SAP Story: podróż Mercedes-Benz Polska od planowania aż po rozliczenia wydatków
Linkleaders
Piotrkowska 148/150
90-631 Łódź
patrycja.kaleta|linkleaders.pl| |patrycja.kaleta|linkleaders.pl
505 223 994
https://www.linkleaders.pl/
W ostatnich latach branża motoryzacyjna odnotowuje rosnącą potrzebę cyfrowych transformacji. Nie ma wyjścia, jeśli chce sprostać wymogom nowoczesnych systemów zarządzania i lepszej integracji procesów operacyjnych. Raport PwC Digital Auto Report 2023 ujawnia, że już 40% firm motoryzacyjnych na świecie wdrożyło technologie cyfrowe do zarządzania łańcuchem dostaw. Z kolei w swojej analizie McKinsey & Company podkreśla, że globalny rynek rozwiązań ERP w branży automotive rośnie rocznie o 12%, głównie dzięki zastosowaniu rozwiązań chmurowych. To one wspierają optymalizację działań operacyjnych i księgowych, nie wspominając o obszarze HR. Właśnie w tym obszarze zmiany wprowadził Mercedes-Benz Polska.
Mercedes-Benz Polska, działający w kraju od 1996 roku, jest kluczowym graczem na polskim rynku motoryzacyjnym i częścią globalnej struktury Mercedes-Benz AG. Firma prowadzi szeroki zakres działalności: jest dystrybutorem takich marek, jak Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach oraz samochodów dostawczych. Współpracuje z siecią dealerów, zapewniając sprzedaż i serwis pojazdów klasycznych, elektrycznych i hybrydowych. Firma nieustannie dąży do innowacji, aktywnie rozwijając usługi związane z cyfryzacją, ale także przebudowując procesy wewnętrzne, które muszą obsłużyć coraz bardziej rozrastającą się strukturę firmy.
Wyzwania cyfrowe i potrzeba modernizacji
Sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa obejmującego kilkadziesiąt punktów dealerskich, duży zespół oraz liczne podróże służbowe, generował w Mercedes-Benz Polska wyzwania związane z płynnością procesów finansowych i administracyjnych. Zespół HR potrzebował scentralizowanego systemu rozliczeń podróży służbowych oraz odejście od dokumentacji papierowej i szablonów w Excelu. Proces obiegu dokumentów wymagał więc płynnej digitalizacji, ale bez angażowania dodatkowego zespołu i zasobów. Projekt miał doprowadzić do skrócenia czasu rozliczeń, uproszczenia przepływu dokumentów i usprawnienia księgowości oraz administracji wewnętrznej.
„Zależało nam na rozwiązaniu chmurowym, które nie wymaga instalacji serwerów, przygotowania infrastruktury i wgrywania poprawek. System musiał też spełniać wszystkie wymagania związane z bezpieczeństwem, których wymaga nasz koncern. Bardzo ważnym założeniem procesowym również możliwość prowadzenia projektu wdrożeniowego w 100% online” – podkreśla Hanna Malec, Customer Service Functional Domain Lead CEE w Mercedes-Benz Polska.
W jaki sposób sprawnie zarządzać podróżami służbowymi?
Aby zrealizować założony cel Mercedes-Benz Polska zdecydował się wdrożyć chmurowe rozwiązanie SAP Concur, które umożliwia cyfryzację i automatyzację rozliczeń podróży służbowych. Narzędzie obejmowało usprawnienie działania w takich obszarach, jak: rozliczanie kosztów podróży, zarządzanie wnioskami oraz analizę i raportowanie. Integracja z systemem finansowo-księgowym SAP oraz synchronizacja z bankami pozwoliły firmie na pełną automatyzację procesu księgowania wydatków służbowych, zwiększając tym samym dokładność i redukując koszty administracyjne.
„Dzięki jednemu, dobrze wdrożonemu narzędziu, zarządzanie podróżami służbowymi w naszej firmie stało się szybsze i bardziej przejrzyste. Zdecydowaliśmy się na cyfryzację tego obszaru, by uprościć procesy, a SAP Concur dał możliwości, które wiążą się z wygodą i elastycznością. Udało się – ocena pracowników odnośnie poprawy sposobu rozliczania podróży jest bardzo pozytywna. Sprawdzamy na bieżąco efekty naszych działań i na tej podstawie możemy testować możliwości SAP Concur także w innych obszarach, nie tylko w HR” – mówi Monika Jarosz, Head of HR w Mercedes-Benz Polska.
„Projekt ten jest doskonałym przykładem na to, jak technologia może pomóc w integracji i optymalizacji, która realnie przekłada się na zadowolenie pracowników i usprawnienie procesów. Tak znakomity efekt udało nam się osiągnąć dzięki świetnie poprowadzonemu wdrożeniu i ścisłej współpracy osób z różnych zespołów Mercedes-Benz Polska, Plauta i SAP. Zostały zaangażowane osoby decyzyjne, które mogły szybko podejmować decyzje i nadawać kolejnym etapom projektu odpowiedni bieg” – dodaje Joanna Forkajm-Stachura, managing director w Plaut Consulting Polska.
Przyspieszenie branży motoryzacyjnej: sprytne narzędzia muszą być efektywne
Usprawnianie zarządzania podróżami służbowymi i wydatkami wymaga inteligentnych narzędzi cyfrowych, które można zintegrować z wykorzystywanym systemem ERP. Chodzi o to, by technologia pozwalała oszczędzać czas niezbędny na rejestrację faktur i automatyzowała zarządzanie oraz analizę kosztów.
„Wykorzystywana w narzędziu SAP Concur technologia Business AI porównuje ślad węglowy dostępnych na danej trasie środków transportu i rekomenduje te o mniejszym wpływie na środowisko naturalne. Jeśli dodać do tego ograniczenie wykorzystania papieru w obiegu dokumentów, otrzymujemy nowoczesne rozwiązanie wspierające nie tylko cele związane z upraszczaniem i automatyzacją procesów operacyjnych, ale i wspierające zrównoważoną strategię firmy” – podsumowuje Marcin Bogucki, Intelligent Spend and Business Network Solutions Advisor w SAP Polska.
W badaniu SAP i Forrester aż 63% respondentów wskazało oprogramowanie do zarządzania podróżami i wydatkami jako jedno z najważniejszych narzędzi ułatwiających pracę i poprawiających wydajność. 68% respondentów w ten sam sposób postrzega rolę narzędzi do automatyzacji zobowiązań. Tym samym utrzymanie zaangażowania pracowników i lepszą jakość pracy oraz optymalizację zużycia zasobów można osiągnąć za pomocą jednej, znaczącej zmiany.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.