Mieszkanie z ogródkiem – jak koronawirus zmienił preferencje Polaków
Wbrew obawom, które pojawiły się na początku pandemii, COVID-19 nie wstrząsnął rynkiem mieszkaniowym. Polacy w większości nie porzucili planów dotyczących zakupu lokalu, a w nowej rzeczywistości dobrze poradzili sobie deweloperzy. Izolacja miała jednak wpływ na preferencje dotyczące własnego „M”.
Jak wynika z analiz firmy JLL, w I kwartale 2020 roku deweloperzy sprzedali w Warszawie blisko 7 000 mieszkań[1]. To wzrost o 7% r/r i jak podkreślają eksperci – najwyższy wynik od dwóch lat. Sytuacja związana z pandemią koronawirusa nie zniechęciła Polaków do poszukiwania wymarzonego mieszkania. Co prawda dostrzegają oni pewne niedogodności związane z samym procesem – ograniczony kontakt ze sprzedawcą czy mniejsze możliwości obejrzenia lokalu, jednak branża wyszła kupującym naprzeciw, szczególnie rynek pierwotny. Deweloperzy uruchomili m.in. wideorozmowy oraz opcję zdalnego podpisu umów. Wiele osób doceniło również fakt, że zakup lokalu mieszkaniowego to długoterminowa lokata i zabezpieczenie przed inflacją.
O ile COVID-19 nie wpłynął na decyzję o samym zakupie nieruchomości, o tyle zmieniły się preferencje dotyczące tego, jak ma ona wyglądać. Rośnie ilość zapytań dotycząca sprzedaży działek i domów, nawet tych z niewielkim ogrodem, na co wskazują m.in. serwisy ogłoszeniowe. W wyszukiwarkach internetowych wręcz rekordowym zainteresowaniem cieszą się przyczepy kempingowe, domki holenderskie oraz kampery. W przypadku mieszkań na popularności zyskują mieszkania z tarasem lub ogródkiem. Jak podaje jeden z portali z ogłoszeniami, w kwietniu br. zainteresowanie lokalami z dodatkową „zieloną” przestrzenią było nawet o 60% wyższe niż w marcu. Ten trend widać również w wyszukiwarce Google. W ciągu ostatniego roku hasła „mieszkanie z tarasem” czy „mieszkanie z ogródkiem” były najczęściej wpisywane właśnie w maju bieżącego roku. Jednocześnie Polacy poszukują większych powierzchni mieszkalnych. – Od kilku lat w modzie są mieszkania kompaktowe, które pozwalają zachować maksymalną użyteczność przy relatywnie niskim metrażu. Do tej pory największym zainteresowaniem cieszyły się lokale dwupokojowe, jednak w ostatnim czasie zanotowaliśmy zdecydowany wzrost zapytań dotyczących mieszkań trzypokojowych i większych – mówi Mariusz Delura Lider Biura Sprzedaży Bemowo z firmy Profbud.
Dwumiesięczna izolacja i zamknięcie w mieszkaniach sprawiły, że przekonaliśmy się, jak ważna jest dla nas przestrzeń i przebywanie choćby w niewielkim otoczeniu zieleni. Czasowy zakaz wstępu parków, lasów, jak również brak możliwości wyjazdów do hoteli i pensjonatów skutkowały poszukiwaniem ogrodów czy większych lokali. Mają one zapewnić miejsce odpoczynku w każdym momencie i czasie. Jednak poluzowywanie obostrzeń i powrót do starych przyzwyczajeń będzie weryfikował obecne trendy. – Utrzymanie domu i prace z tym związane są czasochłonne i generują wiele kosztów, które należy pokryć z własnego budżetu. Nawet jeśli w tej chwili ktoś uważa, że to doskonała alternatywa dla mieszkania, które planował kupić, za chwilę może dojść do wniosku, że jednak własne „M” jest wygodniejszym rozwiązaniem. Z uwagi na wspomnianą popularność kompaktowych mieszkań, również poszukiwanie lokali o większych powierzchniach może okazać się czasowym trendem. Natomiast ta zielona przestrzeń, którą dają balkony, tarasy czy ogródki ulokowane na parterach mają szansę cieszyć się niesłabnącym zainteresowaniem w dłuższej perspektywie – przewiduje Mariusz Delura.
[1] JLL, Oferta deweloperska mieszkań w Warszawie spadła do poziomu z 2010 r
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.