Millenialsi nie chcą dojeżdżać do pracy
Młodzi ludzie coraz częściej wybierają takie miejsce zamieszkania, które da im możliwość szybkiego dojazdu do pracy. To pokolenie, które wyżej ceni sobie „być” niż „mieć”. W dobie, gdy czas staje się walutą, jak nigdy wcześniej doceniamy jego wartość i poszukujemy sposobów, które pozwolą nam go realnie zaoszczędzić.
Jak wskazuje badanie CBRE Global Overview – Millenials: myths and realities, pokolenie Y, urodzone na przełomie lat 80. i 90., bardzo wysoko ceni sobie mieszkanie w pobliżu miejsca pracy. Górna granica tolerancji długości czasu jazdy do biura to dla większości z nich 30 minut, a co więcej – wielu przyznaje, że optymalna długość to 15 minut. Z kolei podróż trwająca powyżej 60 minut jest akceptowalna dla bardzo wąskiej grupy.
Efektywnie korzystać z czasu
Traktują oni przemieszczanie się jako konieczność, którą najlepiej albo minimalizować, albo efektywnie wykorzystywać na inne czynności – takie jak czytanie czy słuchanie muzyki i podcastów. Z jednej strony można mówić o niecierpliwości, z drugiej – o korzystaniu z każdej chwili. Millenialsi bardzo wysoko cenią sobie możliwość rozwoju. W pracy poszukują przede wszystkim nowych wyzwań, bieżącej informacji zwrotnej i poczucia sensu. Jednocześnie zależy im na zachowaniu work-life balance. Chcą móc spotykać się z przyjaciółmi, uprawiać sport i poświęcać się swoim pasjom. By wygospodarować na to jak najwięcej czasu, przy wyborze mieszkania kierują się lokalizacją w pobliżu miejsca pracy.
Trzy kryteria wyboru
Millenialsi mają przeważnie mocno sprecyzowane oczekiwania i są świadomi tego, na czym im zależy. Instytut Badawczy Mands przeprowadził badanie preferencji najemców we Wrocławiu. Jednym z ważniejszych czynników wyboru przyszłego „M” jest właśnie umiejscowienie: jak podają, najchętniej w pobliżu miejsca pracy czy uczelni. Respondenci wskazywali na połączenie trzech aspektów – wspomnianego położenia względem miejsca pracy czy uczelni, metrażu i bezproblemowych relacji z właścicielem – jako niezbędnych do znalezienia wymarzonego lokum.
Wynajem w biznesowym centrum
Potrzebę młodych ludzi dostrzegają deweloperzy, którzy w ostatnich latach stawiają na inwestycje mieszkaniowe w okolicach największych biurowców. Nie chcą dopuścić do tego, by niektóre dzielnice stały się wyłącznie ośrodkiem biznesowym, bo tylko zapewnienie równowagi pomoże rozładować ruch na ulicach, a co więcej – sprawić, że przestrzenie miejskie będą efektywnie wykorzystywane o różnych porach dnia. Wrocławska dzielnica biznesowa, w której siedziby mają między innymi Nokia, IBM czy Capgemini, wciąż się rozbudowuje. Powstają kolejne biura, a wraz z nimi kolejne miejsca pracy. Tak duży potencjał dostrzegł wrocławski deweloper Inwestgrupa, który wszedł na rynek z nową inwestycją przy ulicy Jaworskiej. W B Urban znajdzie się 419 kawalerek i 33 dwupokojowe mieszkania. Wszystkie zaprojektowane z myślą o tych, którzy chcą wynajmować lokum, nie martwić się jego wyposażeniem, ale przede wszystkim – mieć blisko do pracy. W tej okolicy to pierwsza tego typu inwestycja w tak niewielkiej odległości od biurowców.
– Młodzi ludzie chcą mieszkać tam, gdzie wszystkie niezbędne punkty mają w najbliższej okolicy – dzięki czemu nie muszą korzystać nawet ze środków komunikacji miejskiej. Do pracy dojdą pieszo lub dojadą rowerem – mówi Piotr Borowy z biura sprzedaży dewelopera Inwestgrupa. – Wielu z nich wynajmuje lokum, bo dopiero rozpoczynają samodzielne życie w większym mieście. Inni z kolei nie mogą sobie jeszcze pozwolić na własne mieszkanie. Ten model staje się coraz popularniejszy – zwłaszcza że pokolenie Y wysoko ceni sobie możliwość oszczędzania czasu.
10 dni rocznie
Kalkulacja jest prosta. Nawet poświęcając jedynie pół godziny na dojazd w jedną stronę, w skali miesiąca spędzamy w środkach transportu już niemal dobę, a w perspektywie roku – 10 dni. Wizja ta jest mocnym argumentem dla tych, którzy zastanawiają się nad wyborem lokalizacji swojego przyszłego „M”. Pozwala to sądzić, że popyt na lokum w sąsiedztwie biurowców będzie tylko przybierał na sile.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.