Lotniska w Polsce notują wzrost opóźnień lotów w sezonie letnim 2024
Najnowszy raport AirHelp, największej na świecie organizacji zajmującej się prawami pasażerów lotniczych, ujawnia znaczny wzrost opóźnień lotów w Polsce podczas lata 2024 roku. Ponad 34% pasażerów podróżujących przez polskie lotniska w okresie od czerwca do sierpnia doświadczyło opóźnień lub odwołań lotów, co stanowi istotny wzrost w porównaniu do lat poprzednich.
Kluczowe dane z raportu:
- 2,4 miliona polskich pasażerów zostało dotkniętych opóźnieniami lub odwołaniami lotów spośród 7 milionów podróżnych w sezonie letnim. Dla zobrazowania skali – 2,4 miliona pasażerów to tyle, ile mogłoby zapełnić około 30,000 autobusów miejskich. Gdyby ustawić te autobusy jeden za drugim, utworzyłyby one sznur długości 360 kilometrów, co odpowiada odległości z Warszawy do Krakowa.
- Lotnisko Chopina w Warszawie odnotowało największą liczbę pasażerów (2,6 miliona), z czego 35% napotkało na zakłócenia.
- Inne duże lotniska, jak Katowice (38% zakłóceń) i Poznań (36%) również zmagały się z istotnymi wyzwaniami operacyjnymi.
Rosnący trend zakłóceń:
Opóźnienia lotów, zwłaszcza te trwające dłużej niż trzy godziny lub nagłe odwołania, stają się coraz częstszym problemem w Europie i Ameryce Północnej. Raport AirHelp pokazuje, że pomimo wzrostu liczby lotów, wzrasta także liczba zakłóconych podróży. W Polsce ten trend odzwierciedla globalne wyzwania, które pogłębiają trudne warunki pogodowe, awarie systemów i strajki w Europie.
„Dane z tego lata wyraźnie pokazują, że opóźnienia lotów stają się coraz bardziej powszechnym problemem dla podróżnych w Polsce. Widać wyraźne przeciążenie lotnisk i linii lotniczych, a pasażerowie muszą być świadomi swoich praw w takich sytuacjach" – powiedział Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp.
Najbardziej zakłócone trasy i punktualność:
- Antalya (Turcja) i Palma de Mallorca (Hiszpania) były jednymi z najbardziej zakłóconych destynacji dla pasażerów odlatujących z Polski. Pasażerowie tych tras doświadczali znacznych opóźnień – aż do 75% lotów było zakłóconych.
- Z pozytywnych informacji, trasy z Warszawy do Sztokholmu i Wrocławia do Amsterdamu były jednymi z najbardziej punktualnych, z ponad 90% lotów przybywających na czas.
Znaj swoje prawa:
Na mocy Rozporządzenia UE 261/2004, pasażerowie, których loty są opóźnione o więcej niż trzy godziny, odwołane lub przepełnione, mają prawo do odszkodowania w wysokości do 600 €. AirHelp zachęca wszystkich poszkodowanych pasażerów do składania roszczeń i dbania o to, by otrzymali należne im odszkodowanie.
„Latem, kiedy ponad 110 milionów pasażerów w Europie doświadczyło zakłóceń lotów, kluczowe jest, aby podróżni znali swoje prawa i wymagali od linii lotniczych odpowiedzialności za niepowodzenia operacyjne” – dodał Tomasz Pawliszyn.

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce
Polskie Linie Lotnicze LOT wśród najlepszych przewoźników na świecie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.