Komunikaty PR

Samochodowy bilans 2021 roku – jakie pojazdy były najpopularniejsze?

2022-01-24  |  15:30
Biuro prasowe

Polacy stawiają na samochody – łącznie w Polsce jest 24,3 mln pojazdów, co daje nam 5. miejsce w całej Unii Europejskiej – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Jednak branża motoryzacyjna w 2021 roku borykała się z wieloma wyzwaniami. Wpływ na to miała m.in. ograniczona dostępność aut z powodu przerwanego globalnego łańcucha dostaw. Czy mimo wyzwań perspektywy na 2022 rok są pozytywne? To zagadnienie wyjaśnia ekspert firmy Autobaza.

Zamieszanie w branży samochodowej

Zazwyczaj koniec roku kalendarzowego upływał pod znakiem wyprzedaży samochodów z danego rocznika. Tym razem ciężko było znaleźć takie promocje. Jest to wynik braku półprzewodników, z którym branża motoryzacyjna musiała się mierzyć w drugiej połowie 2021 roku. Sytuacja ta mocno wyhamowała europejski przemysł motoryzacyjny.

Przestoje w dostawach nowych samochodów wpłynęły również na branżę samochodów używanych. Popyt nadal jest duży, konsumenci, którzy nie chcą czekać dodatkowych kilku miesięcy na auta z salonu, zaczynają rozglądać się za modelami używanymi. Coraz częściej można zaobserwować mniejszą liczbę dostępnych ofert – wskazuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl. Według naszych danych w 2021 roku było o prawie 337 tys. mniej ofert z rynku wtórnego niż np. w 2019 roku – dodaje.

Warto wiedzieć, że w najbliższym czasie możemy się również spodziewać spadku ofert samochodów poleasingowych. Wpływ na to mają nowe przepisy, które powodują, że ich wykup będzie mniej opłacalny. Zmiany te będą jednak widoczne dopiero za jakiś czas, w związku z tym branża ma czas na dostosowanie się do nowej rzeczywistości. W niedługiej perspektywie oczekiwać można także wzrostu zainteresowania ofertami wynajmu długoterminowego.

Co się zmieniło?

W 2021 roku zauważalny był wzrost cen samochodów używanych w porównaniu do 2020 roku. Według danych autobaza.pl o ponad jedną trzecią (34%) wzrosła liczba samochodów, za które musieliśmy zapłacić powyżej 100 tys. zł. Natomiast o 22% zwiększyła się liczba ofert aut w przedziale 50 -100 tys. zł.

Co ciekawe, w związku z brakiem dostępności wielu ofert oraz wzrostem cen w ubiegłym roku ponownym zainteresowaniem cieszyły się samochody z napędem diesla. W 2021 roku można było zaobserwować wyhamowanie spadku sprzedaży tych pojazdów, wyniósł on jedynie 1% w porównaniu do 2020 roku. Warto podkreślić, że analizując rok 2019 i 2020 był on dużo większy – osiągnął wtedy poziom 21%. „Benzyna” również zaliczyła spadek, lecz nieco mniejszy – o 13%. Odbiła się jednak w 2021 roku zwiększając udział w rynku o 5%.

Dane te obrazują jaka zmiana miała miejsce w ubiegłym roku. Po tym, jak samochody z silnikiem wysokoprężnym – przez podwyższone normy emisji spalin – powoli odchodziły na boczny tor na rzecz bardziej ekologicznych hybryd, przez niedobór innych rozwiązań ponownie zaczęły cieszyć się zainteresowaniem.

Obecnie podaż nie nadąża za popytem. Mniejsza dostępność samochodów spowoduje wzrost cen pojazdów zarówno nowych, jak i tych z rynku wtórnego. Ponadto, powstałe dziury w asortymencie używanych samochodów będziemy łatać importem pojazdów z Zachodu – wskazuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl. Warto więc wiedzieć, że przed zakupem samochodu używanego należy go dokładnie przebadać. Oprócz standardowych oględzin należy przyjrzeć się jego historii m.in. serwisowania i napraw – dodaje.

Volkswagen liderem sprzedaży

Wzrost zainteresowania samochodami używanymi w 2021 roku to fakt, dlatego eksperci autobaza.pl przyjrzeli się także temu zagadnieniu pod kątem popularności dostępnych marek na polskim rynku.

Wśród ofert używanych samochodów najczęściej można było natrafić na markę VOLKSWAGEN. Według danych autobaza.pl dostępnych było 159 414 egzemplarzy. Niemiecki producent był liderem również w 2020 i 2019 roku. Na drugim miejscu uplasował się OPEL z wynikiem 157 463. Ostatnie miejsce na podium zajął FORD (138 585). 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.