Komunikaty PR

Służewiec coraz bardziej elastyczny

2022-04-04  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Michał Mystkowski
Adgar Poland / Berry Kolektyw Kreatywny

Stępińska 22/30
00-739 Warszawa
michal.mystkowski|kolektywkreatywny.pl| |michal.mystkowski|kolektywkreatywny.pl
515080000
www.adgar.pl

Jak wskazują badania, do 2030 roku udział elastycznych przestrzeni w całościowej ofercie powierzchni biurowej wzrośnie globalnie z dzisiejszych 3 proc. do aż 30 proc. Trend ten jest widoczny również na Służewcu i coraz więcej właścicieli budynków biurowych będzie wzmacniać konkurencyjność poprzez rozwój i wdrażanie kompleksowych rozwiązań flexi, dostosowanych do aktualnych oczekiwań najemców. Te z kolei determinują przede wszystkim doświadczenia firm z okresu pandemii oraz upowszechniające się modele pracy hybrydowej. Biura znów tętnią życiem, jak zresztą cały Służewiec, który rozkwita i staje się urbanistycznym wzorem łączenia funkcji mieszkalnych i biznesowych.

Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych (PINK) podała, że w 2021 r. popyt na powierzchnię biurową w Warszawie sięgnął 647 tys. mkw. – o kilka procent więcej względem roku 2020. Mimo rosnącego popytu, zauważalnie spada aktywność budowlana deweloperów, która przy utrzymującym się lub rosnącym popycie zaowocuje luką podażową prognozowaną na lata 2023 – 2024. Dziś wiele firm szuka rozwiązań, które korespondują ze sprawdzonymi w ostatnich 2 latach hybrydowymi systemami pracy. Pojawiła się duża grupa najemców dla których, w obliczu dotychczasowych doświadczeń kilkunastu miesięcy pandemii, determinantem wyboru przestrzeni biurowej jest swoboda i możliwość elastycznego reagowania na zmieniające się warunki pracy i prowadzenia biznesu.

Odpowiedzią na te oczekiwania są różnego rodzaju koncepty flexi, które łączą zalety wygodnych rozwiązań typowych dla coworkingów z potrzebą posiadania własnej, wydzielonej przestrzeni na elastycznych warunkach najmu. Takie rozwiązania mogą w szczegółach różnić się w zależności od operatora, ale wspólnym ich mianownikiem jest optymalizacja kosztów wynajęcia i zarządzania biurem, możliwość korzystania z gotowej, w pełni funkcjonalnej i wyposażonej powierzchni biurowej, bądź miejsca, które będzie można samodzielnie zaaranżować. Tę formę najmu często wybierają również te firmy, które oczekują na zakończenie prac modernizacyjnych w swoich docelowych powierzchniach biurowych. Oprócz dedykowanej przestrzeni, najemcy mają dostęp do części wspólnych - przestronnej kuchni, stref relaksu czy garaży i miejsc parkingowych.

Należy jednak pamiętać, że najem elastyczny nie jest uniwersalnym rozwiązaniem dla każdej firmy. Decyzję o jego wyborze należy poprzedzić wnikliwą analizą kultury  i organizacji pracy, autonomicznych potrzeb, warto również zweryfikować oczekiwania pracowników.

Powroty do biur - frekwencja na Służewcu rośnie

Między innymi zmodernizowanej infrastrukturze drogowej na biznesowym Służewcu zawdzięczamy fakt, że dojeżdżający do pracy dziś już nie toną w korkach w drodze do i z pracy. Tym bardziej, że w tutejszych obiektach biurowych ponownie robi się tłoczno. Inwestycje, których świadkami byliśmy w ostatnich latach skutecznie rozładowały ruch samochodów i transportu miejskiego. Powroty do biur wspierają również sami operatorzy. Szczególnie ci, którzy ostatnie miesiące poświęcili na realizację strategii rozwoju projektów typu mixed-use, w których dominująca funkcja biurowa uzupełniana jest funkcjami handlowymi i usługowymi. To bezpośrednio przekłada się na ułatwienie pracownikom firm organizacji życia codziennego, w tym czasu po pracy i umożliwiają zachowanie tzw. work-life balance. Obecność żłobków, przedszkoli, klubów fitness, kawiarni, przychodni medycznych, gabinetów kosmetycznych czy sklepów i salonów prasowych w biurowcach urozmaica dotychczas dość monofunkcyjny krajobraz biznesowego Służewca. To dobry i pożądany urbanistyczny trend, wpisujący się w koncepcję miast 15-minutowych, w których wszędzie jest na tyle blisko, by można było poruszać się wyłącznie pieszo lub rowerem. Część operatorów dostrzega również i w tym zakresie potrzeby najemców, lokalizując przy swoich biurowcach wypożyczalnie pojazdów współdzielonych – rowerów, elektrycznych hulajnóg, skuterów i aut na minuty. Znaczna oszczędność czasu przekłada się nie tylko na korzyści dla środowiska, ale i mniejszą frustrację warszawskich kierowców, którzy według danych TomTom Traffic tracą średnio aż 12 dni rocznie na dojazdu do pracy i domu. To ekwiwalent niemal 2-tygodniowego urlopu.

Budowanie społeczności najemców

Wielofunkcyjność obiektów oraz elastyczne rozwiązania, dopasowane do hybrydowych modeli pracy to jednak nie jedyne aspekty, którymi operatorzy zachęcają dziś do korzystania z ich oferty. Istotnym elementem strategii odpowiedzialnych właścicieli obiektów biurowych jest również proces budowania społeczności najemców. Tworzenie przyjaznych miejsc pracy i przestrzeni, które inspirują nas do budowania bliższych relacji musi bowiem uwzględniać również dbałość o poczucie przynależności do wspólnoty. Wspólnoty miejsca, wartości, zainteresowań oraz poszukiwania równowagi w obszarze życia prywatnego i zawodowego. Ciekawa oferta projektów kulturalnych i rozrywkowych oraz rozwijanie platformy zachęcającej najemców do udziału w przedsięwzięciach, które zbliżają ludzi, budują świadomość, rozwijają horyzonty jest niezwykle istotna. Dzięki takim inicjatywom operatorzy inspirują pracowników biur do nawiązywania relacji na zupełnie innych płaszczyznach, w atmosferze zabawy, wymiany pozytywnych emocji i tzw. dobrej energii.

Ciekawym przykładem tego typu działań są inicjatywy kulturalne realizowane w jedynym na Służewcu amfiteatrze przy biurowcu Adgar BIT. Organizowane tu w sezonie imprezy cieszą się coraz większym zainteresowaniem najemców i mieszkańców tej części Mokotowa. Funkcjonalność amfiteatru doceniają również same firmy, wykorzystując obiekt do organizacji nieszablonowych promocji, autorskich spotkań, koncertów, spektakli i konferencji.

Służewiec dziś tętni życiem, a puls dzielnicy nie wyznacza już wyłącznie monokultura biurowa. Obok dużych korporacji, ceniących sobie tradycyjne formy najmu biur, coraz chętniej na wynajem powierzchni w tej części Warszawy decydują się nowoczesne startupy i liderzy innowacyjności, których kuszą kreatywne przestrzenie elastycznych coworkingów. Nie brakuje doskonale rozwiniętej infrastruktury handlowej, usługowej i komunikacyjnej, W bezpośrednim sąsiedztwie powstają skrupulatnie przemyślane, przyjazne i nowoczesne osiedla, zielone skwery i place zabaw dla dzieci. Ten swoisty tygiel, w którym miesza się biznes z aktywnością okolicznych mieszkańców sprawia, że dzielnica, dotąd sarkastycznie nazywana Mordorem, w rzeczywistości staje się komfortowym i pełnym inspiracji miejscem do pracy i życia.

Monika Szelenberger
Head of Leasing & Asset Management, Adgar Poland

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Adgar Poland / Berry Kolektyw Kreatywny
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:00

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów

Rosnące ceny mieszkań skłaniają wiele osób do wyboru mikroapartamentów jako przystępnej cenowo i funkcjonalnej alternatywy. Koszty ich zakupu i utrzymania są niższe, co czyni
Nieruchomości Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
2024-12-30 | 15:00

Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?

Kraków nieustannie buduje swoją pozycję na rynku mieszkaniowym. Rosnące inwestycje, turystyczny urok i zwiększająca się liczba mieszkańców sprawiają, że zapotrzebowanie na
Nieruchomości Deweloperzy nie nadążają za popytem
2024-12-30 | 15:00

Deweloperzy nie nadążają za popytem

Mieszkania drożeją, a nowych powstaje rekordowo mało. W 2023 roku deweloperzy rozpoczęli budowę 114,5 tys. lokali – to najmniej od sześciu lat. Ceny za mkw. w Warszawie zdążyły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

Problemy społeczne

Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

Zagranica

Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.