Komunikaty PR

Czy przy drożejącym prądzie pojazdy elektryczne nadal są opłacalne?

2022-01-31  |  10:30
  • Samochody elektryczne można ładować na bezpłatnych stacjach np. w centrach handlowych, ale także w dość drogich, ultraszybkich instalacjach m.in. przy autostradach.
  • Rosnąca cena energii nie zmniejszyła atrakcyjności kosztowej poruszania się pojazdem elektrycznym. Ładując go w domu, 100 km przejedziemy za 13 zł, podróż podobnej klasy autem spalinowym na takim dystansie będzie kosztować 40 zł.
  • W ogólnodostępnych miejskich stacjach ładowania akumulator na 100 km jazdy naładujemy za ok. 40 zł. Na autostradzie za 70 zł, ale za to bardzo szybko.
  • W przypadku e-pojazdów tańsze są też koszty eksploatacji.

 

W 2019 roku za przeciętną pensję mogliśmy kupić 5868 kWh. W 2022 roku będzie to jedynie 4721 kWh – to prawie o 20% mniej niż trzy lata temu. Zgodnie z informacjami Urzędu Regulacji Energetyki, w tym roku przeciętne gospodarstwo domowe zapłaci rachunek wyższy o 24 proc. w stosunku do 2021 r. Czy w związku z takimi podwyżkami cen energii pojazd elektryczny ciągle jest tańszy w użytkowaniu od auta spalinowego?

- Odpowiadając na to pytanie, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. O ile ceny paliw są ujednolicone, ceny energii są już bardziej zróżnicowane, szczególnie w kontekście ładownia pojazdów elektrycznych. Dostępne są przecież bezpłatne stacje np. w centrach handlowych, ale można też ładować na dość drogich, ultraszybkich stacjach umiejscowionych m.in. przy autostradach – zaznacza Karol Kubiak ze SPIE Building Solutions-firmy montującej stacje ładowania.

Najtaniej, czyli za darmo. W domu za 13 zł.

Najtańszym, „bezpłatnym” wariantem użytkowania auta elektrycznego jest korzystanie z publicznych, darmowych stacji ładowania. Minusem tego typu rozwiązania jest niewielka liczba takich stacji i ograniczenie w swobodzie planowania podróży. Optymalnym rozwiązaniem jest korzystanie z domowych instalacji.

- Ładowanie pojazdu prądem przemiennym AC za pomocą kabla EVSE czy stacji naściennej typu wallbox zgodnie z taryfą G11 (średnia cena na styczeń 2022, 0,65zł/kWh*), przy założeniu średniego zużycia energii na poziomie 20kWh/100km oznacza koszt 13 zł na 100 km. Porównując tę kwotę do średniej ceny benzyny 5,72 zł (dane na styczeń 2022) i średniego zużycia paliwa na poziomie 7l/100 km, koszt poruszania się samochodem spalinowym wyniesie około 40 zł na 100 km, co oznacza znaczną przewagę kosztów użytkowania auta elektrycznego (trzykrotnie niższy koszt prądu, względem benzyny). Minusem w przypadku e-pojazdu jest ograniczenie zasięgu do poruszania się głównie po mieście z założeniem ładowania samochodu przede wszystkim w domu – mówi Karol Kubiak ze SPIE Building Solutions.

- Czynnikiem, który wpłynie na zmniejszenie kosztów ładownia w domu, jest coraz większa liczba przydomowych instalacji fotowoltaicznych. Z danych Agencji Rynku Energii z listopada 2021 r. wynika, że łączna moc mikroinstalacji prosumenckich przekroczyła 5 GW, zaś ich liczba wzrosła do 791 tys. Właściciel takiej instalacji, jeśli jej moc jest zaprojektowana nie tylko na zużycie energii w domu, ale także na ładowanie pojazdu, prąd do jego „tankowania” będzie pozyskiwał jeszcze taniej - dodaje ekspert Grzegorz Pióro z SPIE Building Solutions.

„Na mieście” drożej.

Co w sytuacji, gdy będzie potrzeba naładować samochód poza domem, w komercyjnym punkcie? Ogólnodostępnych stacji każdego miesiąca przybywa w Polsce ok. 100 (dane z ostatnich trzech miesięcy). Wg Licznika elektromobilności pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3784 punkty). 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Należą one jednak do różnych operatorów, co związane jest ze zróżnicowaniem cen dystrybucji energii. Cena zależy również od tego, czy będziemy ładować pojazd prądem AC (wolniej) czy skorzystamy ze stacji prądu stałego DC (szybciej). W przypadku wolniejszego ładowania uzupełnienie energii akumulatora na dystans 100 km potrwa ok. 2h, cenowo oscyluje w zakresie 30-40 zł. Jednak jeśli taką operację będziemy chcieli skrócić do 15 min np. na ultraszybkiej stacji przy autostradzie, cena może wynieść 70 zł.

Podsumowując, koszt użytkowania auta elektrycznego jest uzależniony od sposobu uzupełniania energii, a konkretnie od tego, gdzie i jak długo chcemy ładować baterię naszego pojazdu. Ładowanie pojazdu elektrycznego w mieście jest tańsze od tankowania na stacjach paliw. W przypadku wyruszania na dłuższą trasę warto zaplanować sobie postoje na ładowanie na tańszych punktach ładowania.

Niższe koszty nie tylko dzięki paliwie.

Na koszty eksploatacji samochodu wpływ ma znacznie więcej czynników niż tylko prąd/benzyna. Należy pamiętać, że układ napędowy auta elektrycznego składa się z mniejszej liczby elementów w porównaniu do układu napędowego w pojeździe spalinowym. To wpływa na mniejszą liczbę podzespołów ulegających zużyciu, wymianie, uzupełnianiu, a co za tym idzie, zmniejsza koszty eksploatacji.

- Opłacalność samochodów elektrycznych będzie wzrastać ze względu na rozwój technologii, zwiększający się popyt, większą konkurencję wśród producentów pojazdów, zwiększenie ich zasięgu czy rosnącą liczbę stacji ładowania. Z pewnością rozwinie się rynek wtórny tego typu aut, a rozwój OZE - przede wszystkim elektrowni fotowoltaicznych wśród prywatnych gospodarstw, przyczyni się do zmian w świadomym korzystaniu z energii pochodzącej z różnych źródeł. Oby udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych był jak największy – dodaje ekspert Grzegorz Pióro ze SPIE Building Solutions.

 

Według Licznika Elektromobilności na koniec roku 2021 w Polsce było zarejestrowanych łącznie 38 tys. osobowych oraz 1657 użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.

 

 

*Należy podkreślić, że powyższe obliczenia są szacunkowe, a dla celów porównawczych zostały przyjęte uśrednione wartości.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.