Komunikaty PR

Colliers: W 2021 r. do Łodzi napłynęli nowi inwestorzy

2022-03-17  |  14:00
Biuro prasowe

Mimo sytuacji pandemicznej i niskiej aktywności najemców w I poł. 2021 r., popyt na biura w Łodzi w skali całego roku utrzymał się na poziomie przekraczającym 51,5 tys. mkw. Według danych Colliers, wiodącej firmy doradczej na rynku nieruchomości komercyjnych, blisko 70% transakcji na łódzkim rynku najmu stanowiły renegocjacje.

 – Dominująca część klientów postanowiła przedłużyć umowy najmu i pozostać w dotychczasowych lokalizacjach. W dobie dynamicznych zmian w otoczeniu finansowym, firmy decydowały się na ustabilizowanie swojej sytuacji związanej z lokalizacją – mówi Marcin Włodarczyk, Dyrektor Regionalny łódzkiego biura Colliers.

Największymi transakcjami odnotowanymi w 2021 r. na łódzkim rynku biurowym były poufna umowa najmu w budynku Green Horizon na blisko 24 tys. mkw., ChilliSpaces – operatora biur serwisowanych na 3,5 tys. mkw. w React oraz ZF Automotive Systems na ponad 2,5 tys. mkw. w budynku Symetris, w której najemcy doradzał Colliers.

Wyhamowanie trendu na podnajmy

O ile I poł. 2021 r. upłynęła pod znakiem sukcesywnie zwiększającej się liczby ofert podnajmu powierzchni biurowej, o tyle w II poł. roku trend ten nieco wyhamował. Część najemców wraz z podejmowaniem decyzji o powrocie do biur wycofała się z podnajmowania swoich powierzchni.

– Podnajem okazywał się często sporym wyzwaniem, z jednej strony ze względu na niski popyt na tego typu powierzchnie, z drugiej - na konieczność dostosowania jej do potrzeb nowych najemców. Koszty przebudowy były częstokroć niewspółmierne do potencjalnych korzyści. Każda firma ma swoją unikalną specyfikę i rzadko kiedy biuro jednej organizacji odpowiada innej w 100% - mówi Marcin Włodarczyk.

Duże zróżnicowanie w powrotach do biur

Widoczna jest korelacja pomiędzy falami zachorowań a obecnością pracowników w biurach. Wraz ze wzrostem liczby zakażonych więcej osób przechodzi na pracę zdalną. Frekwencja nie wróciła do poziomu sprzed marca 2020 r.

– Widoczna jest zależność między wielkością firmy a odsetkiem ludzi w biurach. W dużych firmach obserwujemy najniższą frekwencję, w małych natomiast często już 100% załogi wróciło z pracy zdalnej. Zauważalne są również różnice pomiędzy krajami, z których pochodzą firmy. Inną politykę dotyczącą modelu pracy mają niektóre firmy amerykańskie, a inną skandynawskie czy polskie – mówi Marcin Włodarczyk.

Inwestorzy doceniają Łódź

Home office z pewnością wpłynął na wielkość i wolumen transakcji rynkowych, przez co statystyki rynku biurowego nie biły kolejnych rekordów, jak to było w poprzednich latach. Należy jednak podkreślić bardzo dużą liczbę nowych firm, które ulokowały swój biznes w Łodzi. Zagraniczni inwestorzy doceniają dobrą jakość i nowoczesność oferty biurowej miasta, a także szybkie dojrzewanie i stabilizowanie się tutejszego rynku. Również utrzymujący się trend na nearshoring nie pozostaje bez wpływu na zainteresowanie inwestorów miastem.

– Firmy z całego świata optymalizują łańcuchy dostaw usług, w szczególności dotyczy to firm IT. Beneficjentem tego zjawiska jest wiele polskich miast, wśród których Łódź jest jedną z najlepszych lokalizacji inwestycyjnych. Dowodem na to jest wyraźnie wzmożona liczba nowych inwestorów w mieście. Ogromną rolę w sukcesach Łodzi w przyciąganiu nowych inwestorów w 2021 r. odegrała aktywność Urzędu Miasta Łodzi – zarówno Biura Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Międzynarodowej, jak i władz miasta – mówi Marcin Włodarczyk. Łódzka komórka obsługi inwestorów jest jedną z najprężniej działających tego typu jednostek w kraju.

Nowe firmy w pierwszej kolejności postawiły na przestrzenie elastyczne, gdzie rozpoczynają budowę swoich struktur lokalnych.

– Część z nich na długo może pozostać przy tym modelu pracy, inni zdecydują się na najem tradycyjnych biur. Ten trend już jest zauważalny, możemy spodziewać się więc, że może on przybierać na sile, co w przyszłości przełoży się na zwiększenie popytu na powierzchnię biurową. Nie możemy mieć jednak pewności co do tego, jak konflikt zbrojny w Ukrainie wpłynie na najbliższe miesiące na rynku nieruchomości i decyzje inwestorów – mówi Marcin Włodarczyk.

Nowa podaż z opóźnieniem

Choć w ubiegłym roku do użytku oddano raptem 3,6 tys. mkw. biur, 2022 r. pod względem nowej podaży może być znacznie lepszy.   

– Boom na rynku budowlanym i ograniczona dostępność materiałów wpłynęła na spowolnienie oddania niektórych projektów, które planowo miały być ukończone w zeszłym roku. Należą do nich m.in. kolejne etapy kompleksów Monopolis (blisko 8,5 tys. mkw.) i REACT (15 tys. mkw.). Zostaną one oddane do użytku w 2022 r. W II kw. bieżącego roku zakończyć ma się również budowa biurowej części kompleksu Fuzja, która dostarczy na rynek blisko 22 tys. mkw. – mówi Andrzej Szczepanik, Senior Associate w łódzkim biurze Colliers i dodaje: - Niski poziom nowej podaży przyczynił się do spadku wskaźnika pustostanów na koniec 2021 r. w porównaniu do 2020 r., z 16,4% na 15,8%.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:00

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów

Rosnące ceny mieszkań skłaniają wiele osób do wyboru mikroapartamentów jako przystępnej cenowo i funkcjonalnej alternatywy. Koszty ich zakupu i utrzymania są niższe, co czyni
Nieruchomości Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
2024-12-30 | 15:00

Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?

Kraków nieustannie buduje swoją pozycję na rynku mieszkaniowym. Rosnące inwestycje, turystyczny urok i zwiększająca się liczba mieszkańców sprawiają, że zapotrzebowanie na
Nieruchomości Deweloperzy nie nadążają za popytem
2024-12-30 | 15:00

Deweloperzy nie nadążają za popytem

Mieszkania drożeją, a nowych powstaje rekordowo mało. W 2023 roku deweloperzy rozpoczęli budowę 114,5 tys. lokali – to najmniej od sześciu lat. Ceny za mkw. w Warszawie zdążyły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

Problemy społeczne

Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

Zagranica

Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.