Komunikaty PR

Membrana fasadowa – nowy wymiar w estetyce elewacji

2021-09-15  |  05:50
Biuro prasowe
Kontakt
Michał Zębik
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl

Paroprzepuszczalne membrany wstępnego krycia to materiał kojarzony zazwyczaj z konstrukcją pokrycia dachowego. Stosuje się je jednak także jako pokrycie elewacyjne, zwłaszcza w przypadku fasad wentylowanych z otwartymi spoinami. Membrany fasadowe zwykle pozostają niewidoczne, pełniąc jedynie funkcję użytkową. Coraz częściej stanowią jednak również widoczny element estetyki elewacji. Jakie zatem cechy powinna mieć dobrej jakości membrana do zastosowania fasadowego?

Segment membran fasadowych nie jest jeszcze w Polsce tak rozwinięty, jak w niektórych innych krajach, ale trend ten powinien zagościć także na naszym rynku. Wiąże się to nie tylko z wprowadzaniem nowych rozwiązań w estetyce budynków, ale też kwestią ich energooszczędności. Paroprzepuszczalne membrany fasadowe stosowane są najczęściej w otwartych elewacjach ze szczeliną powietrzną między okładziną ścienną a izolacją termiczną. Takich energooszczędnych konstrukcji natomiast stale przybywa. Nowością jest wykorzystanie dekoracyjnych membran, które wraz z ażurowymi okładzinami ściennymi tworzą estetykę całej elewacji – tłumaczy Piotr Pytel, doradca techniczny firmy Dorken Delta.

Cechy dobrej membrany fasadowej

Membrany stosowane na elewacjach mają podobne parametry, jak te dachowe, ale na kilka ich cech należy zwrócić szczególną uwagę. Przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo i komfort użytkowania budynku. Są to:

  • Ognioodporność
  • Odporność na promieniowanie UV
  • Wodoszczelność
  • Odporności na wiatr

Ze uwagi na bezpieczeństwo przeciwpożarowe, membrana powinna posiadać klasyfikację w zakresie reakcji na ogień, zgodną z normą PN-EN 13501-1. Równie istotne, jak względy bezpieczeństwa, są jej cechy użytkowe. Wentylowane fasady wymagają, by membrana była maksymalnie paroprzepuszczalna, zapobiegając zawilgoceniu warstw izolacyjnych. Współczynnik Sd nie powinien wynosić więcej niż 0,3 m. Ważna jest wysoka wytrzymałość materiału na rozerwanie oraz działanie czynników atmosferycznych. Z przyczyn, nie tylko estetycznych, należy zadbać o maksymalną ochronę przed promieniowaniem UV. W przypadku membran dekoracyjnych dotyczy to również zastosowanych pigmentów barwiących.

Nie zawsze w ukryciu

Zazwyczaj membrana fasadowa znajduje się za okładziną ścienną i pozostaje niewidoczna. Jej funkcją jest przede wszystkim zapewniać wodo- i wiatroszczelność i dodatkową ochronę oddychającej elewacji. Coraz częściej wykorzystuje się ją jednak również jako element dekoracyjny. Membrany fasadowe w szerokiej gamie kolorystycznej łączone są z ażurowymi okładzinami z drewna, siatki cięto-ciągnionej, aluminiowymi płytami perforowanymi czy też pokryciami wykonanymi ze szkła lub poliwęglanu.

– W zależności od rodzaju pokrycia ściennego, w połączeniu z kolorową membraną można uzyskać wiele ciekawych efektów wizualnych. Możliwości kreowania elewacji jest bardzo wiele. Kontrast między membraną a pokryciem podkreśla piękno zastosowanego do wykończenia materiału, z kolei gra świateł i cieni tworzy na fasadzie niezwykły trójwymiarowy efekt.  Co więcej, membrany fasadowe można układać zarówno pionowo, jak i poziomo, a tym samym wizualnie poszerzać lub wyszczuplać budynek – dodaje Piotr Pytel, doradca techniczny firmy Dorken Delta.


Dorken Delta jest liderem w zakresie innowacyjnych produktów i rozwiązań systemowych najwyższej jakości dla dachów skośnych oraz płaskich, aranżowanych także jako dachy zielone. Specjalizuje się w obszarze membran dachowych i elewacyjnych, a także kompleksowych akcesoriów. To przedsiębiorstwo rodzinne ze 125-letnią tradycją. Obecnie działa na skalę  międzynarodową, posiadając oddziały w 11 krajach oraz licznych przedstawicieli handlowych. Na polskim rynku Dorken obecny jest od 1992 roku. Jest najchętniej wybieranym partnerem wśród sprzedawców detalicznych, handlowców, architektów i wykonawców w zakresie realizacji dachów skośnych i zielonych. Wyróżnikami Dorken Delta są innowacyjność, jakość i troska o środowisko.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Przed LIXA E stanie rzeźba zaprojektowana przez studentów ASP Biuro prasowe
2024-04-25 | 12:30

Przed LIXA E stanie rzeźba zaprojektowana przez studentów ASP

Yareal Polska we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie organizuje konkurs dla studentów i absolwentów Wydziału Sztuki Mediów. Celem konkursu jest
Nieruchomości The construction of the Good Point V in its the c
2024-04-25 | 11:20

The construction of the Good Point V in its the c

The construction of the Good Point V warehouse and production park, located in Łubna, has entered the decisive phase of implementation. The last vacant spaces are available with the delivery date
Nieruchomości Budowa parku Good Point V w decydującej fazie realizacji
2024-04-25 | 10:00

Budowa parku Good Point V w decydującej fazie realizacji

Budowa parku magazynowo-produkcyjnego Good Point V, zlokalizowanego w miejscowości Łubna, weszła w decydującą fazę realizacji. Dostępne są ostatnie wolne powierzchnie z terminem odbioru we

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.