The first OMODA&JAECOO cars are already in Poland
Last week, the first OMODA&JAECOO show cars arrived in Poland. The Chinese car manufacturer is preparing to enter the Polish market with its flagship OMODA 5 model, which may happen as early as June.
The appearance of OMODA&JAECOO cars on the Polish market is only a matter of time. A few days ago, several OMODA 5 show cars arrived in Poland, in green, blue and gray colors. This is another milestone on the way to the Chinese manufacturer's official entry into the domestic market. The launch event is planned for June. At least two models will be presented: OMODA 5 with a petrol engine and OMODA E5 with an electric drive.
Poland's key role
Europe holds an important place in the company's development strategy. In February, the brand debuted in Spain, and in April, the local automotive company EV MOTORS and Chery Automobile (parent company of OMODA&JAECOO) signed a joint venture agreement at the EBRO factory in Barcelona. Both sides plan to leverage their strengths and share technology platforms to help revive the EBRO brand, which stopped producing cars several decades ago. The signing ceremony was attended by Spanish Prime Minister Pedro Sánchez. Poland is of key importance in OMODA&JAECOO's plans, it is here that one of the company's subsidiaries will be established and from here its local business operations will be conducted.
Technology, ecology and safety
OMODA strives to provide users with a technologically advanced, intelligent driving experience, while JAECOO focuses on offering urban off-road travel solutions.
The OMODA 5 model marked as "290T" is equipped with a 1.6-liter TGDi petrol engine with a maximum power of 185 HP and 290 Nm of torque, which is paired with a 7-speed dual-clutch gearbox. The car accelerates to 100 km/h in 7.9 seconds.
OMODA E5 is a crossover SUV that is the epitome of versatility and smart technologies. The E5 is equipped with a 61 kWh lithium iron phosphate battery, which not only provides a maximum range of 430 km in WLTP conditions (ranks first in its class in terms of range), but also supports fast charging capabilities. It can be charged from 30% to 80% in 28 minutes. The combination of these features ensures that users enjoy using green technology.
One of the company's priorities is safety. OMODA 5 has a five-star EURO NCAP (ENCAP) certificate. The model is equipped with 17 advanced driving assistance systems (ADAS) and the latest intelligent solutions.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.