Komunikaty PR

Sezon letni 2023 – perspektywy i oczekiwania

2023-04-24  |  01:00
Biuro prasowe

17 kwietnia w Warszawie odbyło się kolejne śniadanie biznesowe z cyklu TAKE OFF, organizowane przez Welcome Airport Services. Tym razem spotkanie zostało poświęcone właśnie rozpoczynającemu się sezonowi letniemu. Goście omawiali go w kontekście ruchu turystycznego, zarówno z punktu widzenia branży lotniczej, jak i turystycznej.

 

Zgodnie z danymi Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC) wielkość przychodów generowanych przez przemysł turystyczny w skali globalnej w 2019 roku to 9,63 biliona dolarów i 10,3 procent światowego PKB. Najwięcej turystów odwiedziło Azję i Pacyfik, a następnie Europę i Amerykę. W 2020 roku globalny ruch turystyczny spadł o około 74% w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 roku przychody wyniosły 5,81 biliona dolarów i 6,1 procent światowego PKB.

 

Pespektywy i oczekiwania związane z sezonem letnim 2023 zostały omówione podzas piątej edycji TAKE OFF. Zebranych gości powitał zarząd Welcome Airport Services – Jakub Kluziński i Marcin Osowski. W zagadnienie omawiane na spotkaniu wprowadził gości krótki film z udziałem Anny Midery, prezes Portu Lotniczego Łódź oraz Piotra Czecha, dyrektora Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

Głównym punktem wszystkich spotkań z cyklu Take Off są dyskusje. Tym razem odbyły się dwa panele, które prezentowały zagadnienia związane z ruchem turystycznym z perspektywy powietrza i ziemi. Oba poprowadził Krzysztof Zalewski, dyrektor pionu handlowego Welcome Airport Services.

 

W pierwszym z nich, omawiającym perspektywy i oczekiwania związane z sezonem letnim 2023 z perspektywy powietrza, wziął udział Stanisław Wojtera, prezes zarządu  Polskich Portów Lotniczych S.A. oraz Marcin Żak – Country Manager Euro Jet.

 

- Prognozy Eurocontol sugerują, że sezon letni 2023 będzie rekordowy. Znacząco zwiększyła się liczba slotów – jest znacznie wyższa niż w roku 2019. Zmienił się profil pasażera. Jest więcej pasażerów turystycznych, a mniej biznesowych. Coraz więcej jest lotów czarterowych, latających w atrakcyjne wypoczynkowo miejsca. I chociaż wzrost liczby takich lotów dotyczy głównie sezonu wysokiego, to obserwujemy wzrosty również poza sezonem – podkreślił Stanisław Wojtera.

 

- Ostatnie miesiące w General Aviation są swoistym barometrem dla nadchodzącego sezonu. Prognozy wyglądają obiecująco, po trzech miesiącach jesteśmy w stanie określić, że wyniki będą o około 20% wyższe niż w zeszłym roku – stwierdził Marcin Żak.

 

Druga dyskusja panelowa przedstawiała perspektywę ruchu turystycznego w 2023 roku widzianego z ziemi. W tej części spotkania udział wzięli Gheorghe Cristescu – prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego oraz Rafał Szmytke – prezes zarządu Polskiej Organizacji Turystycznej.

 

- Zmienił się sposób planowania podróży. Turyści nie planują już podróży z dużym wyprzedzeniem. Coraz częściej dokonują rezerwacji na parę dni przed pobytem w hotelu. W 2023 roku branża hotelarska odczuwała i odczuwa rosnącą inflację, ale jest to branża, która potrafiła i potrafi sobie z tym poradzić. Statystyki pokazują, że obłożenie w 2022 roku było rekordowe, porównując się do 2019 roku, średnie ceny w naszych hotelach również są rekordowe i udało nam się połączyć wzrost cen ze wzrostem obłożenia. Potrafimy również optymalizować nasze koszty – to umiejętność, którą między innymi wynieśliśmy z pandemii. Przed nami kolejny sezon. Ten rok nasza branża zaczęła bardzo dobrze i choć prognozowanie utrudnia szybko zmieniająca się sytuacja międzynarodowa – w tym wojna na Ukrainie, to wszystko wskazuje na to, że sezon letni 2023 będzie udany – stwierdził Gheorghe Cristescu.

 

- Przed nami sezon letni 2023. Poprzedni sezon był dla polskiej turystyki bardzo dobry. Polacy bardzo chętnie wyjeżdżali za granicę, ale też coraz więcej turystów zagranicznych odwiedza nasz kraj – warto wspomnieć, że przed pandemią Polska znajdowała się na 18 miejscu wśród najbardziej atrakcyjnych destynacji na świecie. Prognozy na ten rok są więcej niż dobre, choć sytuacja geopolityczna i gospodarcza bez wątpienia ma na nie wpływ. Jestem jednak przekonany, że Polacy chcą podróżować – potwierdzają to nasze ankiety, w który 72% naszych respondentów deklaruje, że chce wyjechać w tym roku na urlop – podsumował Rafał Szmytke.

 

Głównym zagrożeniem dla odbudowy ruchu turystycznego w 2023 roku jest sytuacja ekonomiczna na świecie. Tourism Economics prognozuje, że powrót do ruchu turystycznego z czasów przed pandemią nastąpi w 2025. W 2023 roku zaobserwujemy spowolnienie w tempie przyrostu liczby przyjazdów, a podróże wewnątrz Europy będą podstawą odbudowy turystyki na naszym kontynencie. Dominować będzie turystyka wypoczynkowa, a odbudowa turystyki biznesowej wymagać będzie więcej czasu.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Lotnictwo BRAK ZDJĘCIA
2024-10-14 | 18:09

Lotniska w Polsce notują wzrost opóźnień lotów w sezonie letnim 2024

Najnowszy raport AirHelp, największej na świecie organizacji zajmującej się prawami pasażerów lotniczych, ujawnia znaczny wzrost opóźnień lotów w Polsce podczas lata 2024 roku. Ponad 34% pasażerów
Lotnictwo BRAK ZDJĘCIA
2024-09-06 | 10:03

AirHelp przypomina o prawach pasażerów z niepełnosprawnościami

AirHelp, największa na świecie firma technologiczna zajmująca się poprawianiem doświadczenia pasażerów lotniczych, wyjaśnia, jakie są prawach pasażerów lotniczych z niepełnosprawnościami, ograniczoną mobilnością i
Lotnictwo Orbit® zaprasza na Orbitę Chillu na Lotnisku Chopina
2024-07-11 | 18:18

Orbit® zaprasza na Orbitę Chillu na Lotnisku Chopina

Szukasz wygodnego miejsca na „chillowanie” przed wylotem – Orbit® znalazł na to rozwiązanie. Z okazji sezonu urlopowego marka przygotowała wyjątkową niespodziankę dla

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.