Jak nie paść ofiarą oszustów przy zakupie używanego auta przez Internet?
Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
W wyniku przyśpieszenia procesu cyfryzacji przez pandemię koronawirusa, kupowanie używanych samochodów przez Internet stało się normą. Jednak z braku dostatecznej wiedzy i pragnienia przyoszczędzenia, konsumenci poszukujący okazji zakupowych narażeni są na wiele zagrożeń, które ostatecznie mogą okazać się dla nich bardzo kosztowne. Na co zwrócić uwagę kupując aktualnie „nowy” używany samochód? Na to pytanie odpowiada Jacek Fijołek, prezes zarządu JCK S.A. i założyciel marki CarForFriend.pl.
Rewolucja zakupowa związana z handlem internetowym objęła swoim zasięgiem także branżę motoryzacyjną oraz rynek samochodów używanych. Dzięki łatwiejszym procesom nabywczym oraz z powodu nałożonych ograniczeń związanych z wizytami w sklepach stacjonarnych, konsumenci zaczęli o wiele chętniej kupować przez Internet auta z drugiej ręki - niezależnie od przedziału kwotowego, którym dysponują. W tym samym czasie zwiększyła się również aktywność oszustów, żerujących na niewiedzy oraz braku czujności osób poszukujących atrakcyjnych ofert sprzedażowych. Jak ustrzec się przed takimi sytuacjami?
Jak podpowiada Jacek Fijołek z CarForFriend.pl zajmującej się internetowym doradztwem oraz dostawą pojazdów używanych w Polsce, Niemczech i Czechach, warto znać podstawowe wyznaczniki weryfikacji wiarygodności sklepów internetowych – zwłaszcza, jeżeli dany nabywca pierwszy raz dokonuje zakupu online używanego samochodu:
- W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na to, czy wybranego przez nas sprzedawcę można łatwo zweryfikować - dopiero po tym kroku przyjrzyjmy się samemu przedmiotowi transakcji. Nie wysyłajmy swoich pieniędzy firmom, które na rynku istnieją bardzo krótko lub informacji o ich działalności nie można znaleźć w sieci. Oprócz tego, samą weryfikację powinniśmy wzbogacić również o sprawdzenie podstawowych danych - nazwy, adresu, certyfikatów lub numerów NIP oraz REGON. Warto spojrzeć także na dane kontaktowe, ponieważ łatwość skontaktowania się ze sprzedawcą nie tylko świadczy o rzetelności sklepu, ale również o chęci uzyskania od klienta recenzji lub informacji zwrotnej. Nie zapominajmy oczywiście o sprawdzeniu opinii innych użytkowników - w tej kwestii dobrze jest zajrzeć do wpisów na forach internetowych, na Facebooku czy we wpisach blogowych.
Powtarzające się problemy
Dlaczego - pomimo tych środków bezpieczeństwa - konsumenci wciąż padają ofiarą internetowych oszustów? Według właściciela CarForFriend.pl, problemu oszustw nie da się całkowicie wyeliminować. Wpływa na to rosnąca popularność internetowego handlu używanymi samochodami oraz brak czujności samych internautów:
- Ofiarami oszustów padają często osoby, które tak bardzo chcą uniknąć problemów, że w końcu wpadają w pułapkę, od której tak uciekali. Są to często ludzie lękliwi, którzy poszukują „idealnych okazji”. A oszuści wiedzą, że jeżeli taka osoba ma im wysłać pieniądze, to ich oferta musi być wręcz nieskazitelna – z doskonałym samochodem, jego opisem, zdjęciami oraz samą ceną. Jeżeli zatem widzimy tego typu ogłoszenie, natychmiast powinna zapalić się nam czerwona lampka. Pamiętajmy, że jeżeli coś jest zbyt idealne w Internecie, to najprawdopodobniej jest to całkowicie nieprawdziwe.
Jacek Fijołek wyjaśnia także, że dla profesjonalistów takich jak CarForFriend, prawdziwą okazją będzie samochód, w którym można dostrzec potencjał – na przykład 8 czy 10 letnie auto, którego nie wyróżnia stan salonowy, tylko ten, wynikający z eksploatacji, Dzięki wiedzy i doświadczeniu, eksperci z CarForFriend mogą łatwo oszacować jego wygląd po naprawie oraz jej koszty, czego przeciętny konsument niestety nie będzie potrafił:
- Przeciętny Nowak czy Kowalski zawsze szuka idealnej oferty, przez co zaczynają powoli wpadać w sidła oszustów. Na prośby klientów tego typu „okazje” często weryfikujemy w weekendy, kiedy są nieczynne banki. Niestety jeszcze nie zdarzyło się, aby któraś z tych ofert okazała się być w porządku. Pamiętajmy, że niemal wszystkie bardzo atrakcyjne ogłoszenia aut pojawiające się w weekend to oszustwa.
Pandemia… oszustów?
Coraz częściej w Internecie można natrafić na opinie, że pandemia COVID-19 przyczyniła się do pojawienia się nowych rodzajów oszustw. Jednak, czy to prawda? Jak wyjaśnia ekspert CarFroFriend.pl nowością, jednak nie do końca związaną z pandemią koronawirusa, jest importowanie samochodów bez zapłaconego VAT:
- Tego typu oszustwa polegają na tym, że dany handlarz z Niemiec kupuje samochód z Belgii bez zapłaconego podatku. Następnie auto sprzedaje w cenie netto przez swoją nową działalność - jednak wciąż bez uiszczenia niemieckiego VATu. Potem takie auto kupowane jest przez Polaków lub Rumunów, którzy po jego zarejestrowaniu dostają informację z Urzędu Skarbowego o konieczności zapłaty nieuregulowanego podatku w Niemczech. W świetle tych informacji, odradzam więc samodzielny zakup takich samochodów okazyjnych, gdyż działanie to stało się ryzykowne podatkowo i transakcyjnie, prowadząc do tzw. „pułapki podatkowej”.
Dla konsumentów z Polski, jak i z całej Europy, sklepy internetowe aktualnie stanowią podstawowe źródło dokonywania zakupów. Dzięki wygodnej formie, oszczędności czasu oraz łatwości i szybkości w dokonywaniu transakcji, za pomocą komputera lub telefonu można zamówić obecnie niemal każde rozwiązanie. Dotyczy to również branży motoryzacyjnej i rynku samochodów używanych, co potwierdza działalność platformy CarForFriend.pl, oferującej rzetelnie sprawdzone auta w każdym przedziale cenowym oraz bezpieczne transakcje bez zagrożeń.
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.