Komunikaty PR

Samochodowy bilans 2021 roku – jakie pojazdy były najpopularniejsze?

2022-01-24  |  15:30
Biuro prasowe

Polacy stawiają na samochody – łącznie w Polsce jest 24,3 mln pojazdów, co daje nam 5. miejsce w całej Unii Europejskiej – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Jednak branża motoryzacyjna w 2021 roku borykała się z wieloma wyzwaniami. Wpływ na to miała m.in. ograniczona dostępność aut z powodu przerwanego globalnego łańcucha dostaw. Czy mimo wyzwań perspektywy na 2022 rok są pozytywne? To zagadnienie wyjaśnia ekspert firmy Autobaza.

Zamieszanie w branży samochodowej

Zazwyczaj koniec roku kalendarzowego upływał pod znakiem wyprzedaży samochodów z danego rocznika. Tym razem ciężko było znaleźć takie promocje. Jest to wynik braku półprzewodników, z którym branża motoryzacyjna musiała się mierzyć w drugiej połowie 2021 roku. Sytuacja ta mocno wyhamowała europejski przemysł motoryzacyjny.

Przestoje w dostawach nowych samochodów wpłynęły również na branżę samochodów używanych. Popyt nadal jest duży, konsumenci, którzy nie chcą czekać dodatkowych kilku miesięcy na auta z salonu, zaczynają rozglądać się za modelami używanymi. Coraz częściej można zaobserwować mniejszą liczbę dostępnych ofert – wskazuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl. Według naszych danych w 2021 roku było o prawie 337 tys. mniej ofert z rynku wtórnego niż np. w 2019 roku – dodaje.

Warto wiedzieć, że w najbliższym czasie możemy się również spodziewać spadku ofert samochodów poleasingowych. Wpływ na to mają nowe przepisy, które powodują, że ich wykup będzie mniej opłacalny. Zmiany te będą jednak widoczne dopiero za jakiś czas, w związku z tym branża ma czas na dostosowanie się do nowej rzeczywistości. W niedługiej perspektywie oczekiwać można także wzrostu zainteresowania ofertami wynajmu długoterminowego.

Co się zmieniło?

W 2021 roku zauważalny był wzrost cen samochodów używanych w porównaniu do 2020 roku. Według danych autobaza.pl o ponad jedną trzecią (34%) wzrosła liczba samochodów, za które musieliśmy zapłacić powyżej 100 tys. zł. Natomiast o 22% zwiększyła się liczba ofert aut w przedziale 50 -100 tys. zł.

Co ciekawe, w związku z brakiem dostępności wielu ofert oraz wzrostem cen w ubiegłym roku ponownym zainteresowaniem cieszyły się samochody z napędem diesla. W 2021 roku można było zaobserwować wyhamowanie spadku sprzedaży tych pojazdów, wyniósł on jedynie 1% w porównaniu do 2020 roku. Warto podkreślić, że analizując rok 2019 i 2020 był on dużo większy – osiągnął wtedy poziom 21%. „Benzyna” również zaliczyła spadek, lecz nieco mniejszy – o 13%. Odbiła się jednak w 2021 roku zwiększając udział w rynku o 5%.

Dane te obrazują jaka zmiana miała miejsce w ubiegłym roku. Po tym, jak samochody z silnikiem wysokoprężnym – przez podwyższone normy emisji spalin – powoli odchodziły na boczny tor na rzecz bardziej ekologicznych hybryd, przez niedobór innych rozwiązań ponownie zaczęły cieszyć się zainteresowaniem.

Obecnie podaż nie nadąża za popytem. Mniejsza dostępność samochodów spowoduje wzrost cen pojazdów zarówno nowych, jak i tych z rynku wtórnego. Ponadto, powstałe dziury w asortymencie używanych samochodów będziemy łatać importem pojazdów z Zachodu – wskazuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl. Warto więc wiedzieć, że przed zakupem samochodu używanego należy go dokładnie przebadać. Oprócz standardowych oględzin należy przyjrzeć się jego historii m.in. serwisowania i napraw – dodaje.

Volkswagen liderem sprzedaży

Wzrost zainteresowania samochodami używanymi w 2021 roku to fakt, dlatego eksperci autobaza.pl przyjrzeli się także temu zagadnieniu pod kątem popularności dostępnych marek na polskim rynku.

Wśród ofert używanych samochodów najczęściej można było natrafić na markę VOLKSWAGEN. Według danych autobaza.pl dostępnych było 159 414 egzemplarzy. Niemiecki producent był liderem również w 2020 i 2019 roku. Na drugim miejscu uplasował się OPEL z wynikiem 157 463. Ostatnie miejsce na podium zajął FORD (138 585). 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe
2025-07-09 | 12:30

Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.