Jak dobrać kolor do logo marki?
Kolor może mieć znaczący wpływ na decyzje zakupowe. Za pomocą wzroku dociera do nas aż 80% ogółu informacji – co za tym idzie, konsument ocenia produkt w dużej mierze na podstawie tego, co zobaczy. Według badań przeprowadzonych przez M. Castelhano i J. Hendersona, nasz mózg o wiele lepiej rozumie i zapamiętuje obraz w oryginalnych kolorach. Co więcej, zbyt duża ilość barw spowoduje, że nasz przekaz będzie chaotyczny i nieczytelny. W końcu to kolor jest zauważany przez otoczenie jako pierwszy. Badania University of Loyola, wskazują, że barwy mogą zwiększyć rozpoznawalność marki aż o 80% - dlatego też warto wykorzystać ich potencjał.
W ramach świętowania Międzynarodowego Dnia Kolorów 21 marca przedstawiamy kilka praktycznych porad, które przydadzą się przy określaniu identyfikacji wizualnej marki.
Przedstawione poniżej znaczenia konkretnych kolorów, mogą okazać się pomocne w doborze odpowiedniego koloru do logotypu marki.
Niebieski – kojarzy się szczerością, zaufaniem, poczuciem bezpieczeństwa, rozsądkiem i inteligencją. Naukowcy doszli do wniosku, że pracując w niebieskich pomieszczeniach, jesteśmy bardziej produktywni, ponieważ takie otoczenie sprzyja analitycznemu myśleniu. Na barwę niebieską decydują się firmy, które reprezentują zaufanie, dobrą komunikację i profesjonalizm. Poprzez skojarzenia z niebem, często wybierany przez linie lotnicze, takie jak Lufthansa, LOT, czy też Ryanair. W związku z jego popularnością należy zadbać o wyróżniający się wzór, aby Twój logotyp nie zniknął w zalewie innych. Dobrym pomysłem jest dodanie do projektu sloganu, jak w przypadku marki Brother „At your side”.
Czerwony – jest bardzo pobudzający, intensywny, charakteryzujący się odwagą i dynamiką, ale również może przywodzić na myśl miłość i namiętność. Według badań kolor czerwony podobnie jak żółty naturalnie kojarzy się z zagrożeniem. Umieszczając czerwony element w logotypie, sprawimy że zostanie on mocniej wyeksponowany. Szczypta czerwieni nie zaszkodzi, a jedynie zdynamizuje nasz przekaz. Najbardziej rozpoznawalnymi markami, wykorzystującymi kolor czerwony w swojej komunikacji są Coca-Cola, H&M i Levis’s.
Zielony – reprezentuje siłę, świeżość i naturalność. To także symbol nowego życia i wzrostu, w efekcie czego sięgają po niego ambitne i odnoszące sukcesy marki takie jak Starbucks, Android i Land Rover. Warto zdecydować się na zieleń, gdy misją naszej firmy jest dbanie o środowisko. Odcieni zielonego jest wiele, a każdy z nich niesie za sobą inne natężenie emocjonalne. Wśród nich znajdziemy zarówno kolor khaki, kojarzący się z powagą przez powiązanie z wojskiem, jak również limonkowy – zdecydowanie bardziej żywiołowy.
Żółty – to ciepły kolor, cechujący się optymizmem i nadzieją. Jako kolor słońca wykorzystywany jest w logotypach biur podróży i portali turystycznych. Niesie za sobą radość i pogodę ducha. Jest symbolem światła i nadziei, ale również przywodzi na myśl inteligencję.. „Soczystość” tego koloru może stymulować apetyt, z czego korzystają sieci restauracji, jak McDonalds czy Subway. Ponadto kolorem żółtym oznakowane są kaski ochronne, które mają zapewnić bezpieczeństwo w pracy. Jeśli twoja firma działa w sektorze budowlanym, warto rozpatrzyć wybór żółtego logo.
Czarny – ten kolor bardzo często jest wykorzystywany w komunikacji wizualnej. Stanowi o elegancji i klasie, dlatego tak często wybierany jest przez marki luksusowe. Dobrze komponuje się praktycznie ze wszystkimi innymi barwami. Symbolizuje siłę i władzę, jak również tajemniczość. Marką, która zdecydowała się na przedstawienie swojego logo w tej tonacji, jest Chanel. Jak nie trudno się domyślić, tylko ten kolor mógł reprezentować jeden z największych domów mody na świecie.
Pomarańczowy – na jego symbolikę składają się cechy kolorów, z których powstał – czerwonego i żółtego. Zatem łączy charakterystyczną dla czerwonego dynamiczność i ekspresję z ciepłem i inspiracją powiązanymi z kolorem żółtym. W marketingu symbolizuje przystępność cenową, dlatego korzystają z niego marki, które zapewniają konkurencyjność cen. Wśród nich znaleźć możemy Allegro, CCC, Pyszne.pl.
Różowy – jako reprezentant siły kobiecości, został wykorzystany w kampanii Avonu. Jej symbolem jest Różowa Wstążka, a w ramach wydarzenia organizowany jest Marsz Różowej Wstążki. Z czasem, wraz z nadejściem odcienia określanego jako millennial pink, róż stał się neutralny płciowo. Jego pastelowy ton symbolizuje tolerancyjność i otwartość.
Fioletowy – to odcień jednoznacznie kojarzący się z władzą i luksusem. Jednak w zależności od natężenia, zmienia się też jego znaczenie. Delikatny pastelowy skłania do refleksji i pobudza kreatywność, natomiast bardzo intensywny oznacza siłę i powagę. Jego wybór jest dość odważny, ale przykład Play’a i Milki pokazuje, że może zapewnić ogromny sukces i rozpoznawalność marki.
Katarzyna Idzkiewicz, Marketing Coordinator, Brother Polska
Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy
Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?
Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.