Czym stresują się polscy kierowcy zimą?
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Obawa, że ktoś inny straci panowanie nad swoim pojazdem to najczęściej wymieniany przez polskich kierowców powód stresu na zimowej drodze, wynika z badania Ipsos na zlecenie Goodyear [1]. Badanie pokazało też, że najważniejszym powodem zmiany opon na zimowe jest w Polsce kwestia bezpieczeństwa, choć co piąty kierowca zmienia je na ostatnią chwilę, gdy zmusi go do tego faktyczne nastanie zimowej aury za oknem.
Poza lękiem o utratę kontroli nad autem przez innego uczestnika ruchu, który wskazało 58% badanych, wysoko na liście obaw znalazły się także ryzyko związane z dłuższą drogą hamowania i zmniejszona przyczepność na ośnieżonych i oblodzonych drogach (po 56%). Inne popularne stresujące czynniki to ograniczona widoczność z powodu śniegu czy mgły (51%) i ryzyko utraty panowania nad własnym pojazdem (49%).
Badanie Ipsos objęło wraz z Polską siedem europejskich krajów, i we wszystkich krajach kierowcy uznali, że najważniejszym powodem wymiany opon na zimowe jest bezpieczeństwo, ponad takimi aspektami jak komfort jazdy czy obowiązkowe regulacje. W Polsce odsetek kierowców wskazujących na bezpieczeństwo wyniósł aż 76% i był najwyższy spośród badanych krajów, powyżej europejskiej średniej wynoszącej 66%.
Okazało się jednak, że aż co piąty polski kierowca (21%) zmienia opony na zimowe na ostatnią chwilę, reagując już na rzeczywiste objawy zimy, nie na prognozy. Zmianę opon w reakcji na prognozę pogody deklaruje grupa niemal dwa razy większa - 39% respondentów. Spora grupa kierowców (36%) twierdzi, że ma stały zaplanowany punkt w kalendarzu na zmianę opon, niezależnie od pogody czy prognoz.
Oczekuje się, że do roku 2029 [2] segment opon zimowych będzie zmniejszał się szacunkowo o 1,6% rocznie, ze względu na łagodniejsze zimy oraz postęp technologiczny i rozwój opon całorocznych, jednak opony zimowe nadal pozostają najlepszym wyborem dla wielu kierowców ze względu na powszechność zimowych warunków w wielu krajach na naszym kontynencie.
Jak wynika z badania [1], kierowcy jeżdżący na oponach zimowych uważają je za najbardziej odporne na śnieg i lód. Ponad połowa europejskich kierowców zgłasza też, że rzeczywiście napotyka takie warunki podczas jazdy – mimo nieco łagodniejszych zim, większość europejskich kierowców nadal doświadcza sytuacji, w których czuje się bardziej komfortowo na oponach zimowych.
Kierowcy poszukujący nowych opon zimowych mogą rozważyć nagradzany [3] model Goodyear UltraGrip Performance 3, który jest teraz dostępny w większej liczbie jednostek asortymentowych niż kiedykolwiek wcześniej, w tym niemal 40 nowych rozmiarach na obręcze o średnicy 19 cali i większe. Opona ta ma wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak technologia Snow Protect, ze zwiększoną liczbą krawędzi chwytnych w bieżniku, poprawiających przyczepność na śniegu, oraz Wet Grip+, która pozwala na skuteczne odprowadzanie wody na boki, zmniejszając ryzyko aquaplaningu. Model ten jest również dostosowany do potrzeb aut elektrycznych dzięki specjalnym funkcjom, które redukują hałas i zwiększają wydajność.
[1] Dane z badania przeprowadzonego w lutym 2024 r. przez Ipsos na zlecenie Goodyear. Badanie objęło 4550 kierowców (650 z każdego kraju) w krajach: Niemcy, Francja, Włochy, Szwecja, Dania, Polska, Rumunia.
[2] Wewnętrzna ocena Goodyear oparta na modelu ekonometrycznym w 24 krajach Europy: Austria, kraje bałtyckie, Beneluks, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania.
[3] Test opon zimowych ADAC z 4 września 2024 r. ADAC winter tire test. Testowany rozmiar: 215/55R17. Pojazd testowy: Volkswagen T-Roc.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.