Sezon letni 2023 – perspektywy i oczekiwania
17 kwietnia w Warszawie odbyło się kolejne śniadanie biznesowe z cyklu TAKE OFF, organizowane przez Welcome Airport Services. Tym razem spotkanie zostało poświęcone właśnie rozpoczynającemu się sezonowi letniemu. Goście omawiali go w kontekście ruchu turystycznego, zarówno z punktu widzenia branży lotniczej, jak i turystycznej.
Zgodnie z danymi Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC) wielkość przychodów generowanych przez przemysł turystyczny w skali globalnej w 2019 roku to 9,63 biliona dolarów i 10,3 procent światowego PKB. Najwięcej turystów odwiedziło Azję i Pacyfik, a następnie Europę i Amerykę. W 2020 roku globalny ruch turystyczny spadł o około 74% w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 roku przychody wyniosły 5,81 biliona dolarów i 6,1 procent światowego PKB.
Pespektywy i oczekiwania związane z sezonem letnim 2023 zostały omówione podzas piątej edycji TAKE OFF. Zebranych gości powitał zarząd Welcome Airport Services – Jakub Kluziński i Marcin Osowski. W zagadnienie omawiane na spotkaniu wprowadził gości krótki film z udziałem Anny Midery, prezes Portu Lotniczego Łódź oraz Piotra Czecha, dyrektora Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Głównym punktem wszystkich spotkań z cyklu Take Off są dyskusje. Tym razem odbyły się dwa panele, które prezentowały zagadnienia związane z ruchem turystycznym z perspektywy powietrza i ziemi. Oba poprowadził Krzysztof Zalewski, dyrektor pionu handlowego Welcome Airport Services.
W pierwszym z nich, omawiającym perspektywy i oczekiwania związane z sezonem letnim 2023 z perspektywy powietrza, wziął udział Stanisław Wojtera, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A. oraz Marcin Żak – Country Manager Euro Jet.
- Prognozy Eurocontol sugerują, że sezon letni 2023 będzie rekordowy. Znacząco zwiększyła się liczba slotów – jest znacznie wyższa niż w roku 2019. Zmienił się profil pasażera. Jest więcej pasażerów turystycznych, a mniej biznesowych. Coraz więcej jest lotów czarterowych, latających w atrakcyjne wypoczynkowo miejsca. I chociaż wzrost liczby takich lotów dotyczy głównie sezonu wysokiego, to obserwujemy wzrosty również poza sezonem – podkreślił Stanisław Wojtera.
- Ostatnie miesiące w General Aviation są swoistym barometrem dla nadchodzącego sezonu. Prognozy wyglądają obiecująco, po trzech miesiącach jesteśmy w stanie określić, że wyniki będą o około 20% wyższe niż w zeszłym roku – stwierdził Marcin Żak.
Druga dyskusja panelowa przedstawiała perspektywę ruchu turystycznego w 2023 roku widzianego z ziemi. W tej części spotkania udział wzięli Gheorghe Cristescu – prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego oraz Rafał Szmytke – prezes zarządu Polskiej Organizacji Turystycznej.
- Zmienił się sposób planowania podróży. Turyści nie planują już podróży z dużym wyprzedzeniem. Coraz częściej dokonują rezerwacji na parę dni przed pobytem w hotelu. W 2023 roku branża hotelarska odczuwała i odczuwa rosnącą inflację, ale jest to branża, która potrafiła i potrafi sobie z tym poradzić. Statystyki pokazują, że obłożenie w 2022 roku było rekordowe, porównując się do 2019 roku, średnie ceny w naszych hotelach również są rekordowe i udało nam się połączyć wzrost cen ze wzrostem obłożenia. Potrafimy również optymalizować nasze koszty – to umiejętność, którą między innymi wynieśliśmy z pandemii. Przed nami kolejny sezon. Ten rok nasza branża zaczęła bardzo dobrze i choć prognozowanie utrudnia szybko zmieniająca się sytuacja międzynarodowa – w tym wojna na Ukrainie, to wszystko wskazuje na to, że sezon letni 2023 będzie udany – stwierdził Gheorghe Cristescu.
- Przed nami sezon letni 2023. Poprzedni sezon był dla polskiej turystyki bardzo dobry. Polacy bardzo chętnie wyjeżdżali za granicę, ale też coraz więcej turystów zagranicznych odwiedza nasz kraj – warto wspomnieć, że przed pandemią Polska znajdowała się na 18 miejscu wśród najbardziej atrakcyjnych destynacji na świecie. Prognozy na ten rok są więcej niż dobre, choć sytuacja geopolityczna i gospodarcza bez wątpienia ma na nie wpływ. Jestem jednak przekonany, że Polacy chcą podróżować – potwierdzają to nasze ankiety, w który 72% naszych respondentów deklaruje, że chce wyjechać w tym roku na urlop – podsumował Rafał Szmytke.
Głównym zagrożeniem dla odbudowy ruchu turystycznego w 2023 roku jest sytuacja ekonomiczna na świecie. Tourism Economics prognozuje, że powrót do ruchu turystycznego z czasów przed pandemią nastąpi w 2025. W 2023 roku zaobserwujemy spowolnienie w tempie przyrostu liczby przyjazdów, a podróże wewnątrz Europy będą podstawą odbudowy turystyki na naszym kontynencie. Dominować będzie turystyka wypoczynkowa, a odbudowa turystyki biznesowej wymagać będzie więcej czasu.
Polskie Linie Lotnicze LOT wśród najlepszych przewoźników na świecie
Lotniska w Polsce notują wzrost opóźnień lotów w sezonie letnim 2024
AirHelp przypomina o prawach pasażerów z niepełnosprawnościami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.