Kram Investment rusza na podbój rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce
Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych swoją działalność rozpoczyna Kram Investment. Firma planuje innowacje w tym sektorze, między innymi poprzez budowę w pełni ekologicznych parków handlowych. Spółka rozpocznie od zaawansowanych projektów w tradycyjnej technologii – w tym celu zabezpieczyła kilkanaście lokalizacji dla swoich inwestycji, a już w pierwszej połowie 2025 r. planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszych obiektów.
– Mamy bardzo ambitne plany. Docelowo chcemy wprowadzić na polski rynek ekologiczne parki handlowe, bazujące na rozwiązaniach stosowanych na Zachodzie. Obiekty te będą budowane z prefabrykatów drewniano-stalowych i wyposażone w instalacje fotowoltaiczne, mini turbiny wiatrowe oraz systemy retencji wody. Przygotowujemy się do tych inwestycji, jednak ze względu na skalę to plan na kilka lat do przodu. Na początek skupiamy się na realizacji kilku projektów w tradycyjnych technologiach, na które już w większości mamy podpisane umowy przez najemców – mówi Jerzy Maliszewski, prezes Kram Investment.
Na tym etapie Spółka planuje budowę kilku niewielkich parków handlowych rocznie, o powierzchni 4-6 tys. m² każdy. Pierwsze inwestycje ruszą wiosną przyszłego roku, a zakończenie budowy zajmie około 18 miesięcy. Częśc nieruchomości, na których mają zacząć się budowy ma prawomocne pozwolenia na budowę i jest już w znacznym stopniu skomercjalizowana. Docelowo Kram Investment zakłada sprzedaż skomercjalizowanych obiektów w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia budowy.
Równolegle z realizacją pierwszych projektów firma przygotowuje dokumentację dla kolejnych inwestycji, aby zapewnić ich ciągłość w nadchodzących latach.
– Szukamy działek w miastach liczących około 10 tys. mieszkańców. Nasza strategia to optymalne wykorzystanie dostępnego kapitału zakładowego, który na razie pokryje tylko część inwestycji. Rozważamy również emisję obligacji – dodaje Maliszewski.
Kram Investment chce w przyszłości wyróżnić się na rynku budową dużych, zeroemisyjnych parków handlowych o powierzchni przekraczającej 10 tys. m². Firma przewiduje, że spadające koszty nowoczesnych technologii oraz preferencyjne warunki finansowania inwestycji zgodnych z ESG obniżą koszty inwestycji i zwiększą opłacalność takich projektów.
– Wytypowaliśmy kilka lokalizacji na tego typu obiekty, które zamierzamy zachować jako aktywa firmy i zarabiać na nich. Wierzymy, że ekologiczne rozwiązania, mimo początkowych wyższych kosztów, przyniosą długoterminowe korzyści zarówno dla inwestorów, społeczności lokalnej, jak i środowiska – podkreśla Maliszewski.
Obecnie Kram Investment współpracuje z agencją CBRE, która wspiera proces komercjalizacji oraz weryfikacji umów najmu, a także z renomowanymi pracowniami projektowymi specjalizującymi się w parkach handlowych. Wstępne rozmowy z międzynarodowymi funduszami inwestycyjnymi wskazują na duże zainteresowanie rynkiem tego typu obiektów.
- Parki handlowe to jeden z najdynamiczniej rozwijających się w Polsce rynków nieruchomości komercyjnych. Wynika to z pozytywnego przyjęcia kolejnych inwestycji przez konsumentów i idącym w ślad za nim dużego zainteresowania kolejnymi lokalizacjami ze strony właścicieli sklepów. Kluczowy aspekt to lokalizacja parku handlowego, która musi dawać odpowiedni potencjał ruchu - komentuje Mariusz Majkowski, CBRE.
Według raportu CBRE na polskim rynku handlowym od początku 2024 roku oddano 37 nowych obiektów i rozbudowano 12. Rozwój segmentu parków handlowych koncentruje się na budowie obiektów w mniejszych miastach, które stanowią 28% całej podaży. Od stycznia do września powierzchnia handlowa w Polsce wzrosła o 337,1 tys. m², a w budowie pozostaje 588,1 tys. m², w tym cztery centra handlowe powyżej 10 tys. m².

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.