Marazm i głód bazy czyli Świat Młodych w kryzysie
IQS Sp. z o.o.
ul. Mangalia 2a
02-758 Warszawa
beata.sadowska|gmail.com| |beata.sadowska|gmail.com
(22) 592 63 00
www.grupaiqs.pl
77 proc. Młodych Polaków martwi się sytuacją w kraju. Aż 38 proc. boi się, że nie poradzi sobie w życiu, a 41 proc. obawia się, że nie znajdzie dobrej pracy. Pandemia zintensyfikowała proces narastającego niepokoju, pesymizmu i braku poczucia bezpieczeństwa - wynika z najnowszej, szóstej już edycji badania „Świat Młodych”[1], którego autorem jest agencja badawcza IQS.
Głód bazy
Brak poczucia bezpieczeństwa w znaczącym stopniu wpływa na kondycję psychiczną Młodych. Są zdania, że „wiele się ostatnio odwaliło” - 67 proc. z nich uważa, że świat jest coraz mniej bezpieczny.
„Analiza tegorocznych wyników badania pokazuje, że Młodzi nie są obojętni na to, co dzieje się wokół nich. Wręcz odwrotnie – mają jeszcze dość cienką skórę, przez którą chłoną mocniej i intensywniej niż dorośli. Trzy lata temu, kiedy realizowaliśmy piątką edycję tego dużego projektu badawczego, jakim jest „Świat Młodych”, komunikowaliśmy wzrost optymizmu u Młodych. Teraz mamy do czynienia ze zjawiskiem wprost przeciwnym. Ten ogrom zjawisk, których obawiają się młodzi ludzie żyjący w Polsce, przygniata. Obserwując uważnie rzeczywistość odczuwają silną obawę o swoje jutro, o planetę, warunki do życia, o zdrowie swoje i bliskich, o sytuację w kraju, o to, że blisko, tuż obok, potencjalna wojna” – komentuje Marta Rybicka z IQS.
Podziały w Polsce powodują coraz większą polaryzację środowiska Młodych. Wciąż liczna jest wspólnota konserwatywna, deklarująca przywiązanie do tradycji i wiary, ale coraz wyraźniej swoją obecność zaznacza wspólnota liberalna, równościowa, krytyczna wobec tradycji, Kościoła, ojczyzny. „Nigdy wcześniej Młodzi deklarujący lewicowy i mocno progresywny światopogląd nie byli tak liczni” – twierdzi Marta Rybicka.
„Spróbuj być szczęśliwy mieszkając pod mostem”
Młodzi sceptycznie podchodzą do frazesów mówiących o tym, że pieniądze szczęścia nie dają. 66 proc. z nich jest zdania, że mając pieniądze można być bardziej szczęśliwym, a 37 proc. stoi na stanowisku, że mając pieniądze można osiągnąć wszystko. Tym dotkliwsze jest narastające w nich przekonanie, że będzie im się żyło gorzej niż rodzicom. Sytuacja pcha ich ku pragmatycznemu myśleniu. Są przekonani, że posiadanie planu na życie jest rozwiązaniem zdecydowanie lepszym niż posiadanie marzeń. Pragmatyzm Młodych przejawia się również w podejściu do pieniędzy i twardej ocenie rzeczywistości. Zdecydowana większość stara się kontrolować swoje wydatki (93 proc.). 72 proc. jest zdania, że musi zabezpieczyć się na przyszłość, bo wysokość emerytury, którą dostaną od państwa nie wystarczy im nawet na podstawowe potrzeby. Bezpieczeństwo to również własny dach nad głową, ale aż 63 proc. badanych ma poczucie, że przy obecnej sytuacji w Polsce jeszcze przez długie lata nie będzie w stanie samodzielnie kupić mieszkania.
Erozja tradycyjnych wartości
W 2018 roku silne były wśród Młodych postawy konserwatywne. Obecnie mamy do czynienia z kryzysem tradycyjnych wartości. Istotnie zmniejszyła się liczba Młodych, którzy swoją tożsamość definiują poprzez wspólnotę narodową czy religijną. Rośnie natomiast grupa tych, którzy przyznają, że tradycja nie ma dla nich znaczenia. Z 64 proc. do 51 proc. spadł odsetek osób dla których Polska (ojczyzna) jest bardzo ważna. Widać także wyraźny odpływ Młodych z Kościoła. Maleje liczba Młodych, którzy starają się żyć zgodnie z naukami Kościoła ( z 35 proc. w 2018 roku do 26 proc. obecnie).
[1] Świat Młodych 6, badanie syndykatowe zrealizowane przez agencję badawczą IQS na grupie osób bezdzietnych w wieku 16-29 lat. Metodologia jakościowo-ilościowa: N=42 wywiady jakościowe etnograficzne oraz N=1900 CAWI. Realizacja 2021

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.