Marketing usług – jak sprzedać to, czego nie da się dotknąć?
Usługi – tuż obok przemysłu i rolnictwa – stanowią jeden z głównych filarów polskiej gospodarki. W tym sektorze pracuje blisko 60 proc. Polaków[1]. Nie dziwi fakt, że marketing usług odgrywa ogromną rolę. Obecnie polska gospodarka wchodzi w fazę ożywienia, a szacuje się, że usługi będą się rozwijać. To efekt zakończenia lockdown’ów. Z jakich narzędzi będą korzystać marketerzy, aby sprzedać to, czego nie można dotknąć?
W krajach wysokorozwiniętych aż 80 proc. PKB pochodzi z sektora usług. Pandemia mocno zweryfikowała skuteczność dotychczasowo stosowanych narzędzi przez marketerów w celu sprzedaży usług. Współczesna rekrutacja konsumenta wymaga nowoczesnego podejścia. Z jakich narzędzi będą korzystać firmy?
Brand purpose, czyli nowy model budowania marki
W dobie globalnych zmian konsumenci wymagają od marek ekologicznego i holistycznego podejścia. Marketing usług – aby był skuteczny – musi wpisywać się w filozofię firmy.
– Skuteczność działań marketingowych coraz częściej będzie mierzona nie za pomocą liczb, a tego, jak działania marki wpływają na społeczeństwo i otoczenie – uważa Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający w agencji PR Commplace. – Brand purpose - oto nowy model budowania strategii marek. Za jego pomocą redefiniowane są wszystkie obszary działalności firmy, w tym marketing usług. Aby dotrzeć do klienta należy zaprezentować się jako firma społecznie odpowiedzialna i działająca w myśl wyższej idei. Istotne będą przede wszystkim odpowiedzialność, transparentność i cyrkularność – trzy megatrendy, coraz wyraźniej zaznaczające swoją obecność na rynku.
Coraz częściej w przestrzeni publicznej pojawi się pojęcie diversity marketing. Aby skutecznie realizować marketing usług, firma będzie musiała za pomocą odpowiednich narzędzi docierać do różnych grup społecznych: mieszkańców miast, wsi, starszych konsumentów czy obcokrajowców.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji
W marketingu usług istotne jest to, aby konsument uzyskał wszelkie informacje na temat oferowanego produktu. Coraz częściej marketerzy będą korzystać z pomocy sztucznej inteligencji, która daje marketerom możliwość oferowania spersonalizowanych rozwiązań.
– Zadaniem marek jest zaspokajanie potrzeb konsumentów. W procesie podejmowania decyzji klienci muszą mieć pewność, że dana firma spełni ich oczekiwania – dodaje ekspert z Commplace. – Rekrutację konsumentów utrudnia mnogość kanałów i duża konkurencja na rynku usług. Dla klientów najważniejszy jest czas wysłania oferty, a także profesjonalna obsługa klienta. Wiemy, jakie obecnie problemy są na rynku pracy, a większość branż boryka się z niedoborem pracowników. Niezbędne będzie wykorzystanie customer experience i optymalizacja sztucznej inteligencji.
Marketing referencyjny nadal w trendzie
Niezmiennie w trendzie pozostanie marketing referencyjny. Aż 83 proc. konsumentów zanim skorzysta z danej usługi sprawdza opinie w Internecie[2]. Dotyczy to zarówno produktów, jak i samych sprzedawców, a także ich marek. Siła rekomendacji zyska na znaczeniu w 2022 roku. Można również prognozować, że coraz więcej firm zwróci się ku influencer marketingowi. Obecnie twórcy posiadają niejednokrotnie wyższe zasięgi niż telewizja.
Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, marki na pewno będą dostosowywać szatę graficzną do nowych wymagań konsumentów, a jednoczesnie inwestować w pozycjonowanie stron. Istotną rolę odegra SXO, czyli Search Experience Optimization. To konfigurowanie strony internetowej w taki sposób, aby była ona maksymalnie przyjazna użytkownikowi, a jednocześnie – botom indeksującym. Połączenie SEO i UX sprawia, że marki wkraczają w kolejny etap ewolucji marketingu internetowego. A wszystko to po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów.
[1] GUS
[2] Dane wewnętrzne Commplace

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.