Sobucka
Rzecznik Prasowy
press|emitel.pl| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|press|emitel.pl
ul. Franciszka Klimczaka 1
02-797 Warszawa
Źródło: Emitel

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!
Polskie Linie Lotnicze LOT wśród najlepszych przewoźników na świecie
Lotniska w Polsce notują wzrost opóźnień lotów w sezonie letnim 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.