Pierwsze wynajmowane mieszkanie. Czego poszukują młodzi ludzie?
W marcu we wrocławskiej dzielnicy Fabryczna ruszyła budowa B Urban – inwestycji skierowanej do młodych ludzi – studentów i pracowników pobliskich korporacji, którzy chcą mieć centrum w zasięgu ręki, a jednocześnie mieć blisko do pracy czy na uczelnię. W projektowaniu koncepcji B Urban wykorzystano badanie preferencji najemców w tej dzielnicy. Jakie oferty biorą pod uwagę poszukujący pierwszego „M”?
Lokalizacja
Decyzja o miejscu zamieszkania wiąże się nieodzownie z zachowaniem zdrowej równowagi w życiu. Mieć bliżej na uczelnię czy do pracy oznacza po prostu mieć więcej czasu dla siebie, rodziny i przyjaciół. To właśnie dlatego tak dużą popularnością cieszą się te osiedla, które mieszczą się w pobliżu korporacji czy kampusów akademickich.
Młodzi chętnie wybierają komunikację miejską, rowery czy hulajnogi. Samochody należą w tej grupie do rzadkości; istotniejsze są dla nich ścieżki rowerowe czy bliskość przystanków niż rozbudowane parkingi.
Standard
Wybór dzielnicy zawęża nieco poszukiwania. Pozostają jednak pytania o wygląd lokum i kwestie związane z jego użytkowaniem. Firma badawcza Mands na zlecenie dewelopera Inwestgrupa opracowała raport o oczekiwaniach potencjalnych najemców mieszkań we Wrocławiu. Respondenci zgodnie twierdzili, że kluczowe jest zachowanie neutralności we wnętrzu – tak, aby każdy mógł dopasować je do swojego indywidualnego gustu. Wskazywali też na potrzebę posiadania miejsca do przechowywania tymczasowo nieużywanych rzeczy oraz wygodnego, najlepiej podwójnego łóżka. Uznali także, że dużą zaletą jest obecność rowerowni w budynku, czego zdecydowanie brakuje w ofercie rynku wtórnego. W marcu rozpoczęła się budowa inwestycji B Urban przy ulicy Jaworskiej 4. Przy projektowaniu koncepcji tego budynku dużą rolę odegrały wnioski z badania preferencji najemców.
– W naszej inwestycji B Urban kawalerki zaplanowaliśmy w taki sposób, by każdy mógł z nich swobodnie korzystać. Podział na strefę dzienną i nocną zapewnia poczucie intymności, a przede wszystkim pozwala optymalnie wykorzystywać przestrzeń – opowiada Piotr Borowy z biura sprzedaży dewelopera Inwestgrupa. Jak dodaje: – Inwestycja ta powstaje przy ulicy Jaworskiej, czyli w samym sercu wrocławskiej dzielnicy biurowej. To okolica, którą wybierają często pracownicy pobliskich korporacji i studenci. Dobrze skomunikowana z Rynkiem, posiadająca szeroką ofertę usług i sklepów, z nowoczesną architekturą i dobrymi perspektywami na przyszłość – sądząc po liczbie aktualnie powstających biurowców.
Kontakt z właścicielem
Nie mniej ważne jest to, w jaki sposób przebiega kontakt z właścicielem. Badani wskazywali, że – o ile to możliwe – wolą kontaktować się z zarządcą. Mają wówczas nadzieję na bardziej profesjonalną i szybszą reakcję niż w przypadku prywatnych właścicieli. Bezproblemowe relacje z osobą, która opiekuje się lokalem, znajdują się w czołówce kryteriów wyboru.
Metraż
Istotną kwestią jest także powierzchnia lokum. Jedni decydują się na wynajem pojedynczego pokoju w większym mieszkaniu, inni z kolei preferują kawalerki. Te ostatnie cieszą się rosnącą popularnością. Na ich korzyść świadczy przede wszystkim prywatność. Dziś odchodzi się od gromadzenia wielu rzeczy na rzecz sharing economy, w myśl której nie trzeba posiadać, aby korzystać. W efekcie często szukamy mniejszej przestrzeni, gdzie przemyślana aranżacja pozwala komfortowo korzystać z własnego „M”.
Lokalizacja jest pierwszym filtrem w poszukiwaniach miejsca do życia – najlepiej, aby w sąsiedztwie inwestycji znajdowały się przystanki komunikacji miejskiej. Niebagatelną rolę odgrywa też standard wykończenia – najchętniej nowoczesny, ale i neutralny, bez zbędnych ozdób i męczącej oko kolorystyki. Z kolei od metrażu ważniejsza jest sprytnie urządzona przestrzeń, która pozwala optymalnie wykorzystać każdy kąt.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.