Komunikaty PR

Mieszkanie z ogródkiem – jak koronawirus zmienił preferencje Polaków

2020-05-27  |  10:00
Biuro prasowe

Wbrew obawom, które pojawiły się na początku pandemii, COVID-19 nie wstrząsnął rynkiem mieszkaniowym. Polacy w większości nie porzucili planów dotyczących zakupu lokalu, a w nowej rzeczywistości dobrze poradzili sobie deweloperzy. Izolacja miała jednak wpływ na preferencje dotyczące własnego „M”.

Jak wynika z analiz firmy JLL, w I kwartale 2020 roku deweloperzy sprzedali w Warszawie blisko 7 000 mieszkań[1]. To wzrost o 7% r/r i jak podkreślają eksperci – najwyższy wynik od dwóch lat. Sytuacja związana z pandemią koronawirusa nie zniechęciła Polaków do poszukiwania wymarzonego mieszkania. Co prawda dostrzegają oni pewne niedogodności związane z samym procesem – ograniczony kontakt ze sprzedawcą czy mniejsze możliwości obejrzenia lokalu, jednak branża wyszła kupującym naprzeciw, szczególnie rynek pierwotny. Deweloperzy uruchomili m.in. wideorozmowy oraz opcję zdalnego podpisu umów. Wiele osób doceniło również fakt, że zakup lokalu mieszkaniowego to długoterminowa lokata i zabezpieczenie przed inflacją.

O ile COVID-19 nie wpłynął na decyzję o samym zakupie nieruchomości, o tyle zmieniły się preferencje dotyczące tego, jak ma ona wyglądać. Rośnie ilość zapytań dotycząca sprzedaży działek i domów, nawet tych z niewielkim ogrodem, na co wskazują m.in. serwisy ogłoszeniowe. W wyszukiwarkach internetowych wręcz rekordowym zainteresowaniem cieszą się przyczepy kempingowe, domki holenderskie oraz kampery. W przypadku mieszkań na popularności zyskują mieszkania z tarasem lub ogródkiem. Jak podaje jeden z portali z ogłoszeniami, w kwietniu br. zainteresowanie lokalami z dodatkową „zieloną” przestrzenią było nawet o 60% wyższe niż w marcu. Ten trend widać również w wyszukiwarce Google. W ciągu ostatniego roku hasła „mieszkanie z tarasem” czy „mieszkanie z ogródkiem” były najczęściej wpisywane właśnie w maju bieżącego roku. Jednocześnie Polacy poszukują większych powierzchni mieszkalnych. – Od kilku lat w modzie są mieszkania kompaktowe, które pozwalają zachować maksymalną użyteczność przy relatywnie niskim metrażu. Do tej pory największym zainteresowaniem cieszyły się lokale dwupokojowe, jednak w ostatnim czasie zanotowaliśmy zdecydowany wzrost zapytań dotyczących mieszkań trzypokojowych i większych – mówi Mariusz Delura Lider Biura Sprzedaży Bemowo z firmy Profbud.

Dwumiesięczna izolacja i zamknięcie w mieszkaniach sprawiły, że przekonaliśmy się, jak ważna jest dla nas przestrzeń i przebywanie choćby w niewielkim otoczeniu zieleni. Czasowy zakaz wstępu parków, lasów, jak również brak możliwości wyjazdów do hoteli i pensjonatów skutkowały poszukiwaniem ogrodów czy większych lokali. Mają one zapewnić miejsce odpoczynku w każdym momencie i czasie. Jednak poluzowywanie obostrzeń i powrót do starych przyzwyczajeń będzie weryfikował obecne trendy. – Utrzymanie domu i prace z tym związane są czasochłonne i generują wiele kosztów, które należy pokryć z własnego budżetu. Nawet jeśli w tej chwili ktoś uważa, że to doskonała alternatywa dla mieszkania, które planował kupić, za chwilę może dojść do wniosku, że jednak własne „M” jest wygodniejszym rozwiązaniem. Z uwagi na wspomnianą popularność kompaktowych mieszkań, również poszukiwanie lokali o większych powierzchniach może okazać się czasowym trendem. Natomiast ta zielona przestrzeń, którą dają balkony, tarasy czy ogródki ulokowane na parterach mają szansę cieszyć się niesłabnącym zainteresowaniem w dłuższej perspektywie – przewiduje Mariusz Delura.  

 


[1] JLL, Oferta deweloperska mieszkań w Warszawie spadła do poziomu z 2010 r

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Nieruchomości Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.