Komunikaty PR

Elocity gotowe na AFIR. Na kierowców czekają wygodne formy płatności

2024-04-11  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt

Agnieszka Stefaniak-Zubko
Elocity sp z.o.o.

ul. Wolnica 13/10
31-060 Kraków
a.stefaniakzubko|elo.city| |a.stefaniakzubko|elo.city
663726101
elo.city

Kwiecień dla elektromobilnej branży i użytkowników elektryków może okazać się przełomowy. Wszystko za sprawą unijnego rozporządzenia ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które wchodzi w życie. W nowych przepisach znalazły się regulacje, dotyczące sposobu płatności za usługi ładowania. Elocity ma gotowe rozwiązania technologiczne, które ułatwią spełnianie tych wymogów. Na wszystkich stacjach obsługiwanych przez Elocity będzie można płacić z poziomu strony internetowej

Przypomnijmy, nowe przepisy nakładają na operatorów stacji ładowania obowiązek umożliwienia kierowcom płatności za ładowanie aut elektrycznych za pomocą tzw. płatności ad hoc. Z definicji nie wymagają one od kierowców instalowania żadnej dodatkowej aplikacji czy rejestrowania się i zakładania konta użytkownika. W pierwszej kolejności zapis ten obejmie nowo uruchamiane stacje, ale docelowo operatorzy będą musieli dostosować infrastrukturę już działających stacji ładowania, zainstalowanych wzdłuż i na sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).

- Od 13 kwietnia 2024 roku wszystkie nowe stacje ładowania o mocy co najmniej 50 kW powinny zostać wyposażone w czytniki kart płatniczych lub urządzenie do płatności bezdotykowych - wyjaśnia Adrian Nocuń, CEO Elocity. - W przypadku stacji o słabszej mocy rozwiązaniem może być zastosowanie urządzeń korzystających z internetu i umożliwiających bezpieczne płatności - dodaje.

Terminale płatnicze Elocity i eService dobrze przyjęte przez elektromobilnych

Jak wyjaśnia Adrian Nocuń, w obu wariantach Elocity jest już gotowe na wejście w życie regulacji AFIR. Już w listopadzie 2023 roku informowaliśmy o wprowadzeniu na wybranych stacjach dostępnych w aplikacji Elocity terminali płatniczych, spełniających wymogi unijnych przepisów. Rozwiązania, oparte na autorskim oprogramowaniu Elocity zintegrowanym z usługą eService sprawiają, że kierowcy mogą wygodnie ładować się zgodnie z nowymi przepisami.

- Z perspektywy kilku miesięcy wiemy już, że terminale płatnicze wspierane technologicznie przez Elocity zostały bardzo dobrze przyjęte przez użytkowników aut elektrycznych - mówi Adrian Nocuń. - Dzięki nim ładowanie jest jeszcze prostsze, bo nie wymaga instalowania żadnej aplikacji, a mimo to zapewnia kompleksową obsługę np. w kwestii faktur, do których link dostarczany jest na podany przez użytkownika numer telefonu – zaznacza ekspert.

Wygodna nowość: ładowanie z poziomu strony internetowej

Alternatywą dla terminali płatniczych w przypadku stacji poniżej 50 kW spełniającą wymogi AFIR jest możliwość płatności za ładowanie z poziomu strony internetowej. Warto podkreślić, że użytkownicy aut elektrycznych będą mogli skorzystać z tej opcji na wszystkich stacjach obsługiwanych przez Elocity, niezależnie od ich mocy.

- To proste rozwiązanie, podobne do płatności za pośrednictwem terminala płatniczego. Wystarczy wejść na stronę Elocity dedykowaną płatnościom, następnie wybrać na niej stację oraz port, z którego chcemy skorzystać i wprowadzić dane karty płatniczej, a także dane do faktury VAT lub innego dowodu sprzedaży wraz numerem telefonu. Wówczas po zakończeniu transakcji kierowca automatycznie otrzyma sms z linkiem do pobrania faktury - tłumaczy Adrian Nocuń.

Dla zespołu Elocity, który pracował nad tą funkcjonalnością, priorytetem był komfort i bezpieczeństwo użytkowników aut EV. Spółka już dziś zapowiada, że wkrótce na stacjach wyposażonych w technologię Elocity, pojawią się kolejne wygodne formy płatności.

Nowości dla kierowców, nowości dla operatorów stacji

Nowe przepisy to nie tylko udogodnienia dla kierowców elektryków, ale obowiązki i wyzwania dla operatorów stacji. Wiążą się one nie tylko z dostosowaniem infrastruktury do wymogów AFIR, ale także raportowaniem, rozliczaniem i fakturowaniem ładowań.

Zdaniem rynkowych ekspertów wprowadzana przez AFIR demokratyzacja płatności z pewnością ucieszy kierowców, ale należy pamiętać, że nowe przepisy nie zdejmują z operatorów stacji ładowania konieczności dokumentowania usług ładowania. Dostawcy usług ładowania w dalszym ciągu zobowiązani będą m.in. do wystawienia faktur VAT w przypadku sprzedaży realizowanej na rzecz podatników tego podatku (art. 106b ust. 1 ustawy o VAT). I będzie to proces niezależny od tego, jaką formę ładowania zdecyduje się wykorzystać kierowca.

- Należy zauważyć, że AFIR jest rozporządzeniem unijnym a nie dyrektywą jak poprzednia regulacja, co oznacza jego bezpośrednie stosowanie w polskim porządku prawnym – podkreśla Witold Chmarzyński, radca prawny, ekspert z zakresu elektromobilności, wspólnik CCLaw. - AFIR jest obowiązkową lekturą dla wszystkich operatorów stacji i dostawców usług ładowania. Nakłada wiele obowiązków, w tym co do formy płatności lub sposobu kształtowania ceny za sesję ładowania, jednocześnie nie „odpuszczając” operatorom i dostawcom usług ładowani innych obowiązków, jak choćby obowiązków związanych z dokumentowaniem sesji ładowania wynikających z przepisów podatkowych – podkreśla wspólnik CCLaw.

Oprócz terminali i płatności z poziomu strony internetowej do ładowania aut elektrycznych w dalszym ciągu wykorzystywane będą aplikacje czy karty RFID. Operatorzy mogą się więc obawiać, że będzie im trudniej gromadzić dane o ładowaniach, czy je analizować. Elocity jednak uspokaja.

- Projektując rozwiązania zgodne z przepisami AFIR uwzględniliśmy oczywiście potrzeby operatorów stacji - zaznacza Adrian Nocuń, CEO Elocity. - Dane o płatnościach ad hoc, jak i tych dotychczas stosowanych na stacjach ładowania, będą agregowane w jednym miejscu i prezentowane w formie takich raportów, do jakich przywykli współpracujący z nami klienci - dodaje.

Co ważne, kompletne rozwiązania dostarczane przez Elocity, przystosowane są do integracji ze stacjami ładowania różnych producentów. Umożliwiają również swobodne korzystanie z technologii przez klientów White Label, którzy mogą dostosować ją do swoich potrzeb, choćby pod względem wyglądu strony internetowej, inicjującej ładowanie.

W przypadku aktualnych klientów Elocity dodanie terminalu czy strony internetowej do już funkcjonujących stacji nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi działaniami: wszystkie rozwiązania spójne z nowymi przepisami są zautomatyzowane i zintegrowane z systemem już zainstalowanym na stacjach wspieranych technologią Elocity.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Elocity sp z.o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe
2025-07-09 | 12:30

Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

Media i PR

M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.