Młodzi, rodziny i silversi — jak zmieniają się potrzeby mieszkaniowe Polaków?
Agata Zambrzycka
Aurec Home Holding Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 111A
02-231 Warszawa
press|aurechome.com| |press|aurechome.com
696 847 743
www.aurechome.pl
Polski rynek nieruchomości przechodzi intensywne zmiany, które odzwierciedlają różnorodne potrzeby poszczególnych grup społecznych. Młodzi ludzie, rodziny z dziećmi oraz seniorzy, czyli silversi, mają różne oczekiwania dotyczące mieszkań i przestrzeni życiowej. Styl życia, trendy demograficzne i ekonomiczne, a także zmieniające się priorytety sprawiają, że oferta mieszkaniowa musi być dostosowana do specyficznych wymagań każdej z tych grup.
Różne potrzeby na różnych etapach życia
Potrzeby mieszkaniowe Polaków dynamicznie zmieniają się na poszczególnych etapach życia. Młodzi szukają elastyczności, rodziny potrzebują przestrzeni i odpowiedniej infrastruktury, a osoby starsze stawiają na komfort i spokój. Różnorodność tych potrzeb stawia wyzwania przed deweloperami i architektami, którzy muszą dostosować swoją ofertę, tworząc przestrzenie odpowiadające zarówno indywidualnym oczekiwaniom, jak i szeroko pojętemu dobrostanowi.
Młodzi dorośli – bliskość i dostępność
Osoby do 39. roku życia, które nie mieszkają z rodziną, nie posiadają dzieci ani partnera, a są na początku swojej kariery, często poszukują mieszkań w dogodnej lokalizacji, zapewniającej łatwy dostęp do życia towarzyskiego, pracy i rozrywki. Dla tej grupy kluczowe są niskie koszty życia, a więc zazwyczaj wybierają kompaktowe kawalerki o powierzchni do 35 m². Jak wskazuje raport „Szczęśliwy Dom 2024” przygotowany przez Otodom, 28% młodych dorosłych ceni sobie łatwy dojazd do pracy oraz dostęp do usług i przestrzeni rekreacyjnych, co odzwierciedla ich dynamiczny styl życia.
Nowoczesne osiedla coraz częściej stawiają na funkcjonalne rozwiązania, które mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców. Doskonałym przykładem tego trendu są inwestycje dewelopera Aurec Home realizowane w duchu idei 15-minutowego miasta, która gwarantuje zaspokojenie podstawowych potrzeb blisko miejsca zamieszkania. Podróż do pracy, sklepu, urzędu, przychodni, przedszkola, kawiarni czy parku nie powinna zająć więcej niż 15 minut spacerem lub jazdy rowerem. Co więcej, deweloper oferuje także atrakcyjne udogodnienia, np. w inwestycji „Miasteczko Jutrzenki” lokatorzy mają dostęp do bezpłatnej strefy sportowo-rekreacyjnej.
- Mieszkańcy mają do dyspozycji strefę Aurec Active, gdzie mogą korzystać z zajęć fitness i pilates oraz z siłowni: stacjonarnej lub plenerowej. Co więcej, mogą ćwiczyć pod okiem doświadczonych trenerów, którzy pomogą im stworzyć m.in. skuteczny plan treningowy. Ćwiczenia o dowolnej porze to wygodna alternatywa dla zatłoczonych siłowni w mieście. A to wszystko dostępne tuż obok domu – komentuje Agata Zambrzycka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Aurec Home.
Rodziny z dziećmi – przestronne wnętrza i relacje sąsiedzkie
Osoby do 59. roku życia, wychowujące dzieci, cenią przede wszystkim bliskość placówek edukacyjnych oraz infrastrukturę sprzyjającą rodzinom. Zwracają szczególną uwagę na lokalizację, dlatego wybierają mieszkania położone w bezpiecznych okolicach, dobrze skomunikowanych z centrum miasta, ale jednocześnie zapewniających spokój i dostęp do terenów zielonych. Ważna jest dla nich również przestrzeń, dlatego zazwyczaj kupują mieszkania dwu- lub trzypokojowe o powierzchni do około 60 m², z dużym tarasem lub prywatnym ogródkiem. W badaniu „Szczęśliwy Dom 2024” aż 21% respondentów wskazało dostęp do szkół i przedszkoli jako kluczowy czynnik przy wyborze miejsca zamieszkania. Wysoką oceną cieszyły się także relacje sąsiedzkie.
– Każdy rodzic wie, że zaufana placówka edukacyjna z profesjonalną kadrą, zlokalizowana tuż obok miejsca zamieszkania to luksus, wygoda i oszczędność czasu. Dlatego na terenie osiedla „Miasteczko Jutrzenki” zdecydowaliśmy się na otworzenie bezpiecznego miejsca do rozwoju dla najmłodszych lokatorów. Rodzice będą mogli posyłać dzieci do niepublicznego przedszkola sportowo – językowego oraz prywatnego żłobka. Placówka mieści się na parterze jednego z budynków – tłumaczy Agata Zambrzycka z Aurec Home.
I dodaje:
- Najmłodszym lokatorom oferujemy także edukacyjne place zabaw, które doskonale uzupełniają małą architekturę osiedlową. W części wspólnej znajdą się również domki dla owadów, pełniące funkcję ekologiczną. Ponadto, dadzą przedszkolakom cenną lekcję przyrody i obcowania z naturą.
Silversi – zieleń i bezpieczeństwo
Osoby powyżej 60. roku życia, czyli silversi, cenią ciszę i bezpieczeństwo. Preferują mieszkania zlokalizowane w spokojnej dzielnicy, z dostępem do terenów zielonych i opieki zdrowotnej. Żyją zazwyczaj w pojedynkę lub z partnerem, a więc wybierają kompaktowe kawalerki lub mieszkania dwupokojowe do 45 m². Spośród badanych, aż 47% osób starszych wskazuje tereny zielone jako ważny element poprawiający jakość życia.
- Wspólna przechadzka z sąsiadem, spacer z psem, przejażdżka rowerowa po okolicy? Zielone przestrzenie w inwestycji „Miasteczko Jutrzenki” dają wiele możliwości spędzania wolnego czasu. Odpoczynek przy oczku wodnym sprzyja relaksowi i odprężeniu. Ścieżki spacerowe zachęcają do aktywności fizycznej i integracji. Ciekawym pomysłem na spędzenie wolnego czasu są także szklarnie uprawne ulokowane na terenach wspólnych osiedla, gdzie seniorzy mogą sadzić i pielęgnować kwiaty, warzywa oraz zioła. Wspólne cele zdrowotne i ekologiczne mogą być doskonałym tematem do rozmów i wymiany doświadczeń – dodaje ekspertka z Aurec Home.
Potrzeby mieszkaniowe Polaków ewoluują na różnych etapach życia. Kluczowe są różnice w priorytetach – od elastyczności i mobilności młodych dorosłych, przez przestrzeń i komfort rodzin z dziećmi, aż po stabilizację i spokój seniorów. Pokolenia różnią się wiekiem i etapami życia, ale wszystkich łączy pragnienie zamieszkania na własnych zasadach. Każdy szukaj swojej drogi prowadzącej do domu, który da im poczucie szczęścia, komfortu i dobrego samopoczucia.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.