Komunikaty PR

Colliers: W 2021 r. do Łodzi napłynęli nowi inwestorzy

2022-03-17  |  14:00
Biuro prasowe

Mimo sytuacji pandemicznej i niskiej aktywności najemców w I poł. 2021 r., popyt na biura w Łodzi w skali całego roku utrzymał się na poziomie przekraczającym 51,5 tys. mkw. Według danych Colliers, wiodącej firmy doradczej na rynku nieruchomości komercyjnych, blisko 70% transakcji na łódzkim rynku najmu stanowiły renegocjacje.

 – Dominująca część klientów postanowiła przedłużyć umowy najmu i pozostać w dotychczasowych lokalizacjach. W dobie dynamicznych zmian w otoczeniu finansowym, firmy decydowały się na ustabilizowanie swojej sytuacji związanej z lokalizacją – mówi Marcin Włodarczyk, Dyrektor Regionalny łódzkiego biura Colliers.

Największymi transakcjami odnotowanymi w 2021 r. na łódzkim rynku biurowym były poufna umowa najmu w budynku Green Horizon na blisko 24 tys. mkw., ChilliSpaces – operatora biur serwisowanych na 3,5 tys. mkw. w React oraz ZF Automotive Systems na ponad 2,5 tys. mkw. w budynku Symetris, w której najemcy doradzał Colliers.

Wyhamowanie trendu na podnajmy

O ile I poł. 2021 r. upłynęła pod znakiem sukcesywnie zwiększającej się liczby ofert podnajmu powierzchni biurowej, o tyle w II poł. roku trend ten nieco wyhamował. Część najemców wraz z podejmowaniem decyzji o powrocie do biur wycofała się z podnajmowania swoich powierzchni.

– Podnajem okazywał się często sporym wyzwaniem, z jednej strony ze względu na niski popyt na tego typu powierzchnie, z drugiej - na konieczność dostosowania jej do potrzeb nowych najemców. Koszty przebudowy były częstokroć niewspółmierne do potencjalnych korzyści. Każda firma ma swoją unikalną specyfikę i rzadko kiedy biuro jednej organizacji odpowiada innej w 100% - mówi Marcin Włodarczyk.

Duże zróżnicowanie w powrotach do biur

Widoczna jest korelacja pomiędzy falami zachorowań a obecnością pracowników w biurach. Wraz ze wzrostem liczby zakażonych więcej osób przechodzi na pracę zdalną. Frekwencja nie wróciła do poziomu sprzed marca 2020 r.

– Widoczna jest zależność między wielkością firmy a odsetkiem ludzi w biurach. W dużych firmach obserwujemy najniższą frekwencję, w małych natomiast często już 100% załogi wróciło z pracy zdalnej. Zauważalne są również różnice pomiędzy krajami, z których pochodzą firmy. Inną politykę dotyczącą modelu pracy mają niektóre firmy amerykańskie, a inną skandynawskie czy polskie – mówi Marcin Włodarczyk.

Inwestorzy doceniają Łódź

Home office z pewnością wpłynął na wielkość i wolumen transakcji rynkowych, przez co statystyki rynku biurowego nie biły kolejnych rekordów, jak to było w poprzednich latach. Należy jednak podkreślić bardzo dużą liczbę nowych firm, które ulokowały swój biznes w Łodzi. Zagraniczni inwestorzy doceniają dobrą jakość i nowoczesność oferty biurowej miasta, a także szybkie dojrzewanie i stabilizowanie się tutejszego rynku. Również utrzymujący się trend na nearshoring nie pozostaje bez wpływu na zainteresowanie inwestorów miastem.

– Firmy z całego świata optymalizują łańcuchy dostaw usług, w szczególności dotyczy to firm IT. Beneficjentem tego zjawiska jest wiele polskich miast, wśród których Łódź jest jedną z najlepszych lokalizacji inwestycyjnych. Dowodem na to jest wyraźnie wzmożona liczba nowych inwestorów w mieście. Ogromną rolę w sukcesach Łodzi w przyciąganiu nowych inwestorów w 2021 r. odegrała aktywność Urzędu Miasta Łodzi – zarówno Biura Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Międzynarodowej, jak i władz miasta – mówi Marcin Włodarczyk. Łódzka komórka obsługi inwestorów jest jedną z najprężniej działających tego typu jednostek w kraju.

Nowe firmy w pierwszej kolejności postawiły na przestrzenie elastyczne, gdzie rozpoczynają budowę swoich struktur lokalnych.

– Część z nich na długo może pozostać przy tym modelu pracy, inni zdecydują się na najem tradycyjnych biur. Ten trend już jest zauważalny, możemy spodziewać się więc, że może on przybierać na sile, co w przyszłości przełoży się na zwiększenie popytu na powierzchnię biurową. Nie możemy mieć jednak pewności co do tego, jak konflikt zbrojny w Ukrainie wpłynie na najbliższe miesiące na rynku nieruchomości i decyzje inwestorów – mówi Marcin Włodarczyk.

Nowa podaż z opóźnieniem

Choć w ubiegłym roku do użytku oddano raptem 3,6 tys. mkw. biur, 2022 r. pod względem nowej podaży może być znacznie lepszy.   

– Boom na rynku budowlanym i ograniczona dostępność materiałów wpłynęła na spowolnienie oddania niektórych projektów, które planowo miały być ukończone w zeszłym roku. Należą do nich m.in. kolejne etapy kompleksów Monopolis (blisko 8,5 tys. mkw.) i REACT (15 tys. mkw.). Zostaną one oddane do użytku w 2022 r. W II kw. bieżącego roku zakończyć ma się również budowa biurowej części kompleksu Fuzja, która dostarczy na rynek blisko 22 tys. mkw. – mówi Andrzej Szczepanik, Senior Associate w łódzkim biurze Colliers i dodaje: - Niski poziom nowej podaży przyczynił się do spadku wskaźnika pustostanów na koniec 2021 r. w porównaniu do 2020 r., z 16,4% na 15,8%.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Zrównoważone budownictwo (w końcu) wkracza “na salony” Biuro prasowe
2024-04-29 | 12:13

Zrównoważone budownictwo (w końcu) wkracza “na salony”

Zarówno aktywność regulatorów, jak i rosnąca świadomość społeczeństwa napędzają zmiany w zakresie zrównoważonego budownictwa. Dotyka to także deweloperów
Nieruchomości Augustowska Vita – nowa rodzinna inwestycja Develii na wrocławskich Maślicach
2024-04-29 | 11:15

Augustowska Vita – nowa rodzinna inwestycja Develii na wrocławskich Maślicach

Develia rozpoczyna sprzedaż nowej inwestycji we Wrocławiu. Osiedle Augustowska Vita, które powstanie na zielonych Maślicach, to projekt dostosowany zwłaszcza do potrzeb młodych
Nieruchomości Wraz z wiosną rośnie zainteresowanie domami
2024-04-29 | 11:00

Wraz z wiosną rośnie zainteresowanie domami

Wiosną i latem zdecydowanie mocniej dostrzegamy zalety wyboru domu bądź mieszkania z ogrodem. Choć nie jest to na rynku duży trend, to taką prawidłowość zauważa przedstawiciel firmy More

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.