Niedoceniony kapitał intelektualny jako element przewagi konkurencyjnej
Provema Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40-155 Katowice
provema|provema.pl| |provema|provema.pl
575282018
www.provema.pl
Współczesna rzeczywistość i szybko zmieniające się warunki rynkowe wymagają od praktyków biznesu błyskawicznej reakcji i dostosowania narzędzi przewagi konkurencyjnej do zachodzących zmian w świecie gospodarki.
W obecnej chwili nie jest to łatwe zadanie ponieważ przewaga konkurencyjna nie ogranicza się jedynie do usług czy produktów oferowanych przez dane przedsiębiorstwo czy odpowiednią reklamę. Ważnym i niestety nadal niedocenionym elementem jest wiedza. Unikatowe oraz niecodzienne myślenie jest istotnym fundamentem budującym kapitał intelektualny. Konkurencja wymusza niejako na nas nieszablonowe myślenie i nastawienia naszego biznesu na cechy oraz rozwiązania budujące kapitał niematerialny naszej firmy. Kiedy myślimy ta firma jest liderem chcemy widzieć m.in. innowacyjność połączoną z elastycznością ale również unikalną i trudną do zduplikowania wiedzę.
Tak na prawdę ze względu na różne grupy docelowe prowadzonej działalności konkurencyjność powinna być oceniana wielopłaszczyznowo. Dla przykładu klienci najczęściej ograniczają się do oceny produktu ze względu na jego atrakcyjność. Grupa akcjonariuszy czy interesariuszy ocenia przedsiębiorstwo przez pryzmat ogólnego sukcesu firmy.
Oczywistym jest, że nowoczesne przedsiębiorstwa wciąż szukają materialnych rozwiązań, które umożliwią osiągnięcie przewagi na konkurentami. Nieliczni jednak wykorzystują zasoby intelektualne jako asa w rękawie generującego pozytywne wartości firmy.
Elementy które składają się na kapitał intelektualny są zmienne. Literatura nie podaje jednolitej definicji samego pojęcia kapitału ale z całą pewnością można założyć, że składają się na niego taki elementy jak: wiedza, doświadczenie, technologia i innowacje, relacje z klientami, kontrahentami, profesjonalne umiejętności dające organizacji przewagę. Wiedza oraz umiejętności przekładają się na wartość firmy.
Przykładem firmy wykorzystującej kapitał ludzki jest Provema Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach. Wartości wyrażane przez firmę promują kapitał ludzki jako fundamentalny składnik kapitału intelektualnego. Elementy te są ściśle związane z człowiekiem oraz jego umiejętnościami. Zdolnością do stawiania czoła powierzonym zadaniom, rozwiązywania problemów oraz kreowania pozytywnych relacji międzyludzkich opartych przede wszystkim na zaufaniu. Źródłem wiedzy w każdym przedsiębiorstwie są ludzie oraz idąca za nimi wiedza i doświadczenia. Tracąc pracownika tracimy wiedzę. Spółka Provema równorzędnie z kapitałem ludzkim stawia na kapitał procesowo - organizacyjny. Mówiąc prościej na każdym etapie pracownicy mogą liczyć ne pełne wsparcie oraz możliwość rozwoju i uzyskiwanie dodatkowych kompetencji popartymi certyfikatami czy patentami.
- Provema to zdecydowanie nie jest standardowy pracodawca. Każdego dnia poznajemy swoje możliwości i umiejętności, których często sami byśmy nie wykorzystali. Mamy realny wpływ na rozwój spółki - mówi Monika Krukowska, Project Manager w Provemie.
Skąd więc pomysł na przewagę konkurencyjną z wykorzystaniem kapitału intelektualnego naszego przedsiębiorstwa? Atrybuty dzięki którym się odznaczamy odgrywają ogromną rolę. Umiejętne wykorzystanie posiadanej wiedzy tworzy niematerialną wartość, którą stale możemy zwiększać. Niepowtarzalność trudna do skopiowana oraz elastyczne podejście do biznesu w cenie wysoko na liście cech pożądanych w niemal każdej organizacji.
Do 2050 roku ciężar plastikowych śmieci w wodach będzie większy niż ryb
RUSZA BCC STARTUPS
Badanie Innowacyjności Przedsiębiorstw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.