Dlaczego Polacy współpracują z biurami nieruchomości? Oto główne powody
Rafał Bieńkowski
NNV Sp z o.o.
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1
10-457 Olsztyn Olsztyn
rafal.bienkowski|nnv.pl| |rafal.bienkowski|nnv.pl
+48 690 303 185
https://www.nieruchomosci-online.pl/
Blisko połowa osób poszukujących nieruchomości deklaruje, że potrzebuje pomocy profesjonalnego doradcy – wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl. Z okazji Dnia Pośrednika (30 marca) zapytano też ekspertów, jakie problemy są najczęściej powodem nawiązania współpracy z agentem nieruchomości.
Ankieta przeprowadzona wśród poszukujących na portalu Nieruchomosci-online.pl pokazuje, że z pomocy pośredników chętniej korzystają osoby kupujące domy. W 2022 r. chęć nawiązania współpracy z doradcą ds. nieruchomości zadeklarowało w tym segmencie 49,4 proc. użytkowników. W przypadku mieszkań odsetek ten wynosił z kolei 43,3 proc.
– Jak pokazują nasze dane, duża część poszukujących jest świadoma możliwych korzyści wynikających ze współpracy z biurem nieruchomości. Wierzą, że pośrednik jest w stanie pomóc im sprawniej przejść przez cały proces kupna, sprzedaży lub wynajęcia nieruchomości. W ostatnich latach postrzeganie zawodu pośrednika oczywiście zmieniało się. Szczególnie istotnym momentem był wybuch pandemii. Nasza cykliczna ankieta pokazała, że to właśnie od marca 2020 r. zauważalnie wzrósł odsetek osób deklarujących chęć nawiązania kontaktu z agentem – mówi Alicja Palińska z działu analiz Nieruchomosci-online.pl.
Portal Nieruchomosci-online.pl zapytał pośredników, co najczęściej skłania kupujących i sprzedających do nawiązania współpracy z biurami nieruchomości.
Nie mam wystarczająco dużo czasu
– Brak czasu to coraz częstszy bodziec do nawiązania współpracy z biurem nieruchomości. Zwłaszcza wśród klientów, którzy mają świadomość, że aby wyczerpać wszystkie dostępne kanały i sposoby sprzedaży, należy się mocno zaangażować w cały proces – mówi Barbara Chalińska, współwłaścicielka biura nieruchomości Moje Nowe M. – Wszystko zaczyna się od etapu „zerowego”, czyli od samego przygotowania nieruchomości. Już to często jest zaniedbywane przez sprzedających. Następnie przechodzimy do home stagingu z obiektywnym doradcą, który wie, co będzie dobrze wyglądało i z wyczuciem, ale bez sentymentu, poprawi wygląd domu czy mieszkania. Kolejnym krokiem jest przygotowanie materiałów wizualnych. Zdjęcia, filmy, rolki, relacje, materiały z drona, spacery 3D – jest w czym wybierać. Do tego zebranie dokumentów, przygotowanie oferty, jej pozycjonowanie, prezentowanie na miejscu, kontakt z zainteresowanymi, negocjacje. To wszystko wymaga zaangażowania, wiedzy, nakładów, doświadczenia i wyczucia. Już dawno minęły czasy, gdy wystarczyły dwie linijki ogłoszenia na łamach lokalnej prasy. Sprzedać nieruchomość może każdy, ale sprzedać ją dobrze mogą profesjonaliści.
Nie mam dostatecznej wiedzy o nieruchomościach
– Jednym z głównych powodów nawiązania współpracy jest brak wiedzy w zakresie tego, jak prowadzić sprzedaż i jak negocjować warunki cenowe. Ostatnia historia, jaka przychodzi mi do głowy: transakcja wiązana, małżeństwo w starszym wieku marzyło o zamianie małego mieszkanka na większe, bardziej komfortowe. Nie wiedzieli, jak to zorganizować, aby nie ryzykować utraty oszczędności. Znalazłam im najpierw nieruchomość i wynegocjowałam cenę o kilkadziesiąt tysięcy niższą od ofertowej. Zostawiliśmy sprzedającemu zadatek i przekonaliśmy, aby zaczekał kilka miesięcy na pieniądze od klientów, bo muszą sprzedać swoją nieruchomość. Udało się sprawnie powiązać transakcje, dzięki czemu moi klienci w ciągu trzech miesięcy byli już w nowej nieruchomości, bez stresu i z zaoszczędzonymi pieniędzmi. Takie transakcje to duża odpowiedzialność, ale dzięki mojemu 12-letniemu doświadczeniu w sprzedaży i negocjacjach klient jeszcze na współpracy zarobi, mimo że płaci mi wynagrodzenie – opowiada Paula Augustynowicz-Szul, właściciel agencji Apartamenty Warmii oraz pośrednik w biurze Domy na Warmii i Mazurach.
– Skomplikowane stany prawne i obawa przed zakupem nieruchomości z problemem to kolejne motywatory do skorzystania z usług agencji. A w przypadku obcokrajowców, którzy są częstymi klientami naszego biura, jest to także brak znajomości cen, topografii miasta, języka i aspektów prawnych – dodaje Barbara Chalińska.
– Zauważam, że osoby zatrudniające pośredników to najczęściej fachowcy w innych dziedzinach. I takie osoby szukają fachowca od nieruchomości. Oczekują rady, analizy, płynnej organizacji całego procesu i odpowiedzialności – mówi Łukasz Gilis, właściciel biura nieruchomości RE/MAX Family.
Moje emocje biorą górę!
– Gdy mówimy o sprzedaży nieruchomości, w której klienci spędzili kawałek swojego życia, transakcje bywają dokonywane pod wpływem bardzo silnych emocji. Zarówno po stronie sprzedających, jak i kupujących. A emocje potrafią być bardzo złym doradcą, zwłaszcza przy negocjacjach. Zdarzały się już transakcje, przy których motywacją do współpracy z pośrednikiem był zbyt emocjonalny stosunek samych sprzedających do nieruchomości, którą musieli sprzedać, mimo że całym sercem chcieliby tam dalej mieszkać. Po pierwszych osobiście przeprowadzonych prezentacjach zwrócili się do agencji, prosząc o wsparcie, ponieważ trudno im było znieść widok obcych osób przemierzających się do zakupu ich domu – opowiada Barbara Chalińska z Moje Nowe M. – Pamiętajmy również, że transakcje nie zawsze są dokonywane w wyniku pozytywnych zdarzeń, takich jak ślub, narodziny dziecka czy awans zawodowy. Kiedy mamy rozwodzące się pary, skłóconych współwłaścicieli czy pogrążonych w żałobie spadkobierców, często przyjmujemy rolę mediatorów, bez których trudno byłoby o wspólne zdanie po jednej stronie transakcji.
Mam złe doświadczenia ze sprzedaży na własną rękę
– Zatrudnienie agenta często jest też efektem negatywnych doświadczeń klientów z poprzednich transakcji dokonywanych samodzielnie. Trudna nieruchomość, kłopoty wynikające z podpisania niewłaściwych umów, nieumiejętność negocjacji, trudny sprzedający – jednym słowem, to był dla nich koszmar. Są też osoby zupełnie zagubione, które zdają sobie sprawę, że ten proces nie jest prosty. Słyszały, z jakimi problemami zmagali się ich bliscy czy znajomi, dlatego poszukują kontaktu do osoby zaufanej, godnej polecenia. Na ten temat powstałaby książka, i to niejedna… – zapewnia Łukasz Gilis z RE/MAX Family.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.