Komunikaty PR

Najważniejsze impulsy w rozwoju firm

2022-02-22  |  08:15
Biuro prasowe

„Umiesz liczyć, licz na siebie” – w biznesie tylko 4 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP zgadza się z tą tezą. Co drugi właściciel firmy jest raczej zdania, że do rozwoju przedsiębiorstwa potrzeba czegoś więcej niż własne środki pieniężne. Tym impulsem są przede wszystkim zewnętrze źródła finansowania. Oto wnioski, jakie płyną z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i firmy faktoringowej NFG „Impulsy i bariery finansowe w rozwoju MŚP”.

 

Najnowsze dane GUS nie pozostawiają wątpliwości, że polscy przedsiębiorcy oswoili się z pandemią, a nawet nauczyli się funkcjonować pomimo wszelkich trudności. Nowe firmy wyrastają dziś na rynku jak grzyby po deszczu. W styczniu br. liczba nowo zarejestrowanych podmiotów w rejestrze REGON zwiększyła się o 3,3 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca i o 3,6 proc. w stosunku do stycznia z ubiegłego roku. Również dane z CEIDG wskazują, że Polacy zakładają coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych. W ubiegłym roku zarejestrowano o 12 proc. więcej wniosków dotyczących otwarcia JDG niż rok wcześniej.

Duży wpływ na decyzje biznesowe przedsiębiorców mają bez wątpienia: koniunktura, legislacja i otoczenie gospodarcze, a także dostępne rozwiązania wspierające działalność. Ponadto każdy właściciel firmy ma również własne motywy, którymi się kieruje i które pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego został przedsiębiorcą.

Jak pokazuje najnowsze badanie Krajowego Rejestru Długów i firmy faktoringowej NFG „Impulsy i bariery finansowe w rozwoju MŚP”, głównym czynnikiem prowadzenia biznesu w Polsce jest rozwój firmy. 38 proc. przedsiębiorców stawia go wyżej niż zysk. Niestety, największą barierą dla firm są opóźnienia w płatnościach od kontrahentów. Uskarża się na nie już co drugi właściciel z sektora MŚP.

Co natomiast sprawia, że firmy rosną? Jakie są najważniejsze impulsy, które pozwalają zwiększać skalę biznesu, zatrudnienia i liczby klientów? Okazuje się, że głównym motorem wzrostu jest finansowanie zewnętrzne. Wskazuje tak ponad połowa firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

 

Zewnętrzna pomoc finansowa

Co drugi przedsiębiorca zapytany przez Krajowy Rejestr Długów i firmę NFG (52,7 proc.) uważa, że możliwość korzystania z zewnętrznych źródeł finansowania, takich jak leasing, faktoring, kredyt – stanowi najważniejszy bodziec rozwojowy dla firm. Co trzeci (34,3 proc.) sądzi, że to raczej dostępne rozwiązania wspierające płynność finansową (monitoring płatności, weryfikacja kontrahentów, windykacja). Niemal tyle samo przedsiębiorców (33,2 proc.) twierdzi, że największym impulsem do rozwoju jest pomoc ze strony państwa (np. dotacje). Co piąty (19 proc.) wskazuje na wsparcie rodziny, przyjaciół i znajomych, a co siódmy (13,3 proc.) na pomoc ze strony innych przedsiębiorców. Jedynie 3,9 proc. ankietowanych jest zdania, że do rozwoju firmy nie potrzeba nic więcej jak tylko własne środki finansowe. Co ciekawe im mniejsza firma, tym mniejsza wiara we własne siły.

Co ciekawe, pod względem branż, zewnętrzne wsparcie finansowe w postaci leasingu, faktoringu lub kredytu najbardziej cenią sobie firmy działające w sektorze budowlanym i handlowym (po 61 proc. wskazań).

 

Mniejsze firmy doceniają rządowe dotacje

Na kolejnych miejscach przedsiębiorcy wskazują rozwiązania wspierające płynność finansową jak: monitoring płatności, weryfikacja kontrahentów czy windykacja (34,3 proc.) oraz pomoc ze strony państwa jak np. dotacje (33,2 proc.). Choć odsetek wskazań jest zbliżony, to odpowiedzi różnią się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Właściciele mikrofirm stawiają dotacje państwowe wyżej (34,1 proc.) niż dostępne rozwiązania wspierające płynność finansową (31,3 proc.), a w firmach średnich jest na odwrót: wyższy odsetek wskazań mają: monitoring płatności, weryfikacja kontrahentów i windykacja (40,7 proc.) aniżeli pomoc rządowa (37,1 proc.).

W najmniejszych firmach ciągle pokutuje mit, że w biznesie trzeba sobie ufać. To bardzo piękna zasada, pod warunkiem, że to zaufanie nie zastępuje profesjonalnej oceny ryzyka. Niestety z jakichś powodów mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy najmocniej wzbraniają się przed sprawdzaniem swoich klientów i kontrahentów, podczas gdy firmy średnie weryfikują ich coraz częściej, a firmy duże pobierają takie raporty na masową skalę. Te ostatnie kierują się zasadą: „ufaj, ale sprawdzaj” i dobrze na tym wychodzą. Warto wiedzieć, że weryfikacja kontrahentów nie jest rozwiązaniem tylko dla dużych firm, a potwierdzenie rzetelności płatniczej klienta zajmuje zaledwie kilkanaście sekund. By to zrobić, wystarczy znać jego NIP – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Podobny trend utrzymuje się w podziale na branże: firmy usługowe i przemysłowe wyżej stawiają pomoc ze strony państwa niż dostępne rozwiązania wspierające płynność.

Warto zauważyć, że w przypadku rozwiązań ze strony instytucji rządowych firmy mają do wyboru cały wachlarz różnych programów pomocowych na rozwój, inwestycje i cyfryzację. Od pożyczki antyinflacyjnej, dotacji z nowej tarczy antykryzysowej czy dopłat do odsetek kredytu, po unijne wsparcie (FENG, FEPW), regionalne programy operacyjne czy inwestycyjne. Przykładowo, już w II kw. br. ruszy pierwsza część wsparcia finansowego dla przedsiębiorców z Funduszy Europejskich na lata 2021-2027. Firmy mogą otrzymać dotację przede wszystkim na działalność B+R, a także wdrażanie innowacji, zazielenianie oraz cyfryzację. Przy czym dla wielu przedsiębiorców sama procedura ubiegania się o dofinansowanie może być już zbyt skomplikowana, a czas oczekiwania na pieniądze – za długi.

Bardzo dobrze, że polscy przedsiębiorcy mają różnorodne możliwości wsparcia finansowego, bo dziś to już nie tylko zatory płatnicze, ale przede wszystkim rosnąca inflacja oraz drożejące surowce i materiały skutecznie utrudniają im działalność. Żeby firmy mogły się rozwijać i zwiększać swą konkurencyjność na rynku, potrzebują łatwych i szybkich rozwiązań finansowych. Takich, które pozwalają uzyskać pieniądze przez Internet sprawnie i bez zbędnych formalności. Stąd, jak pokazuje nasze badanie, tak duża przewaga leasingu, faktoringu czy kredytu nad innymi formami pomocy finansowej w ocenie samych przedsiębiorców – komentuje Dariusz Szkaradek, prezes Zarządu firmy faktoringowej NFG.

 

Solidarność branż

Na kolejnych miejscach wśród czynników wspierających rozwój firm uplasowały się: pomoc ze strony rodziny, przyjaciół i znajomych blisko 20 proc.) oraz ze strony innych przedsiębiorców (13,3 proc.). Jak można się domyślać, te dwa rozwiązania znalazły najwięcej entuzjastów w gronie mikrofirm. Niemal co trzeci właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej (31,8 proc.) przeczy powiedzeniu, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu i śmiało korzysta z pomocy swoich krewnych.

Z kolei pomocą kolegów po fachu nie pogardzi co szósty przedsiębiorca (16,8 proc.). Co ciekawe, pod względem branż na pomoc rodziny mogą liczyć przede wszystkim właściciele firm transportowych (27 proc.), a na pomoc innych przedsiębiorców – głównie firm handlowych (19,2 proc.).

 

 

 

Ogólnopolskie badanie „Impulsy i bariery finansowe w rozwoju MŚP”, na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i firmy faktoringowej NFG, przeprowadzone przez IMAS International w grudniu 2021 r. na grupie 512 firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Firma

Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.

Infrastruktura

Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.