Rok 2021 rekordowym w Polsce – Panattoni wynajęło ponad 3,2 mln m kw.
Konkret PR
ul. Konduktorska 4 lok. 9
00-775 Warszawa
e.ciuchta|konkretpr.pl| |e.ciuchta|konkretpr.pl
508 338 267
www.konkretpr.pl
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, informuje o gigantycznym wzroście wynajmowanej powierzchni na polskim rynku w 2021 roku. Przez dwanaście miesięcy deweloper podpisał ok. 300 umów najmu na ponad 3,2 mln m kw. powierzchni – o 1 mln m kw. więcej niż rok wcześniej! Obiekty Panattoni wybrali tacy klienci jak Zalando, LPP, Media Expert, Carrefour, DHL, DB Schenker, Inpost, Solaris czy Action. W sumie deweloper dostarczył w ub. roku 1,8 mln m kw. potwierdzonych certyfikacją BREEAM, a kolejne 2,8 mln m kw. jest w budowie.
Panattoni podsumowało swoją aktywność w 2021 roku. Deweloper podpisał ok. 300 umów najmu, których wolumen sięgnął 3 257 659 m kw. To ponad 50 proc. więcej niż rok wcześniej. – „Sektor magazynowy w Polsce pędzi, bijąc kolejne rekordy popytu i podaży. Sprzyja mu rozkwit e-commerce i chęć posiadania centrów dystrybucyjnych jak najbliżej konsumenta oraz trend nearshoring’u zwiększający aktywność produkcyjną w całej Europie. To sprawiło, że rok 2021 był przełomowy dla Panattoni i branży” - komentuje Robert Dobrzycki, CEO & Co-Owner Panattoni. Dodaje, że równie dobry dla firmy może być także bieżący rok: - „Na koniec 2021 mieliśmy w budowie blisko 2,4 mln m kw., a zrealizowana przez Panattoni powierzchnia przekroczyła w Polsce 10,3 mln m kw. - mówi.
Największe ubiegłoroczne transakcje Panattoni to m.in.: 146 000 m kw. dla Zalando w Bydgoszczy, 105 000 m kw. dla DHL Supply Chain i Zalando pod Poznaniem, 82 tys. mkw. w Gorzyczkach, 78 tys. m kw. dla ID Logistics we Wrocławiu pod obsługę sektora e-commerce oraz ponad 134 tys. m kw. dla LPP w dwóch lokalizacjach. Deweloper podpisał również kilkanaście transakcji z firmą InPost, wchodząc jednocześnie na nowe rynki – m.in. Głogów, Koluszki, Siedlce. – „Z tych danych widać, że klienci byli zainteresowani każdym rynkiem. Oczywiście najwięcej umów dotyczyło tzw. „Wielkiej Piątki”, ale najemców przyciągały również rynki wschodzące i ściana zachodnia, która staje się nową bramą do obsługi rynku niemieckiego. Zróżnicowana była także wielkość wynajmowanej powierzchni - od zaledwie 1 000 mkw. po blisko 150 000 m kw.” - dodaje Robert Dobrzycki.
Na fali zielonej transformacji. Rok 2021 był też niezwykle efektywny dla Panattoni w zakresie wyzwań zrównoważonego rozwoju i zielonej transformacji w sektorze nieruchomości komercyjnych. Wszystkie ubiegłoroczne inwestycje dewelopera cechuje zminimalizowany, negatywny wpływ tego typu inwestycji na środowisko, mniejsza emisja CO2, niższe koszty operacyjne obiektów oraz dbałość o wellbeing pracujących w nich osób.
We wrześniu ub.r. Panattoni podwyższyło stopień środowiskowej certyfikacji metodą BREEAM z poziomu „Very Good” na „Excellent” w ramach nowego standardu obiektów. Zaangażowanie dewelopera w zieloną zmianę dało konkretne rezultaty - pierwsze w Polsce tak wysokie oceny dla obiektów przemysłowych otrzymały Panattoni Park Sosnowiec I oraz BTS Świebodzin, który liczy blisko 200 000 m kw. Łączna powierzchnia inwestycji, które w 2021 r. otrzymały zielone certyfikaty, to ponad 1,2 mln m kw. W sumie Panattoni zrealizowało już w Polsce 109 obiektów zgodnych z przyjętą przez firmę koncepcją zrównoważonego rozwoju. To łącznie ponad 3,6 mln m kw. powierzchni poddanej certyfikacji. Kolejne 1,1 mln m kw. jest zaś w trakcie procesu pozyskania oceny „Excellent” – jak dotąd najwyższej na polskim rynku w branży - gwarantującej prowadzenie projektów w sposób zgodny z założeniami zrównoważonego rozwoju.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.