Kram Investment rusza na podbój rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce
Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych swoją działalność rozpoczyna Kram Investment. Firma planuje innowacje w tym sektorze, między innymi poprzez budowę w pełni ekologicznych parków handlowych. Spółka rozpocznie od zaawansowanych projektów w tradycyjnej technologii – w tym celu zabezpieczyła kilkanaście lokalizacji dla swoich inwestycji, a już w pierwszej połowie 2025 r. planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszych obiektów.
– Mamy bardzo ambitne plany. Docelowo chcemy wprowadzić na polski rynek ekologiczne parki handlowe, bazujące na rozwiązaniach stosowanych na Zachodzie. Obiekty te będą budowane z prefabrykatów drewniano-stalowych i wyposażone w instalacje fotowoltaiczne, mini turbiny wiatrowe oraz systemy retencji wody. Przygotowujemy się do tych inwestycji, jednak ze względu na skalę to plan na kilka lat do przodu. Na początek skupiamy się na realizacji kilku projektów w tradycyjnych technologiach, na które już w większości mamy podpisane umowy przez najemców – mówi Jerzy Maliszewski, prezes Kram Investment.
Na tym etapie Spółka planuje budowę kilku niewielkich parków handlowych rocznie, o powierzchni 4-6 tys. m² każdy. Pierwsze inwestycje ruszą wiosną przyszłego roku, a zakończenie budowy zajmie około 18 miesięcy. Częśc nieruchomości, na których mają zacząć się budowy ma prawomocne pozwolenia na budowę i jest już w znacznym stopniu skomercjalizowana. Docelowo Kram Investment zakłada sprzedaż skomercjalizowanych obiektów w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia budowy.
Równolegle z realizacją pierwszych projektów firma przygotowuje dokumentację dla kolejnych inwestycji, aby zapewnić ich ciągłość w nadchodzących latach.
– Szukamy działek w miastach liczących około 10 tys. mieszkańców. Nasza strategia to optymalne wykorzystanie dostępnego kapitału zakładowego, który na razie pokryje tylko część inwestycji. Rozważamy również emisję obligacji – dodaje Maliszewski.
Kram Investment chce w przyszłości wyróżnić się na rynku budową dużych, zeroemisyjnych parków handlowych o powierzchni przekraczającej 10 tys. m². Firma przewiduje, że spadające koszty nowoczesnych technologii oraz preferencyjne warunki finansowania inwestycji zgodnych z ESG obniżą koszty inwestycji i zwiększą opłacalność takich projektów.
– Wytypowaliśmy kilka lokalizacji na tego typu obiekty, które zamierzamy zachować jako aktywa firmy i zarabiać na nich. Wierzymy, że ekologiczne rozwiązania, mimo początkowych wyższych kosztów, przyniosą długoterminowe korzyści zarówno dla inwestorów, społeczności lokalnej, jak i środowiska – podkreśla Maliszewski.
Obecnie Kram Investment współpracuje z agencją CBRE, która wspiera proces komercjalizacji oraz weryfikacji umów najmu, a także z renomowanymi pracowniami projektowymi specjalizującymi się w parkach handlowych. Wstępne rozmowy z międzynarodowymi funduszami inwestycyjnymi wskazują na duże zainteresowanie rynkiem tego typu obiektów.
- Parki handlowe to jeden z najdynamiczniej rozwijających się w Polsce rynków nieruchomości komercyjnych. Wynika to z pozytywnego przyjęcia kolejnych inwestycji przez konsumentów i idącym w ślad za nim dużego zainteresowania kolejnymi lokalizacjami ze strony właścicieli sklepów. Kluczowy aspekt to lokalizacja parku handlowego, która musi dawać odpowiedni potencjał ruchu - komentuje Mariusz Majkowski, CBRE.
Według raportu CBRE na polskim rynku handlowym od początku 2024 roku oddano 37 nowych obiektów i rozbudowano 12. Rozwój segmentu parków handlowych koncentruje się na budowie obiektów w mniejszych miastach, które stanowią 28% całej podaży. Od stycznia do września powierzchnia handlowa w Polsce wzrosła o 337,1 tys. m², a w budowie pozostaje 588,1 tys. m², w tym cztery centra handlowe powyżej 10 tys. m².

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.