Nawet 2 miliardy pomidorów trafi do fabryki Kraft Heinz w Pudliszkach
Publicis Consultants
Domaniewska 42
02-672 Warszawa
rafal.blank|publicis-consultants.com| |rafal.blank|publicis-consultants.com
608 636 815
consultants.publicis.pl/
Trwają właśnie zbiory tegorocznych pomidorów. W Pudliszkach i okolicach około 150 lokalnych gospodarzy przystąpiło do prac na polach. Mimo trudnych warunków pogodowych, będących efektem postępującego kryzysu klimatycznego, tegoroczne zbiory zaowocują około 2 miliardami pomidorów. Następnie zostaną one wykorzystane do produkcji przetworów w fabryce Kraft Heinz.
W początkowym okresie zbiorów rolnicy liczyli na większe niż w ubiegłym roku plony, jednak tegoroczne warunki pogodowe nie były dla nich zbyt łaskawe. Przymrozki, intensywne opady deszczu, a także liczne gradobicia spowodowały mniejsze zbiory wśród wielkopolskich plantatorów. Problem trudnych warunków pogodowych dotyka nie tylko Polski, ale także wiele innych krajów Europy, gdzie uprawy warzyw i owoców stają się coraz bardziej wymagające.
Zbiory w Pudliszkach
Przełom sierpnia i września wielu z nas kojarzy ze świeżymi pomidorami, które zapowiadają koniec lata. Czas zbiorów wyraźnie czuć w wielkopolskich Pudliszkach, w których znajduje się m.in. fabryka marek Pudliszki oraz Heinz. Szacuje się, że w tym roku w zakładzie firmy przetworzonych zostanie nawet 2 miliardy tych owoców, wszystkie od lokalnych dostawców. W trwające właśnie zbiory zaangażowanych zostało łącznie niemal 150 rolników i 70 kombajnów. Aż 90% ze wszystkich dostaw warzyw i owoców w fabryce Kraft Heinz pochodzi z gospodarstw w promieniu około 30 km od zakładu.
Pudliszki stawiają na lokalnych rolników
Współpraca Kraft Heinz z rolnikami opiera się na wzajemnym zaufaniu i wsparciu. Relacje te są kluczowe dla ciągłego doskonalenia procesów uprawowych i wprowadzania innowacji w produkcji. Każdy dostawca pracujący dla zakładu w Pudliszkach musi prowadzić szczegółową książeczkę pola, w której odnotowywane są wszystkie informacje dotyczące upraw: stosowane nawozy, środki ochrony roślin, wszelkie zabiegi uprawowe oraz badania. Dzięki temu zapewniana jest najwyższa jakość produktów oraz zgodność z normami i standardami branżowymi.
Współpraca z regionalnymi farmami leży u podstaw funkcjonowania fabryki Kraft Heinz. Polscy rolnicy dostarczają nam nie tylko najlepsze warzywa i owoce ale też cenną wiedzę, dzięki czemu w Pudliszkach od ponad 100 lat powstają produkty najwyższej jakości. Wspieramy polskie rolnictwo, równocześnie zapewniając najwyższą świeżość i autentyczny smak produktów Heinz i Pudliszki – mówi Wojciech Roesler, Operations Manager, szef fabryki Kraft Heinz Polska.
Spółdzielcza Grupa Producentów Owoców i Warzyw dla Przetwórstwa w Krobi (SGP), której strategicznym partnerem jest Kraft Heinz, co roku ustala wspólnie z zakładem listę rekomendowanych odmian pomidorów. Rolnicy mają możliwość wyboru odmian z tej listy, co pozwala na dostosowanie upraw do aktualnych warunków i wymagań rynkowych.
Pomidory przeznaczone do produkcji soku oraz niewielka część tych używanych do produkcji koncentratu są wciąż zbierane ręcznie, co stanowi około 5% całości upraw. Zbiór ręczny jest niezwykle wymagającym zajęciem. Jeden pracownik może zebrać od 500 do 800 kg owoców w ciągu 8 godzin, w zależności od plonu i wielkości owoców.
Zbiór mechaniczny jest bardziej wydajny, ale również wymaga zaangażowania wielu pracowników. Największe kombajny, obsługiwane przez zespół 8 osób, mogą zebrać do 20 000 kg pomidorów na godzinę. Mniejsze kombajny, z załogą 4-5 osób, zbierają około 5 000 kg na godzinę.
Wieloletnia współpraca Kraft Heinz z regionalnymi farmami i organizacjami umożliwia elastyczne dostosowanie upraw do zmieniających się warunków rynkowych, co jest kluczowe dla utrzymania wysokich standardów produkcji.

Rolnicy dostaną 70 procent dopłaty

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.