Pierwsze wynajmowane mieszkanie. Czego poszukują młodzi ludzie?
W marcu we wrocławskiej dzielnicy Fabryczna ruszyła budowa B Urban – inwestycji skierowanej do młodych ludzi – studentów i pracowników pobliskich korporacji, którzy chcą mieć centrum w zasięgu ręki, a jednocześnie mieć blisko do pracy czy na uczelnię. W projektowaniu koncepcji B Urban wykorzystano badanie preferencji najemców w tej dzielnicy. Jakie oferty biorą pod uwagę poszukujący pierwszego „M”?
Lokalizacja
Decyzja o miejscu zamieszkania wiąże się nieodzownie z zachowaniem zdrowej równowagi w życiu. Mieć bliżej na uczelnię czy do pracy oznacza po prostu mieć więcej czasu dla siebie, rodziny i przyjaciół. To właśnie dlatego tak dużą popularnością cieszą się te osiedla, które mieszczą się w pobliżu korporacji czy kampusów akademickich.
Młodzi chętnie wybierają komunikację miejską, rowery czy hulajnogi. Samochody należą w tej grupie do rzadkości; istotniejsze są dla nich ścieżki rowerowe czy bliskość przystanków niż rozbudowane parkingi.
Standard
Wybór dzielnicy zawęża nieco poszukiwania. Pozostają jednak pytania o wygląd lokum i kwestie związane z jego użytkowaniem. Firma badawcza Mands na zlecenie dewelopera Inwestgrupa opracowała raport o oczekiwaniach potencjalnych najemców mieszkań we Wrocławiu. Respondenci zgodnie twierdzili, że kluczowe jest zachowanie neutralności we wnętrzu – tak, aby każdy mógł dopasować je do swojego indywidualnego gustu. Wskazywali też na potrzebę posiadania miejsca do przechowywania tymczasowo nieużywanych rzeczy oraz wygodnego, najlepiej podwójnego łóżka. Uznali także, że dużą zaletą jest obecność rowerowni w budynku, czego zdecydowanie brakuje w ofercie rynku wtórnego. W marcu rozpoczęła się budowa inwestycji B Urban przy ulicy Jaworskiej 4. Przy projektowaniu koncepcji tego budynku dużą rolę odegrały wnioski z badania preferencji najemców.
– W naszej inwestycji B Urban kawalerki zaplanowaliśmy w taki sposób, by każdy mógł z nich swobodnie korzystać. Podział na strefę dzienną i nocną zapewnia poczucie intymności, a przede wszystkim pozwala optymalnie wykorzystywać przestrzeń – opowiada Piotr Borowy z biura sprzedaży dewelopera Inwestgrupa. Jak dodaje: – Inwestycja ta powstaje przy ulicy Jaworskiej, czyli w samym sercu wrocławskiej dzielnicy biurowej. To okolica, którą wybierają często pracownicy pobliskich korporacji i studenci. Dobrze skomunikowana z Rynkiem, posiadająca szeroką ofertę usług i sklepów, z nowoczesną architekturą i dobrymi perspektywami na przyszłość – sądząc po liczbie aktualnie powstających biurowców.
Kontakt z właścicielem
Nie mniej ważne jest to, w jaki sposób przebiega kontakt z właścicielem. Badani wskazywali, że – o ile to możliwe – wolą kontaktować się z zarządcą. Mają wówczas nadzieję na bardziej profesjonalną i szybszą reakcję niż w przypadku prywatnych właścicieli. Bezproblemowe relacje z osobą, która opiekuje się lokalem, znajdują się w czołówce kryteriów wyboru.
Metraż
Istotną kwestią jest także powierzchnia lokum. Jedni decydują się na wynajem pojedynczego pokoju w większym mieszkaniu, inni z kolei preferują kawalerki. Te ostatnie cieszą się rosnącą popularnością. Na ich korzyść świadczy przede wszystkim prywatność. Dziś odchodzi się od gromadzenia wielu rzeczy na rzecz sharing economy, w myśl której nie trzeba posiadać, aby korzystać. W efekcie często szukamy mniejszej przestrzeni, gdzie przemyślana aranżacja pozwala komfortowo korzystać z własnego „M”.
Lokalizacja jest pierwszym filtrem w poszukiwaniach miejsca do życia – najlepiej, aby w sąsiedztwie inwestycji znajdowały się przystanki komunikacji miejskiej. Niebagatelną rolę odgrywa też standard wykończenia – najchętniej nowoczesny, ale i neutralny, bez zbędnych ozdób i męczącej oko kolorystyki. Z kolei od metrażu ważniejsza jest sprytnie urządzona przestrzeń, która pozwala optymalnie wykorzystać każdy kąt.
Langowski Logistics nowym najemcą w MLP Pruszków II
Co czeka rynek nieruchomości? Komentuje Shraga Weisman, CEO Aurec Home
Jak sprzedają się nowe mieszkania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.