Czy minimalizm wciąż ma wpływ na współczesny design?
Czyste linie, porządek, prostota, „mniej znaczy więcej” – to tylko niektóre terminy i pojęcia, które przychodzą na myśl, gdy mówimy o minimalizmie. Polega on na nadaniu priorytetu temu, co najważniejsze. Wówczas budynek, obiekt czy wnętrza są realizowane przy użyciu ograniczonej liczby materiałów, neutralnych kolorów, prostych form – tak, by uniknąć nadmiaru, uzyskując czystą formę elegancji. Chociaż może wydawać się to łatwym zadaniem, osiągnięcie tego rodzaju prostoty jest sporym wyzwaniem.
Trudno dokładnie określić datę, miejsce czy czas, kiedy minimalizm stał się trendem w projektowaniu wnętrz, jakim znamy go dzisiaj. Koncepcja oparta na prostocie, otwartości i wolności powstała w okresie po II wojnie światowej i zawładnęła każdą dziedziną – od sztuki po styl życia. Trendy, które obserwujemy dzisiaj, takie jak prostota, surowość i naturalne materiały, to połączenie wpływu japońskiej architektury (która była popularna w latach 80. XX wieku), a także skandynawskiego designu.
Praktyczny minimalizm – zero marnotrawstwa
Dzisiejszy styl życia wiąże się z prostotą, i to jest jeden z powodów, dla których modne są naturalne elementy i materiały z odzysku. Minimalizm wywołał popyt konsumentów na produkty inspirowane rękodziełem – ceramiczne wazony i tkane, które odzwierciedlają ten trend. Bardzo popularne są meble, które przywołują bardziej organiczną, ale nowoczesną estetykę, takie jak stoły z odzyskanego drewna. Ponieważ dziś wiele osób koncentruje się na porządkowaniu przestrzeni życiowej, upcykling staje się obecnie coraz bardziej popularny. Ten rosnący trend wykracza daleko poza projekty „zrób to sam”. Dzięki wyższemu poziomowi kunsztu i kreatywności upcykling osiągnął istotny status w świecie designu.
– Jestem zdania, że minimalizm i funkcjonalność idą w parze. Tak zaprojektowana przestrzeń obejmuje otwarty plan piętra, dużo światła i funkcjonalne meble. Fascynacja tym nurtem wynika z łatwości dostosowania go do różnych stylów i gustów. To także gwarancja ponadczasowości. To właśnie sprawia, że tak często jest stosowany w architekturze. W naszym portfolio mamy projekty, które dobrze wpisują się w tę ideę. Dowodem na to jest Osiedle Kwadrat we Wrocławiu, w którym postawiliśmy na minimalistyczny szwedzki design – komentuje Agnieszka Szczepaniak pracowni architektonicznej z AP Szczepaniak.
Skąd popularność minimalizmu?
Minimalistyczna architektura stała się popularna pod koniec lat 80. Szczególnie było to widoczne w miastach takich jak Londyn i Nowy Jork. We współczesnej architekturze minimalizm łączy czyste linie, wyrafinowaną paletę materiałów, które są zwykle związane z kultową geometrią.
Do dziś jest on mocno widoczny w przestrzeni. To zarówno efekt potrzeby uspójnienia krajobrazu miast i przeciwstawienia się pstrokaciźnie osiedli mieszkaniowych rodem z PRL-u, jak i konieczność ponadczasowego projektowania, wynikająca z rosnącej świadomości.
Nie tylko architektura
Postawa „mniej znaczy więcej” szybko przeniosła się z architektury do innych sztuk i gałęzi przemysłu – projektowania wnętrz i wzornictwa przemysłowego, malarstwa czy muzyki. Główną ideą było usunięcie każdego elementu, który nie przyczynił się znacząco do głębszego celu lub funkcji. Wraz z upodobaniem do prostoty rozwinęły się również produkty konsumenckie, w których zastosowano tę koncepcję. Nowoczesne meble z połowy stulecia pozbyły się nadmiaru ornamentów i skupiły się na czystych liniach. Widać to – do chwili obecnej – wśród producentów takich jak IKEA, oferujących proste i funkcjonalne meble oraz dodatki. Zapotrzebowanie na tego typu produkty wynika z łatwości dostosowania do dowolnego stylu. To także rezultat popularności transakcji inwestycyjnych. Mieszkania kupowane pod wynajem muszą być możliwie neutralne, aby przyspieszyć znalezienie najemcy.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.