Komunikaty PR

Jak nie paść ofiarą oszustów przy zakupie używanego auta przez Internet?

2021-04-27  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut

ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl

W wyniku przyśpieszenia procesu cyfryzacji przez pandemię koronawirusa, kupowanie używanych samochodów przez Internet stało się normą. Jednak z braku dostatecznej wiedzy i pragnienia przyoszczędzenia, konsumenci poszukujący okazji zakupowych narażeni są na wiele zagrożeń, które ostatecznie mogą okazać się dla nich bardzo kosztowne. Na co zwrócić uwagę kupując aktualnie „nowy” używany samochód? Na to pytanie odpowiada Jacek Fijołek, prezes zarządu JCK S.A. i założyciel marki CarForFriend.pl.

Rewolucja zakupowa związana z handlem internetowym objęła swoim zasięgiem także branżę motoryzacyjną oraz rynek samochodów używanych. Dzięki łatwiejszym procesom nabywczym oraz z powodu nałożonych ograniczeń związanych z wizytami w sklepach stacjonarnych, konsumenci zaczęli o wiele chętniej kupować przez Internet auta z drugiej ręki - niezależnie od przedziału kwotowego, którym dysponują. W tym samym czasie zwiększyła się również aktywność oszustów, żerujących na niewiedzy oraz braku czujności osób poszukujących atrakcyjnych ofert sprzedażowych. Jak ustrzec się przed takimi sytuacjami?

Jak podpowiada Jacek Fijołek z CarForFriend.pl zajmującej się internetowym doradztwem oraz dostawą pojazdów używanych w Polsce, Niemczech i Czechach, warto znać podstawowe wyznaczniki weryfikacji wiarygodności sklepów internetowych – zwłaszcza, jeżeli dany nabywca pierwszy raz dokonuje zakupu online używanego samochodu:

- W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na to, czy wybranego przez nas sprzedawcę można łatwo zweryfikować - dopiero po tym kroku przyjrzyjmy się samemu przedmiotowi transakcji. Nie wysyłajmy swoich pieniędzy firmom, które na rynku istnieją bardzo krótko lub informacji o ich działalności nie można znaleźć w sieci. Oprócz tego, samą weryfikację powinniśmy wzbogacić również o sprawdzenie podstawowych danych - nazwy, adresu, certyfikatów lub numerów NIP oraz REGON. Warto spojrzeć także na dane kontaktowe, ponieważ łatwość skontaktowania się ze sprzedawcą nie tylko świadczy o rzetelności sklepu, ale również o chęci uzyskania od klienta recenzji lub informacji zwrotnej. Nie zapominajmy oczywiście o sprawdzeniu opinii innych użytkowników - w tej kwestii dobrze jest zajrzeć do wpisów na forach internetowych, na Facebooku czy we wpisach blogowych.

Powtarzające się problemy

Dlaczego - pomimo tych środków bezpieczeństwa - konsumenci wciąż padają ofiarą internetowych oszustów? Według właściciela CarForFriend.pl, problemu oszustw nie da się całkowicie wyeliminować. Wpływa na to rosnąca popularność internetowego handlu używanymi samochodami oraz brak czujności samych internautów:

- Ofiarami oszustów padają często osoby, które tak bardzo chcą uniknąć problemów, że w końcu wpadają w pułapkę, od której tak uciekali. Są to często ludzie lękliwi, którzy poszukują „idealnych okazji”. A oszuści wiedzą, że jeżeli taka osoba ma im wysłać pieniądze, to ich oferta musi być wręcz nieskazitelna – z doskonałym samochodem, jego opisem, zdjęciami oraz samą ceną. Jeżeli zatem widzimy tego typu ogłoszenie, natychmiast powinna zapalić się nam czerwona lampka. Pamiętajmy, że jeżeli coś jest zbyt idealne w Internecie, to najprawdopodobniej jest to całkowicie nieprawdziwe.

Jacek Fijołek wyjaśnia także, że dla profesjonalistów takich jak CarForFriend, prawdziwą okazją będzie samochód, w którym można dostrzec potencjał – na przykład 8 czy 10 letnie auto, którego nie wyróżnia stan salonowy, tylko ten, wynikający z eksploatacji, Dzięki wiedzy i doświadczeniu, eksperci z CarForFriend mogą łatwo oszacować jego wygląd po naprawie oraz jej koszty, czego przeciętny konsument niestety nie będzie potrafił:

- Przeciętny Nowak czy Kowalski zawsze szuka idealnej oferty, przez co zaczynają powoli wpadać w sidła oszustów. Na prośby klientów tego typu „okazje” często weryfikujemy w weekendy, kiedy są nieczynne banki. Niestety jeszcze nie zdarzyło się, aby któraś z tych ofert okazała się być w porządku. Pamiętajmy, że niemal wszystkie bardzo atrakcyjne ogłoszenia aut pojawiające się w weekend to oszustwa.

Pandemia… oszustów?

Coraz częściej w Internecie można natrafić na opinie, że pandemia COVID-19 przyczyniła się do pojawienia się nowych rodzajów oszustw. Jednak, czy to prawda? Jak wyjaśnia ekspert CarFroFriend.pl nowością, jednak nie do końca związaną z pandemią koronawirusa, jest importowanie samochodów bez zapłaconego VAT:

- Tego typu oszustwa polegają na tym, że dany handlarz z Niemiec kupuje samochód z Belgii bez zapłaconego podatku. Następnie auto sprzedaje w cenie netto przez swoją nową działalność - jednak wciąż bez uiszczenia niemieckiego VATu. Potem takie auto kupowane jest przez Polaków lub Rumunów, którzy po jego zarejestrowaniu dostają informację z Urzędu Skarbowego o konieczności zapłaty nieuregulowanego podatku w Niemczech. W świetle tych informacji, odradzam więc samodzielny zakup takich samochodów okazyjnych, gdyż działanie to stało się ryzykowne podatkowo i transakcyjnie, prowadząc do tzw. „pułapki podatkowej”. 

Dla konsumentów z Polski, jak i z całej Europy, sklepy internetowe aktualnie stanowią podstawowe źródło dokonywania zakupów. Dzięki wygodnej formie, oszczędności czasu oraz łatwości i szybkości w dokonywaniu transakcji, za pomocą komputera lub telefonu można zamówić obecnie niemal każde rozwiązanie. Dotyczy to również branży motoryzacyjnej i rynku samochodów używanych, co potwierdza działalność platformy CarForFriend.pl, oferującej rzetelnie sprawdzone auta w każdym przedziale cenowym oraz bezpieczne transakcje bez zagrożeń.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: GutPR Hanna Gehrke - Gut
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.