Akustyka w ciemnym designie
Ciemne wnętrza są wyrafinowane, ale nie muszą przy tym być ponure. Projektanci takie tonacje coraz chętniej przenoszą ze strefy na poziomie oka, nad głowy użytkowników wnętrz. Czarne sufity pozwalają uspokoić charakter wnętrza. Jednocześnie współgrają z trendem industrializacji, który obserwujemy w biurach, hotelach i butikach. A stonowane oświetlenie pomaga uzyskać efekt kameralności. Często bywa ono punktowe, niekoniecznie umieszczone na suficie, ale raczej w formie punktów świetlnych i lamp w przestrzeni wokół.
Sufity pomagają też wydobyć grę światła i cienia na stropie. Oczywiście nie te klasyczne panele, ułożone jako gładka powierzchnia. – Architekci chętnie do takich wnętrz wybierają tzw. pływające sufity, czyli wyspowe panele Canopy, w różnych kształtach, czy pionowe Baffles. Zaskakują formą, nie zasłaniają czarnego stropu, a sam dobór barwy paneli akustycznych pozwala postawić odpowiednie akcenty we wnętrzu – podpowiada Anna Baczkowska, architekt i doradca techniczny w firmie Armstrong Ceiling Solutions.
Czerń to symbol klasy i luksusu, dlatego pojawia się w aranżacji eleganckich butików. Ale czerń sprzyja też wyciszeniu. Nie bez przyczyny sale kinowe i teatralne w zasadzie w całości pokryte są czarnymi elementami wykończenia. Tu najważniejsze jest to co dzieje się na scenie i ekranie, kolorystyka wokół nie może rozpraszać.
Czarny znaczy praktyczny
Czerń doskonale nadaje się do wnętrz o charakterze przemysłowym, z nowoczesnym lub miejskim stylem. Ale ten odcień to nie tylko design. Ciemne elementy w wykończeniu wnętrz charakteryzują się łatwością utrzymania. Zwyczajnie nie widać na nich zabrudzeń, czy upływu czasu.
Kolor czarny jest śmiały, ale jednocześnie subtelny. Zastosowany w otwartej przestrzeni biurowej czy w obrębie powierzchni wspólnych pomoże sprawić, że wnętrza te odbierane będą przez użytkowników jako bardziej kameralne, przytulniejsze. – Akustyczne elementy w otwartej przestrzeni dodatkowo pomagają pochłaniać niechciane dźwięki i hałas – wyjaśnia Anna Baczkowska. Stąd coraz częściej pojawiają się one nie tylko w biurach, ale też kawiarniach i restauracjach. Kolorystyka poprawia poczucie prywatności, a właściwości pochłaniające sprawiają, że goście nie są zmęczeni szumem i hałasem rozmów innych ludzi wokół.
WYBRANE REALIZACJE ARMSTRONG W KTÓRYCH ZAINSTALOWANO CZARNE SUFITY:
Warszawskie biuro firmy Hines – na suficie zainstalowano ciemne sufity MESH METAL, które nie tylko tworzą kameralny klimat recepcji, ale są również demontowalne, i trwałe z uwagi na materiał (metal).
Siedziba firmy Stalney Black & Decker w Polsce – wnętrza zaaranżowane przez firmę Tetris Poland przy udziale pracowni Trzop Architekci. Ciemne, metalowe sufity oddzielają ciag komunikacyjny od strefy pracy przy biurkach.
Paryska kawiarnia Otto – ciemny strop i czarne sufity wyspowe (Optima L Canopy) współgrają ze stonowaną kolorystyką wnętrza, a jednocześnie pozwoliły na stworzenie miejsca spotkań przyjaznego akustycznie.
Siedziba firmy deweloperskiej PDG w Melbourne w Australii. Projektanci z pracowni Studio Tate w całej siedzibie firmy postawili na ciemne, luksusowe i trwałe materiały. Jednym z elementów są pionowe, metalowe sufity Baffles, które zdobią zarówno recepcję i lobby, jak również sale konferencyjne.
Biurowiec Centrum Sportowa w Gdyni – architekt Wojciech Targowski z pracowni Fort Targowski ażurowy sufit metalowy z linii Cellio połączył z okładziną w ciepłym kolorze drewna.
Australijskie biuro kancelarii prawnej AJ&Co Laweyrs – biuro znajduje się w mieście Brisbane nad Oceanem Spokojnym. To miejsce łączące nowoczesną metropolię oraz luksusowe plaże z błękitną wodą. Wnętrza – jak na prawników przystało – eleganckie, kameralne, nieco tajemnicze. W biurze zachwycają zarówno przestrzenie stworzone przez architektów z Ellivo Architects, jak i panorama miasta z 18 piętra wieżowca.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.