Na rynku budowlanym czas dynamicznych wzrostów już minął. Jak poszczególne regi

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Po niespełna 6% wzroście odnotowanym w 2019 r., w 2020 r. rynek budowlany utrzyma dotychczasowy kierunek, chociaż dynamika ulegnie dalszemu osłabieniu. Z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR „Sektor budowlany w Polsce 2020 – analiza regionalna” wynika jednak, że w poszczególnych województwach sytuacja będzie mocno zróżnicowana.
Główną przyczyną wolniejszego tempa wzrostu rynku budowlanego w 2020 r. będzie wysoka baza odniesienia będąca efektem silnych wzrostów notowanych w poprzednich latach. W ujęciu rodzajowym każdy z trzech segmentów budownictwa będzie mógł jeszcze wykazać się poprawą w relacji do 2019 r. Relatywnie najmniejszego progresu spodziewamy się w przypadku najważniejszego ze względu na swoją wagę (ponad 41% całego rynku budowlanego) segmentu budownictwa niemieszkaniowego. Dużo lepiej wyglądają za to perspektywy wzrostu produkcji budowlano-montażowej w wypadku budownictwa inżynieryjnego, które również nie dotarło jeszcze do szczytu swoich możliwości. Rozpędzone inwestycje infrastrukturalne będą kontynuowane i dodatkowo zasilane kolejnymi nowymi projektami wchodzącymi w fazę rzeczowej realizacji. Budownictwo mieszkaniowe w dalszym ciągu ma szansę wykazywać się bardzo dobrymi statystykami, co w połączeniu z obecnie trwającymi budowami przełoży się na umiarkowany wzrost zrealizowanej produkcji budowlano-montażowej w tym segmencie rynku budowlanego.
Rynek budowlany w regionach – perspektywy są umiarkowanie optymistyczne
Pozytywną informacją jest fakt, że w 2020 r. w każdym z województw wartość produkcji budowlano-montażowej (w ujęciu ze względu na miejsce wykonywania robót) wzrośnie względem 2019 r. Dynamika tego wzrostu będzie przyjmować różne natężenie. Tylko w trzech województwach dynamika wzrostu będzie minimalna i nie przekroczy nawet 1% r/r. Najczęściej spotykany powinien być umiarkowany wzrost, mieszczący się w przedziale 1-5% r/r. Taki scenariusz prognozujemy dla dziewięciu województw. W dwóch województwach dynamika produkcji budowlano-montażowej według naszych prognoz znajdzie się w granicach 5-10%. W pozostałych dwóch województwach rynek budowlany ma szansę osiągnąć nawet kilkunastoprocentową dynamikę.
Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że dynamika wzrostu w poszczególnych regionach uzależniona jest nie tylko od faktycznej zmiany aktywności inwestycyjnej. W dużym stopniu jest ona uwarunkowana obecną skalą rynku budowlanego. W województwach o największej wartości produkcji budowlano-montażowej osiągniecie wysokiej dynamiki wzrostu jest realnie nieporównywalnie trudniejsze niż w regionach o kilkukrotnie mniejszej wartości rynku budowlanego.
<infografika w zał.>
Utrwalona pozycja, ale zróżnicowany potencjał rozwoju poszczególnych województw na budowlanej mapie Polski
Pozycja poszczególnych regionów, jeśli chodzi o wielkość realizowanej na ich terenie produkcji budowlano-montażowej, generalnie jest dosyć stabilna, gdyż jest wypadkową wieloletnich procesów zachodzących w sferze ekonomii, demografii, itd. Część regionów dysponuje ogromną przewagą nad pozostałymi w wielu aspektach, w tym bezpośrednio i pośrednio wpływających na możliwości inwestycyjne oraz stopień aktywności inwestorów. Z tego też powodu nie należy spodziewać się większych przesunięć pod względem wartości zrealizowanej na ich terenie produkcji budowlano-montażowej. W najbliższych latach dojdzie do niewielu przetasowań na budowlanej mapie regionów. Nie znaczy to bynajmniej, że budowlany potencjał rozwoju poszczególnych województw będzie zbliżony. Część z nich przyspieszy i zmniejszy dystans do większych rynków budowlanych. Część z kolei utraci dotychczasowe tempo wzrostu.
Budownictwo inżynieryjne – segment najmocniej różnicujący ocenę potencjału województw, ale i najbardziej narażony na istotne różnice między aktualnymi planami, a faktyczną realizacją
Ocena potencjału budowlanego w poszczególnych województwach będzie się różnić także w zależności od tego, czy interesującym nas segmentem jest budownictwo mieszkaniowe, niemieszkaniowe, czy inżynieryjne. Ze względu na swoją charakterystykę (najbardziej czasochłonne i kosztochłonne) najmocniej różnicować ocenę potencjału poszczególnych województw będą inwestycje w segmencie inżynieryjnym. Niektóre województwa stoją wciąż przed kumulacją prac w tym segmencie, w innych już mają one miejsce i w kolejnych latach nastąpi pewne uspokojenie. Należy jednak pamiętać, że prognozy dotyczące tego segmentu budownictwa obarczone są największym ryzykiem, wynikającym z opóźnień, zmiany terminów i realnych kosztów, a czasem nawet całkowitym porzuceniem wcześniejszych planów. Dlatego ocena potencjału rozwoju poszczególnych województw może w przyszłości ulec pewnym zmianom. W tym kontekście niezwykle istotna będzie późniejsza systematyczna weryfikacja faktycznych rezultatów i ewentualna aktualizacja planów inwestycyjnych (terminów i spodziewanych nakładów). W takim ujęciu pozytywnie wyróżniają się szczególnie województwa zachodniopomorskie i lubelskie.
Więcej szczegółowych informacji oraz prognozy rozwoju rynku w poszczególnych regionach są przedstawione w raporcie
PMR „Sektor budowlany w Polsce 2020 – analiza regionalna. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025” -> https://mypmr.pro/products/sektor-budowlany-w-polsce-2020--analiza-regionalna
KONTAKT DLA MEDIÓW:
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.