Umowa podpisana, ale co dalej? Czyli ABC odbioru nieruchomości na Cyprze Północn
Wybór lokalizacji oraz konkretnego lokalu to dopiero pierwszy krok w kierunku posiadania swojego wymarzonego mieszkania. Nie inaczej jest w przypadku nieruchomości inwestycyjnych na Cyprze Północnym. Czego możemy się spodziewać i jakie mamy możliwości personalizacji nieruchomości?
Jeśli chodzi o rynek pierwotny, standardem jest oddawanie przez dewelopera wykończonych apartamentów. W większości przypadków jest to apartament bez mebli ruchomych np. krzeseł, bez AGD. Niektóre inwestycje mają jednak w standardzie pełne wyposażenie – opisuje Krystian Ziółkowski, ekspert sprzedaży nieruchomości na Cyprze Północnym.
Kwestia doboru wspomnianego wyposażenia wygląda bardzo podobnie, jak w niektórych inwestycjach w kraju. Zależy to od dewelopera, ale najczęściej oferują oni kilka różnych pakietów, jeśli chodzi o wybór wykończenia, koloru płytek itp., więc możemy dopasować nieruchomość pod nasz gust. Natomiast w przypadku mebli i AGD, możemy zlecić to deweloperowi, który zaproponuje swój zestaw albo wykonać to samemu w własnym zakresie - wziąć firmę zewnętrzną, która to zrobi i wtedy będziemy mieli bardziej indywidualne wykończenie. Przekłada się to później na wyniki wynajmu –dodaje Krystian Ziółkowski.
Podpisanie dokumentów własności – bez wyjazdu ani rusz
Nie mamy na ten moment możliwość podpisywania dokumentów elektronicznie, jednak są dwie możliwości. Pierwsza to przyjazd na miejsce, podpisanie osobiście umowy zakupu nieruchomości. Później możemy przekazać pełnomocnictwo lokalnemu prawnikowi, który w naszym imieniu przeprowadzi całe procedury rejestracji kontraktu, przenoszenia własności. Druga opcja, to ta, w której cała procedura będzie realizowana w całości zdalnie. Wymagane jest wtedy udzielenie pełnomocnictwa komuś z Polski, na przykład Nam. Później na podstawie tego możemy w imieniu tej osoby z Polski podpisywać inne dokumenty na Cyprze, łącznie z umową zakupu i innymi dokumentami, które są wymagane podczas tego procesu – wyjaśnia Krystian Ziółkowski, współwłaściciel inwestycjenacyprze.pl.
Najczęściej robimy to w ten sposób, że zapraszamy jednak inwestorów na Cypr, żeby zobaczyli też jak to wszystko funkcjonuje, sami osobiście podpisali umowę zakupu i ewentualnie przekazali pełnomocnictwo lokalnemu prawnikowi, żeby mógł działać w ich imieniu w pozostałych kwestiach – dodaje.
Kontrola dewelopera – jak w kraju
Czego najbardziej boją się inwestorzy, niezależnie od lokalizacji nieruchomości? Opóźnienia w budowie. Jak ta kwestia wygląda na Cyprze Północnym?
Wszystkie sytuacje, które mogą się wydarzyć podczas procesu budowy, w momencie, kiedy zakupujemy nieruchomość w budowie, są opisane w umowie. Najczęściej jest to symboliczna kara, którą deweloper musi uiścić na konto nabywcy w zamian za opóźnienie, karę umowną po prostu, którą deweloper płaci nabywcy. Opóźnienia się zdarzały, niezależnie od lokalizacji inwestycji. Deweloperzy najczęściej też zapisują sobie ewentualne opóźnienie w realizacji inwestycji już w umowie. Natomiast my też, selekcjonując oferty naszych partnerów na wyspie, mamy sposób, żeby korzystać z takich ofert, takich deweloperów, takich inwestycji, które już mamy sprawdzone i wiemy, że deweloper realizuje budowę na czas – uspokaja Krystian Ziółkowski.
Domy na Cyprze Północnym vs. polskie wymagania
Jakość zastosowanych materiałów budowlanych i wykonanych robót jest porównywalna do Polski. Jeśli chodzi o wykończenie zależy to od dewelopera, od inwestycji, natomiast generalnie poziom wykonania wykończenia jest bardzo, bardzo wysoki, nie można się do niczego przyczepić –zapewnia Krystian Ziółkowski
Jak zatem wygląda kwestia napraw ewentualnych zniszczeń dokonanych przez najemcę? Zupełnie jak w kraju. Nabywając nieruchomość na rynku pierwotnym od dewelopera, możemy przekazać ją pod zarząd firmie, która jest powiązana z deweloperem albo zupełnie zewnętrznej. Standardem jest, że w momencie wynajmu pobierane jest kaucja, więc w momencie, kiedy doszłoby do zniszczeń, koszty pokrywane są z kaucji. Tym wszystkim zajmuje się firma, która zarządza najmem, czyli nas tak naprawdę nie interesuje to, że coś tam się dzieje, ponieważ jest to w gestii zarządcy. Umowy o zarządzanie najmem są uregulowane i w gestii zarządcy zostaje to, żeby pilnować tego, żeby najemca nie doprowadził do nadmiernych zniszczeń w nieruchomości. Funkcjonuje to tak samo przy najmie krótko- i długoterminowym – podsumowuje współwłaściciel inwestycjenacyprze.pl
Jak widać – nie ma się czego bać. Zakup oraz późniejszy wynajem nieruchomości na Cyprze Północnym niewiele różni się od tego samego procesu w kraju. Zasadniczą różnicą jest widok za oknem.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.