Elocity gotowe na AFIR. Na kierowców czekają wygodne formy płatności
Agnieszka Stefaniak-Zubko
Elocity sp z.o.o.
ul. Wolnica 13/10
31-060 Kraków
a.stefaniakzubko|elo.city| |a.stefaniakzubko|elo.city
663726101
elo.city
Kwiecień dla elektromobilnej branży i użytkowników elektryków może okazać się przełomowy. Wszystko za sprawą unijnego rozporządzenia ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które wchodzi w życie. W nowych przepisach znalazły się regulacje, dotyczące sposobu płatności za usługi ładowania. Elocity ma gotowe rozwiązania technologiczne, które ułatwią spełnianie tych wymogów. Na wszystkich stacjach obsługiwanych przez Elocity będzie można płacić z poziomu strony internetowej
Przypomnijmy, nowe przepisy nakładają na operatorów stacji ładowania obowiązek umożliwienia kierowcom płatności za ładowanie aut elektrycznych za pomocą tzw. płatności ad hoc. Z definicji nie wymagają one od kierowców instalowania żadnej dodatkowej aplikacji czy rejestrowania się i zakładania konta użytkownika. W pierwszej kolejności zapis ten obejmie nowo uruchamiane stacje, ale docelowo operatorzy będą musieli dostosować infrastrukturę już działających stacji ładowania, zainstalowanych wzdłuż i na sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).
- Od 13 kwietnia 2024 roku wszystkie nowe stacje ładowania o mocy co najmniej 50 kW powinny zostać wyposażone w czytniki kart płatniczych lub urządzenie do płatności bezdotykowych - wyjaśnia Adrian Nocuń, CEO Elocity. - W przypadku stacji o słabszej mocy rozwiązaniem może być zastosowanie urządzeń korzystających z internetu i umożliwiających bezpieczne płatności - dodaje.
Terminale płatnicze Elocity i eService dobrze przyjęte przez elektromobilnych
Jak wyjaśnia Adrian Nocuń, w obu wariantach Elocity jest już gotowe na wejście w życie regulacji AFIR. Już w listopadzie 2023 roku informowaliśmy o wprowadzeniu na wybranych stacjach dostępnych w aplikacji Elocity terminali płatniczych, spełniających wymogi unijnych przepisów. Rozwiązania, oparte na autorskim oprogramowaniu Elocity zintegrowanym z usługą eService sprawiają, że kierowcy mogą wygodnie ładować się zgodnie z nowymi przepisami.
- Z perspektywy kilku miesięcy wiemy już, że terminale płatnicze wspierane technologicznie przez Elocity zostały bardzo dobrze przyjęte przez użytkowników aut elektrycznych - mówi Adrian Nocuń. - Dzięki nim ładowanie jest jeszcze prostsze, bo nie wymaga instalowania żadnej aplikacji, a mimo to zapewnia kompleksową obsługę np. w kwestii faktur, do których link dostarczany jest na podany przez użytkownika numer telefonu – zaznacza ekspert.
Wygodna nowość: ładowanie z poziomu strony internetowej
Alternatywą dla terminali płatniczych w przypadku stacji poniżej 50 kW spełniającą wymogi AFIR jest możliwość płatności za ładowanie z poziomu strony internetowej. Warto podkreślić, że użytkownicy aut elektrycznych będą mogli skorzystać z tej opcji na wszystkich stacjach obsługiwanych przez Elocity, niezależnie od ich mocy.
- To proste rozwiązanie, podobne do płatności za pośrednictwem terminala płatniczego. Wystarczy wejść na stronę Elocity dedykowaną płatnościom, następnie wybrać na niej stację oraz port, z którego chcemy skorzystać i wprowadzić dane karty płatniczej, a także dane do faktury VAT lub innego dowodu sprzedaży wraz numerem telefonu. Wówczas po zakończeniu transakcji kierowca automatycznie otrzyma sms z linkiem do pobrania faktury - tłumaczy Adrian Nocuń.
Dla zespołu Elocity, który pracował nad tą funkcjonalnością, priorytetem był komfort i bezpieczeństwo użytkowników aut EV. Spółka już dziś zapowiada, że wkrótce na stacjach wyposażonych w technologię Elocity, pojawią się kolejne wygodne formy płatności.
Nowości dla kierowców, nowości dla operatorów stacji
Nowe przepisy to nie tylko udogodnienia dla kierowców elektryków, ale obowiązki i wyzwania dla operatorów stacji. Wiążą się one nie tylko z dostosowaniem infrastruktury do wymogów AFIR, ale także raportowaniem, rozliczaniem i fakturowaniem ładowań.
Zdaniem rynkowych ekspertów wprowadzana przez AFIR demokratyzacja płatności z pewnością ucieszy kierowców, ale należy pamiętać, że nowe przepisy nie zdejmują z operatorów stacji ładowania konieczności dokumentowania usług ładowania. Dostawcy usług ładowania w dalszym ciągu zobowiązani będą m.in. do wystawienia faktur VAT w przypadku sprzedaży realizowanej na rzecz podatników tego podatku (art. 106b ust. 1 ustawy o VAT). I będzie to proces niezależny od tego, jaką formę ładowania zdecyduje się wykorzystać kierowca.
- Należy zauważyć, że AFIR jest rozporządzeniem unijnym a nie dyrektywą jak poprzednia regulacja, co oznacza jego bezpośrednie stosowanie w polskim porządku prawnym – podkreśla Witold Chmarzyński, radca prawny, ekspert z zakresu elektromobilności, wspólnik CCLaw. - AFIR jest obowiązkową lekturą dla wszystkich operatorów stacji i dostawców usług ładowania. Nakłada wiele obowiązków, w tym co do formy płatności lub sposobu kształtowania ceny za sesję ładowania, jednocześnie nie „odpuszczając” operatorom i dostawcom usług ładowani innych obowiązków, jak choćby obowiązków związanych z dokumentowaniem sesji ładowania wynikających z przepisów podatkowych – podkreśla wspólnik CCLaw.
Oprócz terminali i płatności z poziomu strony internetowej do ładowania aut elektrycznych w dalszym ciągu wykorzystywane będą aplikacje czy karty RFID. Operatorzy mogą się więc obawiać, że będzie im trudniej gromadzić dane o ładowaniach, czy je analizować. Elocity jednak uspokaja.
- Projektując rozwiązania zgodne z przepisami AFIR uwzględniliśmy oczywiście potrzeby operatorów stacji - zaznacza Adrian Nocuń, CEO Elocity. - Dane o płatnościach ad hoc, jak i tych dotychczas stosowanych na stacjach ładowania, będą agregowane w jednym miejscu i prezentowane w formie takich raportów, do jakich przywykli współpracujący z nami klienci - dodaje.
Co ważne, kompletne rozwiązania dostarczane przez Elocity, przystosowane są do integracji ze stacjami ładowania różnych producentów. Umożliwiają również swobodne korzystanie z technologii przez klientów White Label, którzy mogą dostosować ją do swoich potrzeb, choćby pod względem wyglądu strony internetowej, inicjującej ładowanie.
W przypadku aktualnych klientów Elocity dodanie terminalu czy strony internetowej do już funkcjonujących stacji nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi działaniami: wszystkie rozwiązania spójne z nowymi przepisami są zautomatyzowane i zintegrowane z systemem już zainstalowanym na stacjach wspieranych technologią Elocity.
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.