Sterowce ważną częścią historii Goodyear
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Sterowce były kiedyś w czołówce lotnictwa – przewoziły pasażerów na międzykontynentalnych trasach, transportowały towary, a nawet brały udział w działaniach wojennych. Mimo iż ostatecznie zostały zdetronizowane przez samoloty, po latach odzyskują swój czar wracając w nowej roli. Sterowce są ważną częścią historii firmy Goodyear, od ponad 100 lat rozsławiając jej imię zarówno w Ameryce, jak i na Starym Kontynencie. Opatrzone w logo skrzydlatej stopy m.in. występowały w filmach, relacjonowały igrzyska olimpijskie i królewskie śluby, ale też niosły pomoc ofiarom huraganów. W najbliższych tygodniach te majestatyczne statki powietrzne mają szansę napisać nowy rozdział historii swojej obecności w Europie i w Polsce.
Narodziny gwiazdy
Goodyear rozpoczął swoją przygodę z awiacją w 1910 r., tworząc specjalny departament aeronautyki na potrzeby współpracy z przemysłem lotniczym. W 1912 r. powstał tam pierwszy balon, a już rok później balony produkowane przez Goodyeara brały udział w krajowych i międzynarodowych konkursach.
W 1917 r. powstało specjalne lotnisko i hangar Wingfoot Lake, wybudowane na 720 akrach ziemi zakupionej w pobliżu siedziby firmy w Akron w stanie Ohio w USA. Od tego momentu trwa nieustanna historia sterowców Goodyear, które na stałe zapisały się w amerykańskiej kulturze. W pełni zasłużenie, bo były one nie tylko znakomitym „nośnikiem” reklamowym, ale także – poprzez pomysłowe kampanie i zaangażowanie w różne wydarzenia – Goodyear Blimp stał się niemal popkulturową ikoną.
Nie tylko reklama
W 1929 r. sterowiec Goodyeara o nazwie "Defender” został ochrzczony przez Amelię Earhart, słynną pilotkę, która jako pierwsza kobieta przeleciała nad Oceanem Atlantyckim. Rok później, sterowiec ten jako pierwszy statek powietrzny został wyposażony w specjalny system podświetlający logo firmy. Dzięki temu znak firmowy był widoczny na niebie nawet po zmroku.
Z kolei dwa lata później, w 1932 r. sterowiec "The Volunteer" pojawił się nad igrzyskami olimpijskimi w Los Angeles i w tym samym roku po raz pierwszy wystąpił w filmowej produkcji (co ciekawsze - był to western). Film "Hidden Valley" można w całości obejrzeć na YouTube https://www.youtube.com/watch?v=WpKn3k6r5WA (sceny ze sterowcem można zobaczyć od 43m 10s filmu).
Już wtedy sterowce Goodyeara budziły ogromne zainteresowanie – także znanych osób – o czym świadczy chociażby lot Charlesa Linderga, amerykańskiego pioniera lotnictwa, sterowcem „The Volunteer”.
W latach 60-tych sterowce Goodyeara po raz pierwszy relacjonowały finały Super Bowl, początkowo na sprzęcie dostarczonym przez stacje telewizyjne, następnie już na swoich urządzeniach. Coraz częściej pojawiały się też przy okazji innych wydarzeń – występowały m.in. w filmach, np. słynnym „Help!” z The Beatles czy „Hole in the Head” z Frankiem Sinatrą. Flota sterowców Goodyear zaczęła także bywać w Europie, stacjonując w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Gwiazda relacji telewizyjnych w USA
W latach 1970-1979 sterowce Goodyeara współtworzyły ponad 275 relacji telewizyjnych z najważniejszych wydarzeń ze świata sportu, w tym m.in. wyścigów Indianapolis 500, U.S. Open, PGA Golf, Daytona 500 i wspominanych finałów Super Bowl. Oprócz tego pojawiały się w różnych popularnych programach telewizyjnych, np. „The Mike Douglas Show”. Wszystko to sprawiało, że sterowce Goodyeara były nieustannie w ruchu przemierzając Amerykę i jednocześnie budząc zainteresowanie setek tysięcy mieszkańców – od większych i mniejszych miast i miasteczek, aż po amerykańskie farmy.
Ten „efekt Blimpa” trwa do dziś, a zdjęciami z jego obecności na niebie chętnie dzielą się w swoich mediach społecznościowych nawet takie osobistości jak Elon Musk („Blimp rocks”) czy też koszykarz Los Angeles Lakers, LeBron James.
W latach 80-tych Goodyear Blimp kontynuował swoje aktywne zaangażowanie w wydarzenia sportowe... i nie tylko. W 1981 r. sterowiec otrzymał zgodę na relacjonowanie Royal Wedding księcia Karola i Diany. Był w powietrzu łącznie przez 25 godzin w ciągu 3 dni i miał specjalne pozwolenie brytyjskiego parlamentu na wyświetlanie napisu „Royal Greetings” oraz nadawanie transmisji telewizyjnej dla BBC.
W 1984 r. dwa sterowce Goodyeara wspierały transmisje Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles, a więc były to de facto drugie igrzyska w Los Angeles, którym towarzyszyły statki powietrzne z logo Goodyear.
Wsparcie dla ofiar huraganu
Gdy w 1992 r. huragan Andrew uderzył w wybrzeża Florydy, Goodyear Blimp wzbił się w powietrze, aby wyświetlać wiadomości dot. bezpieczeństwa przekazywane przez władze dla mieszkańców i poszkodowanych w tym kataklizmie. Na prośbę amerykańskiego Czerwonego Krzyża, statek powietrzny wyświetlał komunikaty zarówno po angielsku, jak i hiszpańsku.
„Goodyear Blimp to kawał niesamowitej historii nierozłącznie związanej z historią firmy Goodyear. Ten doskonale rozpoznawalny statek powietrzny niemal od samego początku stał się latającą legendą i ikoną marki – początkowo w USA, a teraz już na całym świecie.” – powiedział Paweł Jezierski, Group Communications Manager EEN w Goodyear Polska.
Powrót do motorsportu
W kolejnych latach Goodyear Blimp kontynuował swoje podróże, stając się latającym symbolem marki. W ostatnim czasie powrócił też do Europy, aby towarzyszyć najważniejszym wydarzeniom motorsportowym na Starym Kontynencie.
W tym roku będzie można zobaczyć go m.in. nad torem Monza, przy okazji wyścigów Pure ETCR w Kopenhadze, a także podczas legendarnej 24-godzinnej rywalizacji Le Mans we Francji.
Przemierzając Europę, Goodyear Blimp zawita także do Polski i od 31 lipca do 2 sierpnia będzie stacjonował pod Wrocławiem na lotnisku Szymanów.
W tym czasie warto obserwować niebo nad okolicami Wrocławia!
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.