27 lat w Belgii, 30 w Polsce, 41 w Szwajcarii - w tym wieku kupujemy pierwsze mi
Prime Time PR
Halszki 28
30-611 Kraków
aleksandra.masnica|primetimepr.pl| |aleksandra.masnica|primetimepr.pl
12 313 00 87
https://primetimepr.pl/
Według badań, średni wiek “pójścia na swoje” przypada na okres między 30 a 40 rokiem życia. Co ciekawe, różni się on w zależności od kraju. Polska mieści się w średniej, ale kupujemy swoje pierwsze mieszkanie wcześniej niż większość naszych sąsiadów.
Belgia i Szwajcaria na dwóch biegunach
Brytyjska firma Money.co.uk, przyjrzała się temu, jak w 25 wybranych krajach wygląda sytuacja osób, które pragną nabyć swoje pierwsze lokum. Obliczyli oni średni wiek kupującego w stosunku do jego wynagrodzenia, szacując budżety rodzin i średnią cenę nieruchomości w danym miejscu. Z podawanych w ich raporcie danych z 2020 roku wynika, że najszybciej mieszkanie mogą kupić obywatele Belgii oraz Islandii (27 lat). Wysoko na liście są również takie kraje jak Finlandia (28 lat), Francja (31 lat) oraz Stany Zjednoczone (33 lata). Najdłużej na swoje M muszą natomiast czekać Szwajcarzy (48 lat), którzy zarabiają więcej (pod tym względem 2. miejsce spośród wszystkich badanych państw). Szwajcaria jest bowiem małym, górzystym krajem z ograniczoną ilością ziemi dostępnej pod zabudowę. Ceny nieruchomości są tam więc bardzo wysokie, a mieszkańcy w wielu przypadkach muszą zaciągać nawet dwa kredyty hipoteczne jednocześnie, aby kupić swój dom. Nie dziwi więc fakt, że tylko 37,4 proc. populacji posiada go na własność. Również Hiszpanie oraz Japończycy kupują pierwsze lokum stosunkowo późno, bo w wieku 41 lat.
Polska mieści się w średniej
W Polsce pierwsze mieszkanie kupujemy około trzydziestki - tak wskazują m.in. dane Obido.pl. Na “przejście na swoje” decydują się te osoby, które zakończyły etap studiowania, zdobyły już pierwsze doświadczenia zawodowe i rozpoczynają stabilną pracę. Wcześniej korzystają najczęściej z opcji najmu często ze współlokatorem lub mieszkania z rodzicami. - W pewnym momencie życia część osób decyduje się zaprzestać najmu na rzecz spłaty kredytu własnego “M”. Zdarza się, że młodzi mają taką możliwość dzięki rodzicom, którzy kupują dla nich mieszkanie. Jednak większość z nas decyduje się na zakup mieszkania dużo później, kiedy mamy już bardziej ugruntowaną sytuację finansową i chcemy założyć rodzinę - mówi Karolina Opach, kierownik działu sprzedaży w spółce Q3D Locum. Fakt, że najczęściej około trzydziestki kupujemy swoje pierwsze mieszkanie, potwierdzają wyniki badania ankietowego, na które powołują się eksperci PKO. Wynika z niego, że wśród 30-latków zainteresowanie najmem gwałtownie spada i takie osoby stanowią zaledwie nieco ponad 13 proc. wszystkich najemców. Zdolność kredytowa trzydziestolatków jest natomiast o 29 proc. wyższa niż w przypadku osób młodszych. - Możliwość wzięcia kredytu zależy od bardzo wielu czynników, w tym m.in. osiąganego wynagrodzenia, dotychczasowej historii kredytowej, bieżących wydatków, stabilności zatrudnienia i terminowości spłaty innych zobowiązań finansowych. Dlatego też osoby starsze zazwyczaj mają dużo lepszą zdolność kredytową, niż młodsze i zauważalnie częściej decydują się zarówno na wsparcie banku przy zakupie nieruchomości, jak i w ogóle na sam zakup - mówi Krystian Bielas z Besim Group.
Wysoki wkład własny nie sprzyja młodym
Pewna sytuacja finansowa, określone plany życiowe i stabilność zawodowa - przy decyzji o zakupie nieruchomości to czynniki, które są najbardziej istotne dla większości z nas i jednocześnie determinują, czy jesteśmy gotowi na taki krok. Zazwyczaj ten moment przypada na wiek między 30 a 40 lat - Jest to faktycznie wiek najbardziej optymalny do podjęcia tak ważnej decyzji. Szczególnie, że ludzie młodsi nie mają realnych możliwości do wzięcia kredytu, więc nie leży on w obszarze ich zainteresowań. By dostać finansowanie od banku potrzeba przede wszystkim wpłaty określonego wkładu własnego, co jest szczególnie trudne w przypadku osób rozpoczynających karierę zawodową i nie posiadających oszczędności. Można to nazwać pewnym wykluczeniem z rynku nieruchomości, jednak jest to wykluczenie czasowe, na które w późniejszych latach mamy wpływ - mówi Karolina Opach.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.