Kram Investment rusza na podbój rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce
Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych swoją działalność rozpoczyna Kram Investment. Firma planuje innowacje w tym sektorze, między innymi poprzez budowę w pełni ekologicznych parków handlowych. Spółka rozpocznie od zaawansowanych projektów w tradycyjnej technologii – w tym celu zabezpieczyła kilkanaście lokalizacji dla swoich inwestycji, a już w pierwszej połowie 2025 r. planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszych obiektów.
– Mamy bardzo ambitne plany. Docelowo chcemy wprowadzić na polski rynek ekologiczne parki handlowe, bazujące na rozwiązaniach stosowanych na Zachodzie. Obiekty te będą budowane z prefabrykatów drewniano-stalowych i wyposażone w instalacje fotowoltaiczne, mini turbiny wiatrowe oraz systemy retencji wody. Przygotowujemy się do tych inwestycji, jednak ze względu na skalę to plan na kilka lat do przodu. Na początek skupiamy się na realizacji kilku projektów w tradycyjnych technologiach, na które już w większości mamy podpisane umowy przez najemców – mówi Jerzy Maliszewski, prezes Kram Investment.
Na tym etapie Spółka planuje budowę kilku niewielkich parków handlowych rocznie, o powierzchni 4-6 tys. m² każdy. Pierwsze inwestycje ruszą wiosną przyszłego roku, a zakończenie budowy zajmie około 18 miesięcy. Częśc nieruchomości, na których mają zacząć się budowy ma prawomocne pozwolenia na budowę i jest już w znacznym stopniu skomercjalizowana. Docelowo Kram Investment zakłada sprzedaż skomercjalizowanych obiektów w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia budowy.
Równolegle z realizacją pierwszych projektów firma przygotowuje dokumentację dla kolejnych inwestycji, aby zapewnić ich ciągłość w nadchodzących latach.
– Szukamy działek w miastach liczących około 10 tys. mieszkańców. Nasza strategia to optymalne wykorzystanie dostępnego kapitału zakładowego, który na razie pokryje tylko część inwestycji. Rozważamy również emisję obligacji – dodaje Maliszewski.
Kram Investment chce w przyszłości wyróżnić się na rynku budową dużych, zeroemisyjnych parków handlowych o powierzchni przekraczającej 10 tys. m². Firma przewiduje, że spadające koszty nowoczesnych technologii oraz preferencyjne warunki finansowania inwestycji zgodnych z ESG obniżą koszty inwestycji i zwiększą opłacalność takich projektów.
– Wytypowaliśmy kilka lokalizacji na tego typu obiekty, które zamierzamy zachować jako aktywa firmy i zarabiać na nich. Wierzymy, że ekologiczne rozwiązania, mimo początkowych wyższych kosztów, przyniosą długoterminowe korzyści zarówno dla inwestorów, społeczności lokalnej, jak i środowiska – podkreśla Maliszewski.
Obecnie Kram Investment współpracuje z agencją CBRE, która wspiera proces komercjalizacji oraz weryfikacji umów najmu, a także z renomowanymi pracowniami projektowymi specjalizującymi się w parkach handlowych. Wstępne rozmowy z międzynarodowymi funduszami inwestycyjnymi wskazują na duże zainteresowanie rynkiem tego typu obiektów.
- Parki handlowe to jeden z najdynamiczniej rozwijających się w Polsce rynków nieruchomości komercyjnych. Wynika to z pozytywnego przyjęcia kolejnych inwestycji przez konsumentów i idącym w ślad za nim dużego zainteresowania kolejnymi lokalizacjami ze strony właścicieli sklepów. Kluczowy aspekt to lokalizacja parku handlowego, która musi dawać odpowiedni potencjał ruchu - komentuje Mariusz Majkowski, CBRE.
Według raportu CBRE na polskim rynku handlowym od początku 2024 roku oddano 37 nowych obiektów i rozbudowano 12. Rozwój segmentu parków handlowych koncentruje się na budowie obiektów w mniejszych miastach, które stanowią 28% całej podaży. Od stycznia do września powierzchnia handlowa w Polsce wzrosła o 337,1 tys. m², a w budowie pozostaje 588,1 tys. m², w tym cztery centra handlowe powyżej 10 tys. m².

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.