Sezon letni 2023 – perspektywy i oczekiwania
17 kwietnia w Warszawie odbyło się kolejne śniadanie biznesowe z cyklu TAKE OFF, organizowane przez Welcome Airport Services. Tym razem spotkanie zostało poświęcone właśnie rozpoczynającemu się sezonowi letniemu. Goście omawiali go w kontekście ruchu turystycznego, zarówno z punktu widzenia branży lotniczej, jak i turystycznej.
Zgodnie z danymi Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC) wielkość przychodów generowanych przez przemysł turystyczny w skali globalnej w 2019 roku to 9,63 biliona dolarów i 10,3 procent światowego PKB. Najwięcej turystów odwiedziło Azję i Pacyfik, a następnie Europę i Amerykę. W 2020 roku globalny ruch turystyczny spadł o około 74% w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 roku przychody wyniosły 5,81 biliona dolarów i 6,1 procent światowego PKB.
Pespektywy i oczekiwania związane z sezonem letnim 2023 zostały omówione podzas piątej edycji TAKE OFF. Zebranych gości powitał zarząd Welcome Airport Services – Jakub Kluziński i Marcin Osowski. W zagadnienie omawiane na spotkaniu wprowadził gości krótki film z udziałem Anny Midery, prezes Portu Lotniczego Łódź oraz Piotra Czecha, dyrektora Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Głównym punktem wszystkich spotkań z cyklu Take Off są dyskusje. Tym razem odbyły się dwa panele, które prezentowały zagadnienia związane z ruchem turystycznym z perspektywy powietrza i ziemi. Oba poprowadził Krzysztof Zalewski, dyrektor pionu handlowego Welcome Airport Services.
W pierwszym z nich, omawiającym perspektywy i oczekiwania związane z sezonem letnim 2023 z perspektywy powietrza, wziął udział Stanisław Wojtera, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A. oraz Marcin Żak – Country Manager Euro Jet.
- Prognozy Eurocontol sugerują, że sezon letni 2023 będzie rekordowy. Znacząco zwiększyła się liczba slotów – jest znacznie wyższa niż w roku 2019. Zmienił się profil pasażera. Jest więcej pasażerów turystycznych, a mniej biznesowych. Coraz więcej jest lotów czarterowych, latających w atrakcyjne wypoczynkowo miejsca. I chociaż wzrost liczby takich lotów dotyczy głównie sezonu wysokiego, to obserwujemy wzrosty również poza sezonem – podkreślił Stanisław Wojtera.
- Ostatnie miesiące w General Aviation są swoistym barometrem dla nadchodzącego sezonu. Prognozy wyglądają obiecująco, po trzech miesiącach jesteśmy w stanie określić, że wyniki będą o około 20% wyższe niż w zeszłym roku – stwierdził Marcin Żak.
Druga dyskusja panelowa przedstawiała perspektywę ruchu turystycznego w 2023 roku widzianego z ziemi. W tej części spotkania udział wzięli Gheorghe Cristescu – prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego oraz Rafał Szmytke – prezes zarządu Polskiej Organizacji Turystycznej.
- Zmienił się sposób planowania podróży. Turyści nie planują już podróży z dużym wyprzedzeniem. Coraz częściej dokonują rezerwacji na parę dni przed pobytem w hotelu. W 2023 roku branża hotelarska odczuwała i odczuwa rosnącą inflację, ale jest to branża, która potrafiła i potrafi sobie z tym poradzić. Statystyki pokazują, że obłożenie w 2022 roku było rekordowe, porównując się do 2019 roku, średnie ceny w naszych hotelach również są rekordowe i udało nam się połączyć wzrost cen ze wzrostem obłożenia. Potrafimy również optymalizować nasze koszty – to umiejętność, którą między innymi wynieśliśmy z pandemii. Przed nami kolejny sezon. Ten rok nasza branża zaczęła bardzo dobrze i choć prognozowanie utrudnia szybko zmieniająca się sytuacja międzynarodowa – w tym wojna na Ukrainie, to wszystko wskazuje na to, że sezon letni 2023 będzie udany – stwierdził Gheorghe Cristescu.
- Przed nami sezon letni 2023. Poprzedni sezon był dla polskiej turystyki bardzo dobry. Polacy bardzo chętnie wyjeżdżali za granicę, ale też coraz więcej turystów zagranicznych odwiedza nasz kraj – warto wspomnieć, że przed pandemią Polska znajdowała się na 18 miejscu wśród najbardziej atrakcyjnych destynacji na świecie. Prognozy na ten rok są więcej niż dobre, choć sytuacja geopolityczna i gospodarcza bez wątpienia ma na nie wpływ. Jestem jednak przekonany, że Polacy chcą podróżować – potwierdzają to nasze ankiety, w który 72% naszych respondentów deklaruje, że chce wyjechać w tym roku na urlop – podsumował Rafał Szmytke.
Głównym zagrożeniem dla odbudowy ruchu turystycznego w 2023 roku jest sytuacja ekonomiczna na świecie. Tourism Economics prognozuje, że powrót do ruchu turystycznego z czasów przed pandemią nastąpi w 2025. W 2023 roku zaobserwujemy spowolnienie w tempie przyrostu liczby przyjazdów, a podróże wewnątrz Europy będą podstawą odbudowy turystyki na naszym kontynencie. Dominować będzie turystyka wypoczynkowa, a odbudowa turystyki biznesowej wymagać będzie więcej czasu.
Emirates i Azul rozszerzają partnerstwo
III edycja Italian-Polish Aerospace Forum
Rozbudują Port Lotniczy Wrocław [ETAPY, TERMINY]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.