Wszystkie systemy bezpieczeństwa w nowym Lexusie NX
Co świadczy o postępie w motoryzacji? Oprócz zmieniającego się designu, nowych elementów wyposażenia i coraz lepszych osiągów, jedną z najważniejszych rzeczy jest bezpieczeństwo. Nowe samochody z generacji na generację stają się coraz bezpieczniejsze i nie inaczej jest z nowym Lexusem NX. W SUV-ie, który wjeżdża właśnie do salonów, zastosowano szereg nowych systemów wspierających kierowcę i poprawiających bezpieczeństwo, a układy znane z poprzedniej generacji modelu zostały zaktualizowane i udoskonalone.
Nowe auta są dziś bezpieczniejsze niż kiedykolwiek. Z biegiem lat szanse na odniesienie obrażeń wskutek wypadku malały i tak doszliśmy do dzisiejszego położenia, w którym konstrukcje nowoczesnych aut chronią kierowców i pasażerów wybitnie dobrze, a nawet budżetowe samochody oferują zadowalający poziom bezpieczeństwa. Auta wyższej klasy w tej kwestii muszą oferować nieco więcej, dlatego są pełne systemów, które oprócz minimalizowania skutków wypadków, robią wszystko, by nie dopuścić do tego typu zdarzeń i zapobiegać kolizjom z innymi uczestnikami ruchu. W nowym Lexusie NX nad bezpieczeństwem podróżujących nim osób czuwa cała gama układów i jest to zasługa systemu Lexus Safety System+.
Konsekwentna ewolucja
Bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa należy do standardowego wyposażenia nowego SUV-a. Taki zaawansowany komplet ma na celu wspierać bezpieczną jazdę, rozpoznawać ryzyko wypadku i zapobiegać mu, przejmując w razie konieczności kontrolę nad układem hamulcowym, a nawet kierowniczym. Nie chodzi tu rzecz jasna o wyrywanie kierownicy z rąk, ale o delikatny manewr w ostatniej fazie hamowania, który ma pomóc skutecznie ominąć przeszkodę. Nowa generacja układów należących do Lexus Safety System+ działa w udoskonalony sposób, naturalnie komunikując się z kierowcą i interweniując stopniowo.
W nowym Lexusie NX ulepszony został między innymi system ochrony przedkolizyjnej. Odpowiednie algorytmy rozpoznają teraz o 36% sytuacji więcej i minimalizują ryzyko wypadku jeszcze skuteczniej. Cyfrowe oko Lexusa NX, na które składa się wiele różnych czujników i kamer, rozpoznaje innych uczestników ruchu, takich jak piesi, motocykliści czy rowerzyści, jak również przeszkody w postaci słupków, ścian czy przydrożnych drzew. Większa liczba wykrywanych obiektów to nie koniec ulepszeń systemu ochrony przedzderzeniowej. Teraz SUV Lexusa dysponuje również systemem rozpoznawania ryzyka kolizji podczas skrętu na skrzyżowaniach, co sprawia, że samochód w groźnej sytuacji może dostrzec pieszego lub inny pojazd i zrobi wszystko, by uniknąć kolizji. Układ PCS jest więc gotowy do działania również podczas prawo i lewoskrętów
Nowy NX widzi znacznie więcej
Nowy SUV Lexusa został również wyposażony w inteligentny, adaptacyjny tempomat, którego działanie zostało poprawione względem poprzedniej wersji. Reakcje układu są teraz szybsze i bardziej naturalne, a Lexus NX jeszcze szybciej rozpozna sytuację, w której należy zwolnić. Działanie zaawansowanego, adaptacyjnego tempomatu zostało połączone z systemem rozpoznającym znaki drogowe (Road Sign Assist), dzięki czemu z łatwością możemy jechać z maksymalną dozwoloną na drodze prędkością. Nie tylko ograniczenia są rozpoznawane przez kamery systemu – jadący z wykorzystaniem tempomatu Lexus zastosuje się również do znaków STOP, a asystent pasa ruchu (LTA) sprawi, że samochód nawet na łukach będzie się wzorowo trzymał środka swojego pasa.
Ważnym systemem – znanym również z Lexusa NX schodzącej z rynku generacji – jest układ monitorowania martwego pola (BSM). W nowej odsłonie SUV-a system został połączony z e-klamką, dzięki czemu wysiadanie z auta będzie o wiele bezpieczniejsze. Jeśli system wykryje, że otwarcie drzwi może skutkować kolizją z innym uczestnikiem ruchu, poinformuje nas odpowiednim komunikatem i nie pozwoli w prosty sposób otworzyć drzwi.
Z Lexusa LS do nowego NX
Nowością zaczerpniętą wprost z flagowego modelu LS, dostępną w opcjonalnym pakiecie jest również system FCTA. To odpowiednik obecnego w Lexusach od lat systemu RCTA, monitorującego ruch poprzeczny z tyłu pojazdu. System korzystający z szeregu czujników z przodu auta dostrzeże również zagrożenie znajdujące się przed naszą maską i to o wiele wcześniej niż my sami! Układ ostrzega o zagrożeniu, gdy wyjeżdżamy z ciasnej uliczki lub skrzyżowania bez dostatecznej widoczności. Dzięki FCTA zostaniemy w porę ostrzeżeni, że z lewej lub z prawej strony nadjeżdża pojazd.
Rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa sprawia również, że adaptacyjny tempomat monitoruje sytuację z jeszcze szerszej perspektywy i w razie potrzeby sam przyspieszy lub zwolni, gdy zamierzamy zmienić pas i wyprzedzić innego uczestnika ruchu lub wjechać za jadące wolniej auto. Wszystko to składa się na bardziej naturalne i przewidywalne ruchy cyfrowych asystentów.
W wysokim standardzie
Lexus NX nowej generacji zawiera również komplet systemów, które widzieliśmy już w poprzedniku. Na szeroką paletę składają się między innymi SWAY – system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, system wspomagania wjazdu pod górę (HAC), system wspomagania hamowania awaryjnego (BA) czy komplet obowiązkowych systemów, bez których nie istnieje żadne współczesne auto takich jak ABS, VSC czy TRC.
Wreszcie, warto wspomnieć o nieco mniej oczywistych rozwiązaniach i systemach, o których również można powiedzieć, że poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Przykładem jest wyświetlacz head-up, który nie tylko poprawia komfort, ale i sprawia, że kierowca nie musi odrywać tak często wzroku od drogi. A zastosowanie fizycznych pokręteł i przycisków do obsługi najważniejszych funkcji klimatyzacji i radia? Z pewnością dodatnio wpływa to na skupienie kierowcy i pozwala na wygodną obsługę elementów wyposażenia auta również podczas jazdy.
W pół drogi do autonomii
Choć wciąż daleko nam do samodzielnie jeżdżących samochodów i jazdy autonomicznej, Lexus NX nowej generacji ma na pokładzie bogaty zestaw systemów, które czynią ją bezpieczniejszą i mniej męczącą. Warto pamiętać, że dopóki samochodowy autopilot z prawdziwego zdarzenia nie zawita do produkcyjnych aut, to wyłącznie kierowca odpowiada za bezpieczną jazdę. Systemy nie zdejmują z nas odpowiedzialności, ale pozwalają zaoszczędzić sporo wysiłku.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.
Ochrona środowiska
Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.