Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to rozwiązanie dla nielicznych, w rzeczywistości może przynieść znaczące oszczędności. O ile zostanie przeprowadzone zgodnie z prawem i przy zachowaniu niezbędnych formalności. O tym, kiedy rejestracja za granicą się opłaca i kto może z niej skorzystać, opowiada Artur Kuczmowski, partner w kancelarii Thompson&Stein, specjalizującej się między innymi w rejestrowaniu samochodów za granicą.
Motywacja? Oszczędności
– Powodów, dla których Polacy rejestrują samochody za granicą, jest kilka, ale najważniejsze to oszczędności, przede wszystkim w zakresie podatku VAT, podatku dochodowego oraz akcyzy - mówi Artur Kuczmowski. – Akcyza, którą trzeba zapłacić przy rejestracji pojazdu w Polsce, to dziś relikt przeszłości. Została wprowadzona po to, by chronić krajowych producentów samochodów osobowych, ale w praktyce podnosi tylko koszty importu pojazdów – także tych elektrycznych czy luksusowych.
Dodatkowo, polski fiskus systematycznie dokręca śrubę, obcinając możliwości odliczenia wydatków na zakup oraz utrzymanie samochodów. Walka z możliwością zaliczenia w koszty podatkowe trwa od lat i widać, że pojazdy osobowe są solą w oku każdego ministerstwa finansów. Dla wielu przedsiębiorców to impuls, by szukać rozwiązań poza granicami kraju – zwłaszcza w sytuacji, gdy prowadzą działalność międzynarodową i mają realną możliwość użytkowania pojazdów w innych jurysdykcjach.
W państwach takich jak Estonia, Słowacja czy Litwa, rejestracja pojazdu wiąże się z dużo niższymi obciążeniami fiskalnymi. W Estonii nie ma w ogóle akcyzy, a stawki podatku dochodowego są bardziej elastyczne. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą lub posiadających floty pojazdów może to oznaczać oszczędności rzędu kilkunastu, a czasem kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Kto może zarejestrować auto za granicą?
Rejestracja samochodu w innym kraju Unii Europejskiej nie jest dostępna dla każdego.
– Aby zarejestrować pojazd za granicą, trzeba być rezydentem danego kraju. Mówimy więc albo o osobie fizycznej posiadającej potwierdzony status rezydenta, czyli mieszkańca danego kraju, albo o spółce zarejestrowanej w danym kraju – wyjaśnia Kuczmowski.
Nie oznacza to jednak, że rejestracja za granicą jest poza zasięgiem przeciętnego przedsiębiorcy. Coraz więcej firm decyduje się na założenie spółki w innym kraju UE nie tylko z powodu korzystnych warunków podatkowych, ale również w celu zarządzania majątkiem ruchomym, w tym pojazdami o wysokiej wartości. Stało się to częścią świadomego, legalnego, międzynarodowego planowania podatkowego.
Jakie samochody warto rejestrować za granicą?
Zdecydowanie nie chodzi tu o samochody klasy ekonomicznej. Procedura rejestracji za granicą wiąże się z kosztami i obowiązkami, dlatego ma sens głównie w przypadku:
- samochodów luksusowych,
- aut sportowych lub zabytkowych,
– Największe korzyści finansowe widzimy w przypadku samochodów o wartości powyżej 200 tys. złotych i pojemności silnika przekraczającej 2 lity. Przy tej skali różnice w akcyzie czy podatku VAT stają się wyraźnie odczuwalne – podkreśla ekspert Thompson&Stein.
Procedura rejestracji – krok po kroku
Proces rejestracji pojazdu za granicą wymaga dobrej organizacji. Przede wszystkim samochód musi być fizycznie obecny na terytorium kraju, w którym ma zostać zarejestrowany.
– To nie jest tylko papierowa procedura. Auto musi przejść przegląd przedrejestracyjny na miejscu, a następnie odbywać cykliczne przeglądy techniczne zgodnie z prawem danego państwa – zaznacza Kuczmowski.
Dodatkowo, w zależności od kraju, konieczne jest spełnienie wymogów dotyczących homologacji, ubezpieczenia oraz ewentualnych tłumaczeń dokumentów.
Największe wyzwania – o czym trzeba pamiętać?
Mimo korzyści, rejestracja pojazdu poza Polską wiąże się z kilkoma istotnymi wyzwaniami:
1. Rejestracja do VAT
Jeśli pojazd jest rejestrowany przez spółkę i ma być wykorzystywany w działalności gospodarczej, konieczna jest rejestracja do VAT w danym kraju.
– To warunek kluczowy, jeśli chcemy odliczyć podatek lub skorzystać z mechanizmu odwrotnego obciążenia w transakcjach unijnych. W niektórych krajach proces ten może trwać nawet kilka tygodni i wymaga udokumentowania faktycznej działalności. W tym wypadku warto sięgnąć po gotową spółkę, zamiast rejestrować ją od zera – mówi Kuczmowski.
2. Ubezpieczenie AC
Ubezpieczenie pojazdu – zwłaszcza AC – może być problematyczne, szczególnie jeśli mamy do czynienia z drogim samochodem, rzadkim modelem albo spółką bez historii ubezpieczeniowej.
– Firmy ubezpieczeniowe w krajach takich jak Estonia czy Czechy potrafią odmówić pełnego ubezpieczenia dla pojazdu należącego do świeżo zarejestrowanej spółki bez historii finansowej. W ten sposób chronią się przed wyłudzeniami odszkodowań – ostrzega ekspert.
3. Cykliczne przeglądy i obowiązki właściciela
Samochód musi fizycznie wracać na przeglądy do kraju rejestracji. Oznacza to, że przy intensywnym użytkowaniu w Polsce właściciel musi zaplanować logistykę transportu samochodu lub liczyć się z dodatkowymi kosztami i czasem.
Dla kogo to rozwiązanie?
– To nie jest rozwiązanie dla każdego, ale dla określonej grupy przedsiębiorców i entuzjastów motoryzacji może być bardzo opłacalne. Rejestracja pojazdu za granicą to decyzja strategiczna – powinna być dobrze przemyślana, najlepiej poprzedzona analizą prawną i podatkową – podsumowuje Artur Kuczmowski.
Coraz więcej firm i osób prywatnych decyduje się na taki krok nie tylko z powodów podatkowych, ale również wizerunkowych – samochód z rejestracją estońską czy niemiecką to często także element budowania prestiżu.
KONTAKT:
Mateusz Golianek
tel. +48 605 373 447
e-mail: m.golianek|camino-communication.pl| |m.golianek|camino-communication.pl.
Źródło informacji: Thompson&Stein

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
Rosnąca biurokracja zniechęca europejskie firmy do rozwoju, tym bardziej że borykają się one z surowszymi regulacjami niż ich konkurenci w Chinach i USA. Jedną z poważniejszych barier jest brak spójności przepisów w państwach członkowskich UE, co utrudnia wykorzystanie potencjału jednolitego rynku. Niektóre kraje, w tym Polska, mają tendencję do nadregulacji względem tego, czego wymagają unijne dyrektywy.
Transport
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
Handel
Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.