Młodzi, rodziny i silversi — jak zmieniają się potrzeby mieszkaniowe Polaków?

Agata Zambrzycka
Aurec Home Holding Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 111A
02-231 Warszawa
press|aurechome.com| |press|aurechome.com
696 847 743
www.aurechome.pl
Polski rynek nieruchomości przechodzi intensywne zmiany, które odzwierciedlają różnorodne potrzeby poszczególnych grup społecznych. Młodzi ludzie, rodziny z dziećmi oraz seniorzy, czyli silversi, mają różne oczekiwania dotyczące mieszkań i przestrzeni życiowej. Styl życia, trendy demograficzne i ekonomiczne, a także zmieniające się priorytety sprawiają, że oferta mieszkaniowa musi być dostosowana do specyficznych wymagań każdej z tych grup.
Różne potrzeby na różnych etapach życia
Potrzeby mieszkaniowe Polaków dynamicznie zmieniają się na poszczególnych etapach życia. Młodzi szukają elastyczności, rodziny potrzebują przestrzeni i odpowiedniej infrastruktury, a osoby starsze stawiają na komfort i spokój. Różnorodność tych potrzeb stawia wyzwania przed deweloperami i architektami, którzy muszą dostosować swoją ofertę, tworząc przestrzenie odpowiadające zarówno indywidualnym oczekiwaniom, jak i szeroko pojętemu dobrostanowi.
Młodzi dorośli – bliskość i dostępność
Osoby do 39. roku życia, które nie mieszkają z rodziną, nie posiadają dzieci ani partnera, a są na początku swojej kariery, często poszukują mieszkań w dogodnej lokalizacji, zapewniającej łatwy dostęp do życia towarzyskiego, pracy i rozrywki. Dla tej grupy kluczowe są niskie koszty życia, a więc zazwyczaj wybierają kompaktowe kawalerki o powierzchni do 35 m². Jak wskazuje raport „Szczęśliwy Dom 2024” przygotowany przez Otodom, 28% młodych dorosłych ceni sobie łatwy dojazd do pracy oraz dostęp do usług i przestrzeni rekreacyjnych, co odzwierciedla ich dynamiczny styl życia.
Nowoczesne osiedla coraz częściej stawiają na funkcjonalne rozwiązania, które mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców. Doskonałym przykładem tego trendu są inwestycje dewelopera Aurec Home realizowane w duchu idei 15-minutowego miasta, która gwarantuje zaspokojenie podstawowych potrzeb blisko miejsca zamieszkania. Podróż do pracy, sklepu, urzędu, przychodni, przedszkola, kawiarni czy parku nie powinna zająć więcej niż 15 minut spacerem lub jazdy rowerem. Co więcej, deweloper oferuje także atrakcyjne udogodnienia, np. w inwestycji „Miasteczko Jutrzenki” lokatorzy mają dostęp do bezpłatnej strefy sportowo-rekreacyjnej.
- Mieszkańcy mają do dyspozycji strefę Aurec Active, gdzie mogą korzystać z zajęć fitness i pilates oraz z siłowni: stacjonarnej lub plenerowej. Co więcej, mogą ćwiczyć pod okiem doświadczonych trenerów, którzy pomogą im stworzyć m.in. skuteczny plan treningowy. Ćwiczenia o dowolnej porze to wygodna alternatywa dla zatłoczonych siłowni w mieście. A to wszystko dostępne tuż obok domu – komentuje Agata Zambrzycka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Aurec Home.
Rodziny z dziećmi – przestronne wnętrza i relacje sąsiedzkie
Osoby do 59. roku życia, wychowujące dzieci, cenią przede wszystkim bliskość placówek edukacyjnych oraz infrastrukturę sprzyjającą rodzinom. Zwracają szczególną uwagę na lokalizację, dlatego wybierają mieszkania położone w bezpiecznych okolicach, dobrze skomunikowanych z centrum miasta, ale jednocześnie zapewniających spokój i dostęp do terenów zielonych. Ważna jest dla nich również przestrzeń, dlatego zazwyczaj kupują mieszkania dwu- lub trzypokojowe o powierzchni do około 60 m², z dużym tarasem lub prywatnym ogródkiem. W badaniu „Szczęśliwy Dom 2024” aż 21% respondentów wskazało dostęp do szkół i przedszkoli jako kluczowy czynnik przy wyborze miejsca zamieszkania. Wysoką oceną cieszyły się także relacje sąsiedzkie.
– Każdy rodzic wie, że zaufana placówka edukacyjna z profesjonalną kadrą, zlokalizowana tuż obok miejsca zamieszkania to luksus, wygoda i oszczędność czasu. Dlatego na terenie osiedla „Miasteczko Jutrzenki” zdecydowaliśmy się na otworzenie bezpiecznego miejsca do rozwoju dla najmłodszych lokatorów. Rodzice będą mogli posyłać dzieci do niepublicznego przedszkola sportowo – językowego oraz prywatnego żłobka. Placówka mieści się na parterze jednego z budynków – tłumaczy Agata Zambrzycka z Aurec Home.
I dodaje:
- Najmłodszym lokatorom oferujemy także edukacyjne place zabaw, które doskonale uzupełniają małą architekturę osiedlową. W części wspólnej znajdą się również domki dla owadów, pełniące funkcję ekologiczną. Ponadto, dadzą przedszkolakom cenną lekcję przyrody i obcowania z naturą.
Silversi – zieleń i bezpieczeństwo
Osoby powyżej 60. roku życia, czyli silversi, cenią ciszę i bezpieczeństwo. Preferują mieszkania zlokalizowane w spokojnej dzielnicy, z dostępem do terenów zielonych i opieki zdrowotnej. Żyją zazwyczaj w pojedynkę lub z partnerem, a więc wybierają kompaktowe kawalerki lub mieszkania dwupokojowe do 45 m². Spośród badanych, aż 47% osób starszych wskazuje tereny zielone jako ważny element poprawiający jakość życia.
- Wspólna przechadzka z sąsiadem, spacer z psem, przejażdżka rowerowa po okolicy? Zielone przestrzenie w inwestycji „Miasteczko Jutrzenki” dają wiele możliwości spędzania wolnego czasu. Odpoczynek przy oczku wodnym sprzyja relaksowi i odprężeniu. Ścieżki spacerowe zachęcają do aktywności fizycznej i integracji. Ciekawym pomysłem na spędzenie wolnego czasu są także szklarnie uprawne ulokowane na terenach wspólnych osiedla, gdzie seniorzy mogą sadzić i pielęgnować kwiaty, warzywa oraz zioła. Wspólne cele zdrowotne i ekologiczne mogą być doskonałym tematem do rozmów i wymiany doświadczeń – dodaje ekspertka z Aurec Home.
Potrzeby mieszkaniowe Polaków ewoluują na różnych etapach życia. Kluczowe są różnice w priorytetach – od elastyczności i mobilności młodych dorosłych, przez przestrzeń i komfort rodzin z dziećmi, aż po stabilizację i spokój seniorów. Pokolenia różnią się wiekiem i etapami życia, ale wszystkich łączy pragnienie zamieszkania na własnych zasadach. Każdy szukaj swojej drogi prowadzącej do domu, który da im poczucie szczęścia, komfortu i dobrego samopoczucia.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.