Kram Investment rusza na podbój rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce
Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych swoją działalność rozpoczyna Kram Investment. Firma planuje innowacje w tym sektorze, między innymi poprzez budowę w pełni ekologicznych parków handlowych. Spółka rozpocznie od zaawansowanych projektów w tradycyjnej technologii – w tym celu zabezpieczyła kilkanaście lokalizacji dla swoich inwestycji, a już w pierwszej połowie 2025 r. planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszych obiektów.
– Mamy bardzo ambitne plany. Docelowo chcemy wprowadzić na polski rynek ekologiczne parki handlowe, bazujące na rozwiązaniach stosowanych na Zachodzie. Obiekty te będą budowane z prefabrykatów drewniano-stalowych i wyposażone w instalacje fotowoltaiczne, mini turbiny wiatrowe oraz systemy retencji wody. Przygotowujemy się do tych inwestycji, jednak ze względu na skalę to plan na kilka lat do przodu. Na początek skupiamy się na realizacji kilku projektów w tradycyjnych technologiach, na które już w większości mamy podpisane umowy przez najemców – mówi Jerzy Maliszewski, prezes Kram Investment.
Na tym etapie Spółka planuje budowę kilku niewielkich parków handlowych rocznie, o powierzchni 4-6 tys. m² każdy. Pierwsze inwestycje ruszą wiosną przyszłego roku, a zakończenie budowy zajmie około 18 miesięcy. Częśc nieruchomości, na których mają zacząć się budowy ma prawomocne pozwolenia na budowę i jest już w znacznym stopniu skomercjalizowana. Docelowo Kram Investment zakłada sprzedaż skomercjalizowanych obiektów w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia budowy.
Równolegle z realizacją pierwszych projektów firma przygotowuje dokumentację dla kolejnych inwestycji, aby zapewnić ich ciągłość w nadchodzących latach.
– Szukamy działek w miastach liczących około 10 tys. mieszkańców. Nasza strategia to optymalne wykorzystanie dostępnego kapitału zakładowego, który na razie pokryje tylko część inwestycji. Rozważamy również emisję obligacji – dodaje Maliszewski.
Kram Investment chce w przyszłości wyróżnić się na rynku budową dużych, zeroemisyjnych parków handlowych o powierzchni przekraczającej 10 tys. m². Firma przewiduje, że spadające koszty nowoczesnych technologii oraz preferencyjne warunki finansowania inwestycji zgodnych z ESG obniżą koszty inwestycji i zwiększą opłacalność takich projektów.
– Wytypowaliśmy kilka lokalizacji na tego typu obiekty, które zamierzamy zachować jako aktywa firmy i zarabiać na nich. Wierzymy, że ekologiczne rozwiązania, mimo początkowych wyższych kosztów, przyniosą długoterminowe korzyści zarówno dla inwestorów, społeczności lokalnej, jak i środowiska – podkreśla Maliszewski.
Obecnie Kram Investment współpracuje z agencją CBRE, która wspiera proces komercjalizacji oraz weryfikacji umów najmu, a także z renomowanymi pracowniami projektowymi specjalizującymi się w parkach handlowych. Wstępne rozmowy z międzynarodowymi funduszami inwestycyjnymi wskazują na duże zainteresowanie rynkiem tego typu obiektów.
- Parki handlowe to jeden z najdynamiczniej rozwijających się w Polsce rynków nieruchomości komercyjnych. Wynika to z pozytywnego przyjęcia kolejnych inwestycji przez konsumentów i idącym w ślad za nim dużego zainteresowania kolejnymi lokalizacjami ze strony właścicieli sklepów. Kluczowy aspekt to lokalizacja parku handlowego, która musi dawać odpowiedni potencjał ruchu - komentuje Mariusz Majkowski, CBRE.
Według raportu CBRE na polskim rynku handlowym od początku 2024 roku oddano 37 nowych obiektów i rozbudowano 12. Rozwój segmentu parków handlowych koncentruje się na budowie obiektów w mniejszych miastach, które stanowią 28% całej podaży. Od stycznia do września powierzchnia handlowa w Polsce wzrosła o 337,1 tys. m², a w budowie pozostaje 588,1 tys. m², w tym cztery centra handlowe powyżej 10 tys. m².
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.
Konsument
Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciu–dziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.
Zdrowie
Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.