Komunikaty PR

Polska drugim największym rynkiem budowlanym wśród krajów CEE

2022-03-24  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Skumulowana wartość rynku budowlanego dla krajów Europy Środkowej i Centralnej w 2021 r. obliczona dla pięciu analizowanych krajów - Czech, Polski, Rosji, Słowacji i Węgier - to niemal 217 mld €. Krajem ze zdecydowanie największym rynkiem budowlanym w badanym obszarze jest Rosja, gdzie rynek budowlany w 2021 r. osiągnie wartość ponad 120 mld € (wzrost o 3,9% rok do roku). Według analityków PMR odpowiada to 55% zagregowanej wartości rynków budowlanych pięciu analizowanych państw regionu. Drugim największym rynkiem budowlanym jest rynek polski, który osiągnie w 2021 r. poziom 55,8 mld € (wzrost o 3,6% rok do roku). Oba te państwa stanowią ponad 80% sektora budowlanego w regionie Środkowej i Centralnej Europy.

 

W ujęciu wartości rynku budowlanego przypadającej na jednego mieszkańca, ranking krajów analizowanego obszaru wygląda diametralnie inaczej: pierwotnie dominująca Rosja spada wyraźnie na ostatnią pozycję, notując ponad dwukrotnie gorszy wynik od liderujących Czech. Korzystny rezultat w takim zestawieniu uzyskują też Węgry, w których wartość rynku budowlanego na mieszkańca wynosi ponad 1,5 tys. €, a niewiele gorszy wynik należy do Polski.

 

Deweloperzy w Polsce napędzają sektor mieszkaniowy w regionie

- Najwięcej mieszkań w całej Europie powstaje obecnie w Polsce. W 2020 r. około 221 tys. nowych mieszkań oddanych do użytkowania powstało właśnie w tym kraju (wskaźnik 5,8 nowego mieszkania przypadającego na 1 000 mieszkańców). Rynek mieszkaniowy regionu Europy Środkowej i Centralnej napędzany jest głównie przez działalność deweloperów w Polsce, ponieważ polskie zasoby wciąż nie zaspokajają potrzeb jej mieszkańców – zaznacza Szymon Jungiewicz, Construction Business Unit Director w firmie PMR.

 Rynek mieszkaniowy wraz z infrastrukturą transportową jest obszarem, na którym region krajów Europy Środkowej i Centralnej ma największe zaległości, a zarazem największe możliwości poprawy sytuacji. Interesującym faktem jest, iż budownictwo mieszkaniowe odnotowało jedynie 5-proc. spadek w 2020 r., co jest stosunkowo dobrym wynikiem w porównaniu z innymi branżami; Węgrom i Polsce udało się nawet odnotować wzrosty w trudnym, pandemicznym 2020 r.

 

Budownictwo niemieszkaniowe najbardziej dotknięte przez pandemię

Największe zaburzenia na rynku budownictwa niemieszkaniowego wywołała pandemia. Stało się tak za przyczyną wzrostu ryzyka inwestycyjnego, związanego z inwestycjami w budownictwie komercyjnym. Zjawisko to widoczne było szczególnie w obrębie segmentów z problemami bezpośrednio spowodowanymi przez COVID-19, takimi jak hotele, czy handel i usługi. Najlepiej z kryzysem poradził sobie z kolei segment magazynowo-logistyczny; dzięki dynamicznemu rozwojowi rynku e-commerce w okresie lockdownu, otrzymał jeszcze jeden dodatkowy, pozytywny impuls do wzrostu.

Według wyliczeń PMR, łączna wartość segmentu budownictwa niemieszkaniowego w regionie Europy Środkowej i Centralnej w 2021 r. wyniesie 64,2 mld € (spadek o 12,2% rok do roku), natomiast w 2026 r. urośnie już do ponad 90 mld €.

 

Analitycy PMR dokonali zestawienia podstawowych parametrów sektorów budownictwa dla pięciu krajów regionu Europy Centralnej i Wschodniej: Czech, Polski, Rosji, Słowacji i Węgier. Raport Construction Market in CEE Countries 2022 zawiera syntetyczną analizę wartości, struktury i zmian zachodzących na rynkach regionu, rankingi i zestawienia porównawcze, jak i szczegółowe prognozy dla każdego kraju i segmentu na najbliższych pięć lat. Podstawowe dane zostały dla ułatwienia zaprezentowane w €.

 

 


PMR Market Experts dostarcza swoim partnerom najwyższej jakości analizy rynkowe, badania oraz usługi doradcze przygotowane przez doświadczone zespoły branżowych ekspertów. Od ponad 20 lat ekspertyzy i rekomendacje PMR wspierają firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Europy Południowo-Wschodniej, umożliwiając im realizację strategicznych celów. To firma którą tworzą ludzie, umiejętnie korzystający z osiągnięć technologii, by sprostać zmieniającym się wymaganiom partnerów biznesowych.

 

Więcej autorskich treści tworzonych w oparciu o prowadzone badania można znaleźć na naszej stronie https://www.pmrmarketexperts.com/press-room.

W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego? Biuro prasowe
2025-02-21 | 11:50

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Inwestowanie w nieruchomości to budowanie majątku na pokolenia, dlatego od zawsze jest ono postrzegane jako pewna i dochodowa forma lokowania kapitału. Nie od dziś wiadomo, że
Nieruchomości Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe
2025-01-30 | 06:00

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Obniżki cen ofertowych mieszkań w najbliższych miesiącach prognozuje 58 proc. przedstawicieli biur nieruchomości. W przypadku domów w taki scenariusz wierzy prawie 50 proc.
Nieruchomości Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
2024-12-30 | 15:00

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów

Rosnące ceny mieszkań skłaniają wiele osób do wyboru mikroapartamentów jako przystępnej cenowo i funkcjonalnej alternatywy. Koszty ich zakupu i utrzymania są niższe, co czyni

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.

Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Konsument

Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.

Finanse

UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro.  – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.