Mniej obiadów online w niedziele
38PR & Content Communication
Gdańska 47/49 budynek D
90-729 Łódź
paulina.stepien|38pr.pl| |paulina.stepien|38pr.pl
505 313 324
www.38pr.pl
W trakcie pandemii zmienił się również sposób płatności za dania. Zamawiający coraz częściej wybierają płatności online, kosztem gotówki.
Branża HoReCa w Polsce dynamicznie rozwija się, a sam rynek zamówień jedzenia wynosi obecnie 1,8 mld zł. Za pięć lat blisko połowa jedzenia będzie zamawiana online – wynika z raportu „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce”. Najchętniej dania zamawiają osoby pomiędzy 15 a 34 rokiem życia, choć po wynos coraz częściej sięgają bardziej dojrzali klienci.
Zamawiający najczęściej wybierają pizzę i taka tendencja nie zmienia się od lat. Zmianie uległy jednak dni, w których Polacy sięgają po dania online. Na początku, gdy w kwietniu 2018 roku wdrożono zakaz handlu w niedzielę, serwis PizzaPortal.pl notował wzrosty w niedziele niehandlowe od 30 do 40 procent i spadki zamówień w niedziele handlowe. Teraz sytuacja uległa zmianie.
– Liczba zamówień w niedziele, bez względu na to czy sklepy były otwarte czy nie, zaczęła się wyrównywać. Konsumenci przywykli do nowych regulacji, które zostały wprowadzone w 2018 roku. Różnice procentowe pomiędzy liczbą zamówień w niedziele handlowe i niehandlowe są niewielkie, rzędu kilku procent. W trakcie pandemii zaobserwowaliśmy blisko 5-procentowy spadek zamówień ogólnie w niedziele, biorąc pod uwagę okres przed pandemią – wyjaśnia CEO PizzaPortal.pl Piotr Kruszyński.
To nie jedyna zmiana jaka została spowodowana przez pandemię. Wzrosła popularność płatności bezgotówkowych za zamawiane dania i znacząco spadła liczba transakcji gotówkowych – prawie o 50 proc.
– Wyraźnie widzimy, że zamawiający preferują płatności bezgotówkowe. Wybierają kartę czy BLIK. Na gotówkę decyduje się niewielka liczba osób. Mamy nadzieję, że otwarcie restauracji ośmieli Polaków i zaczną częściej zarówno wychodzić do restauracji, jak i zamawiać dania online. Wprowadzone obostrzenia w lokalach pozwalają na bezpieczne spożycie posiłku – dodaje Piotr Kruszyński.
Zdaniem PizzaPortal.pl, wartość rynku zamówień jedzenia online będzie sukcesywnie rosła. W 2025 roku ma wynieść prawie 6 miliardów złotych.
Trzynasta edycja EFNI już za trzy tygodnie
Długi w paczkach – rosną zaległości finansowe kurierów
Mity powstrzymują 44 proc. przedsiębiorców przed upominaniem się o zapłatę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.