Komunikaty PR

Rozwój opon do najbardziej innowacyjnych samochodów turystycznych na świecie

2021-06-17  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro Prasowe Goodyear Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/

Już w najbliższy weekend jedne z najbardziej innowacyjnych technologicznie samochodów wyścigowych świata po raz pierwszy staną do walki na torze. W Vallelunga we Włoszech odbędzie się inauguracyjny wyścig PURE ETCR. Jako partner-założyciel pierwszych na świecie mistrzostw w pełni elektrycznych samochodów turystycznych wielu marek, Goodyear miał za zadanie zaprojektować opony na miarę potrzeb elektrycznych maszyn o mocy 670 KM. Ale co dokładnie składa się na konstrukcję opon do najpotężniejszych samochodów turystycznych w historii motorsportu?

Samochody elektryczne biorące udział w wyścigu PURE ETCR mają napęd na tylne koła – niespotykany w samochodach turystycznych klasy światowej – oraz silnik elektryczny o mocy ciągłej 300 kW i maksymalnej 500 kW (670 KM). Rezultatem jest olbrzymi moment obrotowy wynoszący aż 960 Nm, który będzie można zaobserwować podczas weekendowych "bitew" na pełnej prędkości. W PURE ETCR nie ma długich wyścigów, tylko szybkie sprinty do samej mety na dystansie do 25 km.

Aby sprostać mocy 500 kW i błyskawicznie przekazywanemu momentowi obrotowemu silnika elektrycznego, zespół techniczny WSC Technology poprosił Goodyear o stworzenie dla PURE ETCR odpowiedniej opony z bieżnikiem. Dodatkowym wyzwaniem było wyprodukowanie jednej wersji, która mogłaby być używana w każdych warunkach pogodowych, co pozwoliłoby obniżyć koszty transportu i zmniejszyć ilość odpadów, a także pomogłoby w realizacji celów Goodyear i PURE ETCR w zakresie zrównoważonego rozwoju. Tak powstała wyścigowa opona Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR z bieżnikiem.

Spełnienie warunków

Bernd Seehafer, kierownik projektów technicznych Goodyear, wyjaśnia proces tworzenia specjalnie skonstruowanej opony w tak krótkim czasie: „Punktem wyjścia były arkusze danych WSC. Już wtedy widzieliśmy, że samochody są inne, cięższe (około 1700 kg) i mają większy moment obrotowy niż samochody wyścigowe z silnikami benzynowymi. Z tego punktu widzenia było jasne, że musimy zaprojektować oponę, która mogłaby się ścigać zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni, więc zajrzeliśmy do oferty opon drogowych Goodyear i stwierdziliśmy, że niedawno wprowadzony na rynek model Eagle F1 SuperSport może stanowić mocną podstawę dla naszej opony PURE ETCR.”

„Bieżnik jest bardzo podobny do opony Eagle F1 SuperSport, ale wiele detali zostało dostosowanych do nowego wyzwania. To samo dotyczy zastosowanych materiałów i charakterystyki opony. Formuła mieszanki jest połączeniem właściwości opon na suchą i mokrą nawierzchnię, stosowanych w wyścigach, ale dostosowano ją do konstrukcji i do i potrzeb ETCR.”

„Trudnym zadaniem było opracowanie mieszanki, która nadawałaby się do jazdy po mokrej i suchej nawierzchni. Zazwyczaj mamy po jednej specyfikacji na suchą i mokrą nawierzchnię. Trzeba wziąć pod uwagę wszystkie cechy opony, takie jak materiał, mieszanka, wzór bieżnika czy ogólne osiągi. Brzmi to łatwo, jednak opona wyścigowa, która potrafi wszystko, nie jest tak powszechna. Musieliśmy też połączyć pewne wcześniejsze ustalenia, ale jak na razie opona osiąga nasze cele na suchej nawierzchni i nadal jest w stanie jeździć na mokrej. Podstawowa zasada działania opony jest taka sama, jak w przypadku wzoru osobowego. Jednakże, w porównaniu z drogowym pierwowzorem wprowadzono inaczej rozłożone i sztywniejsze elementy, aby zapewnić dobre właściwości jezdne na torach wyścigowych dla cięższych samochodów PURE ETCR. Odporność na aquaplaning i właściwości w zakresie odprowadzania wody pozostają na dobrym poziomie, aby zapewnić użytkowanie na suchej i mokrej nawierzchni podczas całego okresu eksploatacji opony.”

Z drogi na tor i z powrotem

Nierozerwalny związek między jazdą po szosie i wyścigami jest podstawą filozofii Goodyear w motorsporcie i głównym powodem, dla którego Goodyear Racing jest także wyłącznym dostawcą opon do takich mistrzostw, jak Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA, WTCR – Puchar Świata FIA w Wyścigach Samochodów Turystycznych i NASCAR. Nowa wartość w postaci elektryfikacji wyścigów PURE ETCR oznacza, że Goodyear może kontynuować wdrażanie tych doświadczeń w oponach osobowych do najnowszych samochodów drogowych, a także tych, które pojawią się w przyszłości.

Xavier Gavory, dyrektor serii PURE ETCR wyjaśnia, że współpraca Goodyear z promotorem mistrzostw Eurosport Events oznacza znacznie więcej niż tylko dostawy opon. „Nikt nie ma takie trwałego rekordu sukcesów w światowym motorsporcie jak Goodyear” - mówi Gavory. „Goodyear i PURE ETCR wyznają wspólną filozofię zrównoważonego rozwoju. Wystawiając swoje opony do pojazdów elektrycznych na tak trudne warunki, jakie panują podczas tych zawodów, Goodyear może przyspieszyć proces pozyskiwania wiedzy i wykorzystać zdobyte doświadczenia w gamie opon drogowych.”

Wspólne cechy opon osobowych Goodyear i produktów wyścigowych PURE ETCR są kluczowe dla wszechstronności opony wyścigowej. W większości mistrzostw w motorsporcie zespoły mają do dyspozycji różne opony na suchą i mokrą nawierzchnię, czasem z dodatkowymi specyfikacjami "pośrednimi", a bywa że i różne opony typu slick na różne warunki na suchej nawierzchni. Stworzenie opony wyścigowej, która spełniałaby wszystkie wymagania, jest nie lada wyzwaniem, dlatego połączenie osiągów szosowych z wyścigowymi było tak ważne. Oferta Goodyear dla klientów indywidualnych obejmuje opony przeznaczone do różnych zastosowań, ale wszystkie muszą sprawdzać się w różnych warunkach i środowiskach.

„Jeśli masz jedną oponę, która ma robić wszystko, przed tobą trudniejsze zadanie, ponieważ musisz reagować na różne wymagania.” - dodaje Seehafer. „Masz tylko jeden produkt, który możesz zmienić. Opona PURE ETCR Goodyear Eagle F1 SuperSport to nowatorska konstrukcja, dopasowana do charakterystyki tych potężnych elektrycznych samochodów turystycznych. Jesteśmy dumni, że ta opona w dużej mierze dzieli swoje DNA i rozwiązania techniczne z oponą drogową. Świadczy to o wartości naszej wiedzy wyniesionej z motorsportu dla rozwoju opon drogowych.”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro Prasowe Goodyear Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online Biuro prasowe
2024-11-28 | 20:10

VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online

VEHIS WRAZ Z NAJLEPSZYMI DEALERAMI BUDUJĄ STOCK SAMOCHODOWY DOSTĘPNY ONLINE VEHIS, platforma leasingowo-samochodowa oferująca samochody dealerskie wraz z szybkim finansowaniem, zwiększyła
Motoryzacja Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
2024-11-27 | 09:00

Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki

Koniec roku to tradycyjny okres wyprzedaży, także w salonach samochodowych. Dotyczy to również dealerów Mazdy w całej Polsce, u których na klientów czeka szeroka
Motoryzacja Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
2024-11-19 | 23:30

Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach

•           Wyprzedaż bestsellerów Toyoty z 2024 roku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.