Czym stresują się polscy kierowcy zimą?
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Obawa, że ktoś inny straci panowanie nad swoim pojazdem to najczęściej wymieniany przez polskich kierowców powód stresu na zimowej drodze, wynika z badania Ipsos na zlecenie Goodyear [1]. Badanie pokazało też, że najważniejszym powodem zmiany opon na zimowe jest w Polsce kwestia bezpieczeństwa, choć co piąty kierowca zmienia je na ostatnią chwilę, gdy zmusi go do tego faktyczne nastanie zimowej aury za oknem.
Poza lękiem o utratę kontroli nad autem przez innego uczestnika ruchu, który wskazało 58% badanych, wysoko na liście obaw znalazły się także ryzyko związane z dłuższą drogą hamowania i zmniejszona przyczepność na ośnieżonych i oblodzonych drogach (po 56%). Inne popularne stresujące czynniki to ograniczona widoczność z powodu śniegu czy mgły (51%) i ryzyko utraty panowania nad własnym pojazdem (49%).
Badanie Ipsos objęło wraz z Polską siedem europejskich krajów, i we wszystkich krajach kierowcy uznali, że najważniejszym powodem wymiany opon na zimowe jest bezpieczeństwo, ponad takimi aspektami jak komfort jazdy czy obowiązkowe regulacje. W Polsce odsetek kierowców wskazujących na bezpieczeństwo wyniósł aż 76% i był najwyższy spośród badanych krajów, powyżej europejskiej średniej wynoszącej 66%.
Okazało się jednak, że aż co piąty polski kierowca (21%) zmienia opony na zimowe na ostatnią chwilę, reagując już na rzeczywiste objawy zimy, nie na prognozy. Zmianę opon w reakcji na prognozę pogody deklaruje grupa niemal dwa razy większa - 39% respondentów. Spora grupa kierowców (36%) twierdzi, że ma stały zaplanowany punkt w kalendarzu na zmianę opon, niezależnie od pogody czy prognoz.
Oczekuje się, że do roku 2029 [2] segment opon zimowych będzie zmniejszał się szacunkowo o 1,6% rocznie, ze względu na łagodniejsze zimy oraz postęp technologiczny i rozwój opon całorocznych, jednak opony zimowe nadal pozostają najlepszym wyborem dla wielu kierowców ze względu na powszechność zimowych warunków w wielu krajach na naszym kontynencie.
Jak wynika z badania [1], kierowcy jeżdżący na oponach zimowych uważają je za najbardziej odporne na śnieg i lód. Ponad połowa europejskich kierowców zgłasza też, że rzeczywiście napotyka takie warunki podczas jazdy – mimo nieco łagodniejszych zim, większość europejskich kierowców nadal doświadcza sytuacji, w których czuje się bardziej komfortowo na oponach zimowych.
Kierowcy poszukujący nowych opon zimowych mogą rozważyć nagradzany [3] model Goodyear UltraGrip Performance 3, który jest teraz dostępny w większej liczbie jednostek asortymentowych niż kiedykolwiek wcześniej, w tym niemal 40 nowych rozmiarach na obręcze o średnicy 19 cali i większe. Opona ta ma wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak technologia Snow Protect, ze zwiększoną liczbą krawędzi chwytnych w bieżniku, poprawiających przyczepność na śniegu, oraz Wet Grip+, która pozwala na skuteczne odprowadzanie wody na boki, zmniejszając ryzyko aquaplaningu. Model ten jest również dostosowany do potrzeb aut elektrycznych dzięki specjalnym funkcjom, które redukują hałas i zwiększają wydajność.
[1] Dane z badania przeprowadzonego w lutym 2024 r. przez Ipsos na zlecenie Goodyear. Badanie objęło 4550 kierowców (650 z każdego kraju) w krajach: Niemcy, Francja, Włochy, Szwecja, Dania, Polska, Rumunia.
[2] Wewnętrzna ocena Goodyear oparta na modelu ekonometrycznym w 24 krajach Europy: Austria, kraje bałtyckie, Beneluks, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania.
[3] Test opon zimowych ADAC z 4 września 2024 r. ADAC winter tire test. Testowany rozmiar: 215/55R17. Pojazd testowy: Volkswagen T-Roc.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.