Jak nie paść ofiarą oszustów przy zakupie używanego auta przez Internet?
Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
W wyniku przyśpieszenia procesu cyfryzacji przez pandemię koronawirusa, kupowanie używanych samochodów przez Internet stało się normą. Jednak z braku dostatecznej wiedzy i pragnienia przyoszczędzenia, konsumenci poszukujący okazji zakupowych narażeni są na wiele zagrożeń, które ostatecznie mogą okazać się dla nich bardzo kosztowne. Na co zwrócić uwagę kupując aktualnie „nowy” używany samochód? Na to pytanie odpowiada Jacek Fijołek, prezes zarządu JCK S.A. i założyciel marki CarForFriend.pl.
Rewolucja zakupowa związana z handlem internetowym objęła swoim zasięgiem także branżę motoryzacyjną oraz rynek samochodów używanych. Dzięki łatwiejszym procesom nabywczym oraz z powodu nałożonych ograniczeń związanych z wizytami w sklepach stacjonarnych, konsumenci zaczęli o wiele chętniej kupować przez Internet auta z drugiej ręki - niezależnie od przedziału kwotowego, którym dysponują. W tym samym czasie zwiększyła się również aktywność oszustów, żerujących na niewiedzy oraz braku czujności osób poszukujących atrakcyjnych ofert sprzedażowych. Jak ustrzec się przed takimi sytuacjami?
Jak podpowiada Jacek Fijołek z CarForFriend.pl zajmującej się internetowym doradztwem oraz dostawą pojazdów używanych w Polsce, Niemczech i Czechach, warto znać podstawowe wyznaczniki weryfikacji wiarygodności sklepów internetowych – zwłaszcza, jeżeli dany nabywca pierwszy raz dokonuje zakupu online używanego samochodu:
- W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na to, czy wybranego przez nas sprzedawcę można łatwo zweryfikować - dopiero po tym kroku przyjrzyjmy się samemu przedmiotowi transakcji. Nie wysyłajmy swoich pieniędzy firmom, które na rynku istnieją bardzo krótko lub informacji o ich działalności nie można znaleźć w sieci. Oprócz tego, samą weryfikację powinniśmy wzbogacić również o sprawdzenie podstawowych danych - nazwy, adresu, certyfikatów lub numerów NIP oraz REGON. Warto spojrzeć także na dane kontaktowe, ponieważ łatwość skontaktowania się ze sprzedawcą nie tylko świadczy o rzetelności sklepu, ale również o chęci uzyskania od klienta recenzji lub informacji zwrotnej. Nie zapominajmy oczywiście o sprawdzeniu opinii innych użytkowników - w tej kwestii dobrze jest zajrzeć do wpisów na forach internetowych, na Facebooku czy we wpisach blogowych.
Powtarzające się problemy
Dlaczego - pomimo tych środków bezpieczeństwa - konsumenci wciąż padają ofiarą internetowych oszustów? Według właściciela CarForFriend.pl, problemu oszustw nie da się całkowicie wyeliminować. Wpływa na to rosnąca popularność internetowego handlu używanymi samochodami oraz brak czujności samych internautów:
- Ofiarami oszustów padają często osoby, które tak bardzo chcą uniknąć problemów, że w końcu wpadają w pułapkę, od której tak uciekali. Są to często ludzie lękliwi, którzy poszukują „idealnych okazji”. A oszuści wiedzą, że jeżeli taka osoba ma im wysłać pieniądze, to ich oferta musi być wręcz nieskazitelna – z doskonałym samochodem, jego opisem, zdjęciami oraz samą ceną. Jeżeli zatem widzimy tego typu ogłoszenie, natychmiast powinna zapalić się nam czerwona lampka. Pamiętajmy, że jeżeli coś jest zbyt idealne w Internecie, to najprawdopodobniej jest to całkowicie nieprawdziwe.
Jacek Fijołek wyjaśnia także, że dla profesjonalistów takich jak CarForFriend, prawdziwą okazją będzie samochód, w którym można dostrzec potencjał – na przykład 8 czy 10 letnie auto, którego nie wyróżnia stan salonowy, tylko ten, wynikający z eksploatacji, Dzięki wiedzy i doświadczeniu, eksperci z CarForFriend mogą łatwo oszacować jego wygląd po naprawie oraz jej koszty, czego przeciętny konsument niestety nie będzie potrafił:
- Przeciętny Nowak czy Kowalski zawsze szuka idealnej oferty, przez co zaczynają powoli wpadać w sidła oszustów. Na prośby klientów tego typu „okazje” często weryfikujemy w weekendy, kiedy są nieczynne banki. Niestety jeszcze nie zdarzyło się, aby któraś z tych ofert okazała się być w porządku. Pamiętajmy, że niemal wszystkie bardzo atrakcyjne ogłoszenia aut pojawiające się w weekend to oszustwa.
Pandemia… oszustów?
Coraz częściej w Internecie można natrafić na opinie, że pandemia COVID-19 przyczyniła się do pojawienia się nowych rodzajów oszustw. Jednak, czy to prawda? Jak wyjaśnia ekspert CarFroFriend.pl nowością, jednak nie do końca związaną z pandemią koronawirusa, jest importowanie samochodów bez zapłaconego VAT:
- Tego typu oszustwa polegają na tym, że dany handlarz z Niemiec kupuje samochód z Belgii bez zapłaconego podatku. Następnie auto sprzedaje w cenie netto przez swoją nową działalność - jednak wciąż bez uiszczenia niemieckiego VATu. Potem takie auto kupowane jest przez Polaków lub Rumunów, którzy po jego zarejestrowaniu dostają informację z Urzędu Skarbowego o konieczności zapłaty nieuregulowanego podatku w Niemczech. W świetle tych informacji, odradzam więc samodzielny zakup takich samochodów okazyjnych, gdyż działanie to stało się ryzykowne podatkowo i transakcyjnie, prowadząc do tzw. „pułapki podatkowej”.
Dla konsumentów z Polski, jak i z całej Europy, sklepy internetowe aktualnie stanowią podstawowe źródło dokonywania zakupów. Dzięki wygodnej formie, oszczędności czasu oraz łatwości i szybkości w dokonywaniu transakcji, za pomocą komputera lub telefonu można zamówić obecnie niemal każde rozwiązanie. Dotyczy to również branży motoryzacyjnej i rynku samochodów używanych, co potwierdza działalność platformy CarForFriend.pl, oferującej rzetelnie sprawdzone auta w każdym przedziale cenowym oraz bezpieczne transakcje bez zagrożeń.
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.