Sezon letni 2023 – perspektywy i oczekiwania
17 kwietnia w Warszawie odbyło się kolejne śniadanie biznesowe z cyklu TAKE OFF, organizowane przez Welcome Airport Services. Tym razem spotkanie zostało poświęcone właśnie rozpoczynającemu się sezonowi letniemu. Goście omawiali go w kontekście ruchu turystycznego, zarówno z punktu widzenia branży lotniczej, jak i turystycznej.
Zgodnie z danymi Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC) wielkość przychodów generowanych przez przemysł turystyczny w skali globalnej w 2019 roku to 9,63 biliona dolarów i 10,3 procent światowego PKB. Najwięcej turystów odwiedziło Azję i Pacyfik, a następnie Europę i Amerykę. W 2020 roku globalny ruch turystyczny spadł o około 74% w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 roku przychody wyniosły 5,81 biliona dolarów i 6,1 procent światowego PKB.
Pespektywy i oczekiwania związane z sezonem letnim 2023 zostały omówione podzas piątej edycji TAKE OFF. Zebranych gości powitał zarząd Welcome Airport Services – Jakub Kluziński i Marcin Osowski. W zagadnienie omawiane na spotkaniu wprowadził gości krótki film z udziałem Anny Midery, prezes Portu Lotniczego Łódź oraz Piotra Czecha, dyrektora Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Głównym punktem wszystkich spotkań z cyklu Take Off są dyskusje. Tym razem odbyły się dwa panele, które prezentowały zagadnienia związane z ruchem turystycznym z perspektywy powietrza i ziemi. Oba poprowadził Krzysztof Zalewski, dyrektor pionu handlowego Welcome Airport Services.
W pierwszym z nich, omawiającym perspektywy i oczekiwania związane z sezonem letnim 2023 z perspektywy powietrza, wziął udział Stanisław Wojtera, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A. oraz Marcin Żak – Country Manager Euro Jet.
- Prognozy Eurocontol sugerują, że sezon letni 2023 będzie rekordowy. Znacząco zwiększyła się liczba slotów – jest znacznie wyższa niż w roku 2019. Zmienił się profil pasażera. Jest więcej pasażerów turystycznych, a mniej biznesowych. Coraz więcej jest lotów czarterowych, latających w atrakcyjne wypoczynkowo miejsca. I chociaż wzrost liczby takich lotów dotyczy głównie sezonu wysokiego, to obserwujemy wzrosty również poza sezonem – podkreślił Stanisław Wojtera.
- Ostatnie miesiące w General Aviation są swoistym barometrem dla nadchodzącego sezonu. Prognozy wyglądają obiecująco, po trzech miesiącach jesteśmy w stanie określić, że wyniki będą o około 20% wyższe niż w zeszłym roku – stwierdził Marcin Żak.
Druga dyskusja panelowa przedstawiała perspektywę ruchu turystycznego w 2023 roku widzianego z ziemi. W tej części spotkania udział wzięli Gheorghe Cristescu – prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego oraz Rafał Szmytke – prezes zarządu Polskiej Organizacji Turystycznej.
- Zmienił się sposób planowania podróży. Turyści nie planują już podróży z dużym wyprzedzeniem. Coraz częściej dokonują rezerwacji na parę dni przed pobytem w hotelu. W 2023 roku branża hotelarska odczuwała i odczuwa rosnącą inflację, ale jest to branża, która potrafiła i potrafi sobie z tym poradzić. Statystyki pokazują, że obłożenie w 2022 roku było rekordowe, porównując się do 2019 roku, średnie ceny w naszych hotelach również są rekordowe i udało nam się połączyć wzrost cen ze wzrostem obłożenia. Potrafimy również optymalizować nasze koszty – to umiejętność, którą między innymi wynieśliśmy z pandemii. Przed nami kolejny sezon. Ten rok nasza branża zaczęła bardzo dobrze i choć prognozowanie utrudnia szybko zmieniająca się sytuacja międzynarodowa – w tym wojna na Ukrainie, to wszystko wskazuje na to, że sezon letni 2023 będzie udany – stwierdził Gheorghe Cristescu.
- Przed nami sezon letni 2023. Poprzedni sezon był dla polskiej turystyki bardzo dobry. Polacy bardzo chętnie wyjeżdżali za granicę, ale też coraz więcej turystów zagranicznych odwiedza nasz kraj – warto wspomnieć, że przed pandemią Polska znajdowała się na 18 miejscu wśród najbardziej atrakcyjnych destynacji na świecie. Prognozy na ten rok są więcej niż dobre, choć sytuacja geopolityczna i gospodarcza bez wątpienia ma na nie wpływ. Jestem jednak przekonany, że Polacy chcą podróżować – potwierdzają to nasze ankiety, w który 72% naszych respondentów deklaruje, że chce wyjechać w tym roku na urlop – podsumował Rafał Szmytke.
Głównym zagrożeniem dla odbudowy ruchu turystycznego w 2023 roku jest sytuacja ekonomiczna na świecie. Tourism Economics prognozuje, że powrót do ruchu turystycznego z czasów przed pandemią nastąpi w 2025. W 2023 roku zaobserwujemy spowolnienie w tempie przyrostu liczby przyjazdów, a podróże wewnątrz Europy będą podstawą odbudowy turystyki na naszym kontynencie. Dominować będzie turystyka wypoczynkowa, a odbudowa turystyki biznesowej wymagać będzie więcej czasu.

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce
Polskie Linie Lotnicze LOT wśród najlepszych przewoźników na świecie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.