Dobra kondycja rynku elewacji w Polsce

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Czynnikami, które najmocniej wpłynęły w 2021 r. na rynek elewacji w Polsce były skokowe zmiany cen oraz problemy z dostępnością materiałów budowlanych. Jak wynika z najnowszego raportu PMR pt. Rynek elewacji w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027 miniony rok (2021 r.) okazał się rekordowym, zarówno pod względem ilościowym (mkw.), jak i wartościowym (zł).
W przypadku wzrostu wartości odnotowano w 2021 r. wręcz bezprecedensową dynamikę (+34% r/r), a to oznacza, że według danych PMR rynek elewacji w Polsce osiągnął wartość 8,2 mld zł. Tak duża skala wzrostu wynikła z powszechnych i gwałtownych wzrostów cen materiałów budowlanych, w tym również materiałów używanych do wykonywania elewacji. Skala wzrostu przeciętnego kosztu poszczególnych typów elewacji analizowanych w raporcie była zróżnicowana ze względu na rodzaj używanych w nich materiałów, niemniej jednak w każdym przypadku osiągnęła ona dwucyfrowe wartości r/r. W dużo mniejszym stopniu za wzrost wartości całego rynku elewacji odpowiadała tym razem skala realizowanych mkw., chociaż i tutaj miał miejsce wzrost r/r. Za rekordowy poziom wielkości rynku elewacji odpowiadało budownictwo mieszkaniowe, gdzie parametry ruchu budowalnego raportowane w 2021 r. były najlepszymi statystykami, jakie zanotowano od końca lat 70-tych ubiegłego wieku.
Mimo bardzo dobrych wyników, 2021 nie był łatwym rokiem dla uczestników analizowanego rynku i to niezależnie, czy mamy tu na myśli producentów materiałów, dystrybutorów albo wykonawców. Bieżącą działalność komplikowały liczne ograniczenia o charakterze podażowym, wśród których na pierwszy plan wysuwała się nieprzewidywalność po stronie kosztowej i szeroko rozumiana niestabilność rynku. Sytuacja ta w połączeniu z utrzymującym się bardzo wysokim popytem wymuszała na uczestnikach rynku podejmowanie szeregu działań dostosowawczych, nieobserwowanych od wielu lat, np. kupowania materiałów na zapas.
Elewacje w systemie ETICS pod względem powierzchniowym są i pozostaną zdecydowanie największym segmentem rynku elewacji w Polsce.
Biorąc pod uwagę liczbę realizowanych mkw. to właśnie elewacje w systemie ETICS są najbardziej popularnym rozwiązaniem. Ich udziały przewyższają łączne udziały pozostałych segmentów analizowanego rynku. Wynika to przede wszystkim z powszechności stosowania tego rodzaju technologii na budynkach mieszkaniowych, które są znacznie liczniejsze niż budynki niemieszkaniowe. Na popularność tego typu rozwiązań wpływa również koszt wykonania tego rodzaju elewacji. Jest to zdecydowanie najtańsza opcja, a to z kolei sprawia, że pod względem udziału wartościowego elewacje wykonywane w systemie ETICS ustępują łącznym udziałom pozostałych segmentów rynku elewacji.
PMR Market Experts dostarcza swoim partnerom najwyższej jakości analizy rynkowe, badania oraz usługi doradcze przygotowane przez doświadczone zespoły branżowych ekspertów. Od ponad 25 lat ekspertyzy i rekomendacje PMR wspierają firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Europy Południowo-Wschodniej, umożliwiając im realizację strategicznych celów. To firma którą tworzą ludzie, umiejętnie korzystający z osiągnięć technologii, by sprostać zmieniającym się wymaganiom partnerów biznesowych.
Więcej autorskich treści tworzonych w oparciu o prowadzone badania można znaleźć na naszej stronie https://www.pmrmarketexperts.com/press-room.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.