Komunikaty PR

Nieoczywiste dodatki do OC i AC. Sprawdź, czy je znasz!

2021-06-01  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.02 MB )
  • W zeszłym roku zawarto w Polsce ok. 36,5 mln ubezpieczeń komunikacyjnych – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
  • Podstawowy pakiet tego rodzaju ubezpieczeń składa się z obowiązkowego OC i dobrowolnego autocasco (AC), ale ochronę można rozbudować.
  • Wśród dostępnych opcji znajduje się zarówno bardzo popularne assistance, jak i o wiele mniej oczywiste rozszerzenia (np. wsparcie w powrocie do zdrowia po wypadku).

 

Prawie 29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i niemal 7,5 mln ubezpieczeń AC – tyle polis komunikacyjnych zawarliśmy w Polsce w 2020 roku. Dzięki OC ubezpieczyciel przejmuje na siebie finansowe konsekwencje wypadku spowodowanego przez swojego klienta. Inaczej mówiąc: wypłaca poszkodowanym w kolizji lub wypadku osobom pieniądze za zniszczone mienie i uszczerbek na zdrowiu. Z kolei AC umożliwia właścicielowi uzyskanie odszkodowania po kradzieży pojazdu i w przypadku zniszczeń, które w swoim aucie spowoduje sam lub na które nie miał wpływu (np. powstałych wskutek wandalizmu lub złej pogody – gradobicia czy wichury).

 

- Każdy właściciel samochodu musi mieć ubezpieczenie OC. Z analizy zachowań naszych klientów  wynika jednak, że tylko 25% kierowców poprzestaje na obowiązkowej polisie. Reszta dokupuje przynajmniej jedno rozszerzenie lub kupuje OC razem z AC. Warto dodać, że oba te ubezpieczenia można rozbudowywać. Najpopularniejsze dodatki to powszechnie znane kierowcom NNW oraz assistance, czyli kolejno: odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu lub śmierć w wypadku drogowym oraz natychmiastowa pomoc w razie nieprzewidzianych problemów związanych z posiadaniem i użytkowaniem auta – mówi Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

 

OC i AC można rozszerzać także na inne sposoby. O części z nich wielu kierowców nie wie lub nie pamięta – pięć przykładów poniżej.

 

  • Ochrona zniżki

Ubezpieczyciele przyznają kierowcom zniżki za bezszkodową jazdę. Jeśli właściciel pojazdu zgłosi szkodę z AC lub spowoduje wypadek, a poszkodowany uruchomi proces likwidacji szkód z OC, negatywnie wpłynie to na wysokość składki przy odnowieniu polisy. Chyba że kierowca korzysta z ochrony zniżki – dzięki niej przy wznowieniu polisy w tej samej firmie ubezpieczyciel obliczy kolejną składkę nie uwzględniając szkody w historii jazdy.

 

O tym dodatku powinny przede wszystkim pomyśleć osoby, które udostępniają samochód innym, np. dzieciom. Przy zakupie ochrony należy zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel odrębnie traktuje zdarzenia w OC i AC – szkoda w jednym ubezpieczeniu nie powinna wpływać na historię drugiego.

 

  • Ubezpieczenie zdrowotne przydatne po wypadku

Tego rodzaju ubezpieczenie zapewnia kierującemu pojazdem (nawet jeśli jest sprawcą zdarzenia) i jego pasażerom pomoc medyczną po wypadku drogowym. Ochrona polega m.in. na dostępie do konsultacji lekarskich bez skierowania (internista/pediatra oraz lekarze specjaliści), terapii psychologicznej, różnego rodzaju zabiegów (np. ortopedycznych czy okulistycznych) oraz niezbędnych w procesie dochodzenia do zdrowia badań (USG, RTG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa itd.). Oprócz tego w ramach polisy można pokryć koszty rehabilitacji oraz korzystać z assistance medycznego (m.in. wizyt domowych pielęgniarki czy wypożyczenia sprzętu rehabilitacyjnego).

 

- Ubezpieczenie zdrowotne nie kojarzy się z polisami komunikacyjnymi. Tymczasem ta ochrona ma oczywiste zastosowanie po wypadku i warto zastanowić się na dodaniem jej do OC i AC. W Compensie to rozszerzenie jest dostępne po wyborze komunikacyjnego NNW – tłumaczy Damian Andruszkiewicz.

 

  • Ochrona prawna

OC i AC można także rozszerzyć o pomoc prawną, związaną z posiadaniem i użytkowaniem samochodu. Ubezpieczenie przydaje się np. po wypadku, zatrzymaniu prawa jazdy czy wykroczeniu drogowym. Kierowca może liczyć m.in. na telefoniczne porady prawne, przygotowanie pisemnych opinii, pokrycie kosztów wynagrodzenia adwokata za reprezentację w sprawie, a także dostęp do wzorów dokumentów (np. umów, pism procesowych czy pełnomocnictw).

 

  • Ubezpieczenie szyb i opon

Dodatkowe ubezpieczenia dotyczą także szyb i opon. Pierwsze z nich zapewnia zakup i wymianę lub naprawę zniszczonej szyby (czołowej, tylnej lub bocznej). Drugie natomiast przydaje się w razie uszkodzenia kół, opon czy dętek w samochodzie. To rodzaj ubezpieczenia assistance, polegającego na organizacji i pokryciu kosztów natychmiastowej pomocy (np. po złapaniu „gumy”).

 

  • Ubezpieczenie oklejenia pojazdu

Ubezpieczyciel pokrywa koszty wytworzenia i montażu na pojeździe materiałów reklamowych, jeśli oklejenie ulegnie zniszczeniu. To rozszerzenie dostępne z polisą AC, z którego mogą skorzystać kierowcy samochodów osobowych oraz ciężarowych.

 

- Tych kilka przykładów pokazuje, że zakres ubezpieczeń komunikacyjnych można elastycznie kształtować. Wymienione powyżej dodatki nie zamykają katalogu dostępnych na rynku rozszerzeń. OC i AC można także rozbudować o ubezpieczenie bagażu lub przewożonego sprzętu. Spośród innych możliwości można też wymienić zabezpieczenie straty finansowej, która powstaje na skutek utraty wartości pojazdu w czasie, a także bezpośrednią likwidację szkód (tzw. BLS), czyli możliwość zgłoszenia szkody z OC sprawcy wypadku u swojego ubezpieczyciela – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Volkswagen Financial Services z najnowszą kampanią marketingową Biuro prasowe
2024-09-27 | 01:00

Volkswagen Financial Services z najnowszą kampanią marketingową

Droga na szczyt? Klucz to sprawdzony partner w finansowaniu samochodów – to główne przesłanie najnowszej kampanii Volkswagen Financial Services. Realizacja kontynuuje
Motoryzacja Ekologia na torach – czyli co?
2024-09-23 | 01:00

Ekologia na torach – czyli co?

Infrastruktura kolejowa i tramwajowa odgrywają ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu miast i regionów w całym kraju. Aby sprostać rosnącym wymaganiom przewozowym oraz poprawić
Motoryzacja Volkswagen Financial Services na Kongresie Nowej Mobilności 2024
2024-09-20 | 12:00

Volkswagen Financial Services na Kongresie Nowej Mobilności 2024

Volkswagen Financial Services, lider w finansowaniu aut osobowych oraz laureat nagrody „Lider Elektromobilności 2023” w kategorii Finansowanie, jest ponownie partnerem strategicznym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

Prawo

Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

DlaWas.info

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.