Komunikaty PR

Marnotrawstwo żywności: jeden kg żywności to aż 4,5 kg dwutlenku węgla!

2022-09-28  |  11:26
Biuro prasowe

Ilość wyprodukowanej żywności, która z różnych względów nie zostaje skonsumowana rośnie z roku na rok. Ostatnie analizy mówią o nawet 2,5 miliardach ton[1] produktów spożywczych rocznie trafiających do kosza na całym świecie. To blisko dwukrotnie więcej niż najczęściej dotąd przedstawiana w mediach estymacja mówiąca o 1,3 mld ton. Planeta za taki stan rzeczy „płaci” nie tylko walutą, gdyż zjawisko to kosztuje globalną gospodarkę bilion dolarów rocznie, ale także ekologią.

 

Tylko jeden kilogram wyprodukowanej żywności generuje ponad czterokrotnie więcej (4,5 kg) dwutlenku węgla[2]. WWF przekonuje, że marnotrawstwo artykułów spożywczych odpowiada za 10% ogółu gazów cieplarnianych produkowanych przez działalność człowieka. To niemal dwukrotnie więcej niż emisja CO2 powodowana przez wszystkie samochody spalinowe na terenie całej Europy i USA[3].  Poza, niezwykle istotnym, aspektem kryzysu żywnościowego i jeszcze mocniej zaznaczającego się problemu z dostępem do żywności – szczególnie w państwach mniej rozwiniętych, warto zwrócić więc uwagę także na kwestię zanieczyszczania środowiska przez następstwa zjawiska marnotrawienia żywności.

 

„Niedopięte” łańcuchy dostaw

 

Tylko w państwach Unii Europejskiej do kosza trafia niemal 90 milionów ton produktów spożywczych rocznie. W przeliczeniu na pojedynczego mieszkańca UE jest to aż 173 kg[4]. I choć liczba ta wydaje się ogromna, trzeba podkreślić, że to tylko jeden, końcowy etap łańcucha dystrybucji żywności.

 

Do strat dochodzi również we wcześniejszych jego fazach, począwszy od pierwszej, czyli produkcji rolniczej. Już tutaj, co roku marnowane jest ok. 2 mln ton produktów spożywczych, czyli 15% ich ogółu w Polsce. Generalnie, produkcja, przetwórstwo oraz dystrybucja są u nas odpowiedzialne za ok. 40% strat, sami konsumenci zaś za pozostałe 60%[5]. Istotna jest więc nie tylko edukacja odnośnie odpowiedzialnego planowania zakupów dla indywidualnych nabywców, ale również efektywna strategia zarządzania łańcuchami dostaw u producentów, dystrybutorów i sprzedawców detalicznych – tłumaczy Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

 

Jak wynika z analizy WWF, dziś wykorzystuje się powierzchnię o rozmiarze 4,4 miliona kilometrów kwadratowych – zbliżoną do wielkości subkontynentu indyjskiego oraz wodę w ilości równej 304 milionów basenów olimpijskich[6] do wyprodukowania żywności, która nigdy nie trafi nawet na sklepową półkę.

 

Proekologiczna zapobiegliwość

 

Globalnie, marnotrawiona żywność - za sprawą ubytków wody do jej produkcji, którą można by wykorzystać efektywnie, nadprodukcję opakowań z tworzyw sztucznych czy degradację środowiska przez produkty spożywcze, które stają się odpadem – emituje aż 3,3 mld ton CO2 do atmosfery[7]. Oznacza to, że problem wyrzucanej żywności konsekwentnie staje się jednym z największych zjawisk odpowiedzialnych za zanieczyszczanie planety.

 

Wobec tego, szczególną uwagę powinno się dzisiaj zwracać na możliwie najdokładniejsze śledzenie produktów spożywczych na każdym etapie łańcuchów dostaw, segmentowanie ich pod kątem dat przydatności do spożycia czy zarządzanie logistyką tak, by ograniczyć ryzyko strat powodowanych przez niedopatrzenia wywołane brakiem odpowiedniego wglądu w asortyment. Zarówno podczas jego magazynowania, przewożenia jak i układania na sklepowej półce. Danych o konkretnym produkcie, na bieżąco dostarczają etykiety RFID, które pozwalają identyfikować i lokalizować wybrany artykuł w dowolnej chwili. Ponadto – jeżeli są umieszczane na opakowaniach artykułów spożywczych, ale także towarzyszą np. ubraniom, dobrze, by także podlegały pełnemu recyklingowi, tak, by kupujący również mieli świadomość tego, że przyczyniają się do starań o ograniczenie emisji CO2 – dodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.

 

Technologie dedykowane

 

Do walki z problemem marnotrawienia żywności coraz częściej angażuje się zatem zaawansowane rozwiązania technologiczne. Kluczem jest tutaj możliwie najdokładniejsze prognozowanie popytu na produkty o najkrótszym terminie przydatności do spożycia oraz inteligentne zarządzanie zasobami i magazynowaniem.

 

- W Polsce tego typu rozwiązania także wzbudzają coraz większe zainteresowanie. Nic w tym dziwnego – tzw. produkty świeże generują nawet 60% sprzedaży w supermarketach. Aby więc skutecznie działać na rzecz ograniczenia marnotrawstwa artykułów spożywczych handlowcy sięgają po narzędzia takie jak RFreshID, umożliwiające monitoring dat przydatności do spożycia, a przez to minimalizację ryzyka ich przeterminowania przed sprzedażą, poprawę ich dostępności na półkach czy precyzyjne planowanie uzupełniania towarów – stwierdza Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging z Checkpoint Systems.

 


[1] https://updates.panda.org/driven-to-waste-report

[2] https://instytutsprawobywatelskich.pl/marnowanie-zywnosci-problem-wspolczesnego-swiata/

[3] https://www.wwf.eu/?4049841/fifteen-per-cent-of-food-is-lost-before-leaving-the-farm-WWF-report

[4] https://www.lifegate.com/food-waste-european-union

[5] https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/8241192,marnowanie-zywnosci-w-polsce-raport.html

[6] https://updates.panda.org/driven-to-waste-report

[7] https://www.greenly.earth/blog-en/global-food-waste-in-2022

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.