Komunikaty PR

Przybywa powierzchni handlowej. Serwis techniczny nabiera szczególnego znaczenia

2023-03-22  |  13:00
Biuro prasowe
  • Zwiększa się ilość powierzchni handlowej – w ub. roku o ok. 500 tys. m2. Najwięcej inwestycji powstaje już nie w dużych aglomeracjach, ale miastach do 50 tys. mieszkańców.
  • Właściciele oraz najemcy obiektów muszą zapewnić klientom komfort i bezpieczeństwo bez względu na lokalizację. Przy rozproszonym modelu biznesowym warto więc skoordynować serwis techniczny. Przyniesie to korzyści organizacyjne oraz transparentność w finansach.
  • Przy obsłudze serwisowej ważne są nie tylko kompetencje, zasoby techniczne oraz liczba oddziałów. Przewagą jest szybkość reakcji na zgłoszenia i awarie. Coraz większą rolę odgrywają też systemy informatyczne przekazujące dane o incydentach do centrów zarządzania w czasie rzeczywistym.

 

Powierzchni handlowej przybywa, głównie w mniejszych miejscowościach

Wg raportu JLL „Rynek handlowy” w ubiegłym roku w Polsce oddano do użytku prawie 500 tys. m2 nowej powierzchni handlowej. W efekcie jej całkowita wielkość uwzględniająca wszystkie formaty wynosi obecnie ok. 15,9 mln m2. Najpopularniejszym segmentem rynku są niezmiennie parki handlowe. Powstają one już nie tylko w dużych aglomeracjach, ale przede wszystkim w średnich miastach do 50 tys. mieszkańców. Również w mniejszych miejscowościach lokuje się coraz więcej obiektów typu convenience, supermarketów, czy sklepów budowlanych.

- Pomimo kryzysu, wysokiej inflacji i wraz z nią ograniczonej sile nabywczej konsumentów, ilość powierzchni handlowo-usługowej w Polsce sukcesywnie wzrasta. W wyniku tego zwiększa się też zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi techniczne dla takich nieruchomości. To duża szansa dla tych podmiotów, które mają doświadczenie i kompetencje oraz potencjał organizacyjny pozwalający na obsługę obiektów bez względu na ich lokalizację – mówi Michał Borówek Dyrektor Operacyjny działu Serwisy ze SPIE Building Solutions.

 

Sieci detaliczne największe w kraju

Rosnąca ilość powierzchni handlowej to wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, a zarazem potrzebom firm operujących w ramach sieci detalicznych. Te mają się w Polsce całkiem dobrze, zajmując cyklicznie czołowe miejsca w rankingach pod względem przychodów oraz liczby zatrudnionych. Bez względu na rodzaj świadczonego asortymentu rozproszenie placówek stanowi natomiast duże wyzwanie dla zapewnienia adekwatnych standardów serwisowych.

- Właściciele oraz najemcy nieruchomości komercyjnych muszą zagwarantować swoim klientom, oraz pracownikom jednakowo komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Te kwestie dotyczą przede wszystkim zastosowanej technologii. Jednak organizacje funkcjonujące w ramach rozproszonego modelu biznesowego mają trudności z udzieleniem wszystkim placówkom jednolitego i jakościowego serwisu technicznego. Mam tu szczególnie na myśli zagadnienia związane z obligatoryjnymi przeglądami, bieżącą konserwacją, czy szybkim usuwaniem skutków awarii. Właściwym rozwiązaniem dla tej sytuacji jest skoordynowanie działań i współpraca z podmiotem posiadającym know how, ale także strukturę wielooddziałową – podkreśla Michał Borówek ze SPIE Building Solutions.

 

Jedna złota rączka nie wystarczy

Obsługa techniczna nieruchomości komercyjnych wiąże się zwłaszcza z dbałością o instalacje. Do najważniejszych zaliczają się urządzenia dostarczające media (energia elektryczna, gaz, woda), zastosowane systemy HVAC, czy rozwiązania przeciwpożarowe. Dla handlu bardzo ważną rolę odgrywają ponadto inteligentne systemy antykradzieżowe, monitoring wizyjny czy kontrola dostępu. Szerokie spektrum prac wymaga zarówno przygotowania, szerokiej wiedzy merytorycznej, jak i zintegrowanych procedur. W przypadku rozproszonej sieci osiągnięcie wymaganych efektów jest więc praktycznie niemożliwe w schemacie zakładającym współpracę z wieloma, często lokalnymi firmami serwisowymi. Takie podejście jest w szczególności nieefektywne organizacyjnie i finansowo.

- Powierzenie skoordynowanej obsługi serwisowej jednemu partnerowi przynosi zdecydowanie więcej korzyści niż opieranie się na dużej liczbie mniejszych dostawców, których kompetencje są często trudne do zweryfikowania. Obsługa w ramach jednego kontraktu to oszczędność czasu, który należałoby poświęcić na rozpoznanie rynku, przeprowadzenie postępowania przetargowego, nadzór wielu rozproszonych podwykonawców oraz każdorazową edukację z obowiązujących procedur operacyjnych i zastosowanej technologii. Pomimo dużych nakładów czasu i pracy standard obsługi i tak nie byłby taki sam w każdym obiekcie. Nie do przecenienia jest ponadto aspekt finansowy i jego transparentność wynikająca z realizacji usługi w ramach jednego budżetu - zauważa Michał Borówek.

 

Wielki Brat patrzy

Przy obsłudze technicznej nieruchomości liczą się jednakowo kompetencje, jak i posiadane zasoby techniczne. Duże znaczenie ma też czas reakcji na zgłoszoną awarię, czy usterkę. W kwestii bezpieczeństwa coraz większą rolę odgrywają systemy informatyczne integrujące różne obszary funkcjonowania nieruchomości. Coraz częściej wszelkie dane odnośnie do incydentów trafiają do globalnych centrów zarządzania, gdzie są na bieżąco monitorowane i poddawane analizie. Wszystko to wymaga od serwisantów nie tylko profesjonalizmu, ale również szybkości i sprawności działania bez względu na fakt, czy obsługiwana nieruchomość należy do sektora handlowego, finansowego czy np. telekomunikacyjnego. Ekspert podaje przykład takiego działania.

- Ostatnio nasi pracownicy brali udział w likwidacji awarii systemu HVAC, do której doszło w nieruchomości komercyjnej na terenie jednego z miast wojewódzkich w kraju. Na skutek korozji uszkodzeniu uległ węzeł cieplny i budynek został całkowicie pozbawiony ogrzewania. Z uwagi na sezon zimowy powodowało to także krytyczne trudności dla jego użytkowników. Wezwani do zgłoszenia serwisanci byli na miejscu w ciągu trzydziestu minut. Kolejne dwie godziny zajęło im usunięcie awarii. W efekcie jeszcze tego samego dnia obiekt wznowił funkcjonowanie – opowiada Michał Borówek ze SPIE.  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Dopłaty kredytowe, a wynajem mieszkania: będzie problem? Biuro prasowe
2024-07-26 | 11:00

Dopłaty kredytowe, a wynajem mieszkania: będzie problem?

Do tej pory Polacy mogli skorzystać z trzech programów dopłat kredytowych: Rodzina na Swoim, Mieszkanie dla Młodych oraz Bezpieczny Kredyt 2%. Na horyzoncie pojawia się program Kredyt
Nieruchomości CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland
2024-07-25 | 12:00

CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland

  Marka CCC kontynuuje współpracę z trzema centrami handlowymi z portfolio Greenman Poland – Nowymi Czyżynami w Krakowie, Nowymi Bielawami w Toruniu i Nową Górną w
Nieruchomości Warsaw office market in the process of adaptation
2024-07-25 | 01:00

Warsaw office market in the process of adaptation

Stable demand, low supply of new offices, and few vacancies—this briefly describes the current situation in the Warsaw market Just under 11 per cent of the office space resources in

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.