Wartość transakcji Savills IM w 2019 r. wyniosła 3,5 mld euro.
Savills Investment Management (Savills IM), międzynarodowy menadżer inwestycyjny działający na rynku nieruchomości komercyjnych, w 2019 r. na całym świecie zrealizował transakcje o łącznej wartości 3,5 mld EUR (ok. 3 mld EUR w Europie oraz ok. 500 mln EUR w Azji). W skali globalnej, wartość transakcji sprzedaży wyniosła 1,3 mld EUR, a łączna wartość nabytych aktywów osiągnęła 2,2 mld EUR. Obecnie firma zarządza aktywami o rekordowej wartości ok. 20,75 mld EUR.
W 2019 r. Savills IM zrealizował aż 81 transakcji w 16 krajach. Firma była najbardziej aktywna w sektorze logistycznym, w którym nabyła aktywa o łącznej wartości ponad 1,3 mld EUR. Wśród najważniejszych akwizycji w tym sektorze należy wymienić portfel transakcji typu forward w Niemczech oraz nabycie pięciu projektów logistycznych w Polsce.
Jednym z kluczowych wydarzeń w 2019 r., było utworzenie przez Savills IM funduszu European Logistics Fund 3 (ELF 3), który kontynuuje strategię swojego poprzednika, opartą na inwestowaniu w wysokiej jakości centra dystrybucyjne, magazynowe oraz obiekty typu cross-dock. Fundusz pozyskał już kapitał w wysokości 160 mln EUR.
W ramach swojej działalności, Savills IM koncentruje się także na w sektorze biurowym, Najbardziej znaczące transakcje w tym segmencie rynku nieruchomości komercyjnych, w 2019 r. zrealizowano w Dublinie, Monachium i Norymberdze.
Piotr Trzciński, Head of Transactions – Poland, Savills IM, powiedział:
“Za nami kilkanaście miesięcy intensywnych działań. Jesteśmy bardzo zadowoleni z ich rezultatów. W 2019 r. skoncentrowaliśmy się na sektorze magazynowym, dołączając w sumie siedem tego typu obiektów do naszego portfolio i zabezpieczając umowami przedwstępnymi trzy kolejne. Postrzegamy sektor magazynowy jako jeden z obszarów o najlepszych perspektywach wzrostu. Od 2017 r., kiedy rozpoczęliśmy działalność w Polsce, we współpracy z naszym partnerem Panattoni, zbudowaliśmy portfel magazynowy o wartości niemal 500 mln EUR. Obejmuje on m.in. największe w Polsce centrum dystrybucyjne Amazon Gliwice (200 tys. mkw.) oraz nowoczesne centrum logistyczne H&M w okolicach Bolesławca (75 tys. mkw.). Nie zamierzamy jednak zwalniać tempa i myślę, że w bieżącym roku będziemy mogli pochwalić się kolejnymi akwizycjami.
Dzięki relatywnie atrakcyjnym stopom kapitalizacji, sprzyjającemu otoczeniu makroekonomicznemu oraz konsekwencji w naszej strategii biznesowej, w zaledwie 3 lata obecności na polskim rynku zbudowaliśmy portfolio wysokiej jakości nieruchomości biurowych, handlowych i magazynowych o wartości ponad 1,2 mld EUR. Nie byłoby to możliwe bez niesamowitej pracy, jaką wykonał nasz zespół, partnerzy i doradcy. ”
Kiran Patel, Chief Investment Officer w Savills IM, podsumował:
„Globalny rynek nieruchomości stoi przed kilkoma wyzwaniami. Zdaniem wielu ekspertów, zbliżamy się do szczytu cyklu koniunkturalnego, a stopy kapitalizacji są niskie, szczególnie w porównaniu z ubiegłymi latami. Wskaźniki pustostanów spadają, a na większości rynków podaż nowej powierzchni jest stosunkowo niewielka.
Jeśli stopy procentowe dłużej utrzymają się na niskim poziomie, nieruchomości pozostaną atrakcyjne dla inwestorów. Nie można powiedzieć, że rynki lokalne są w nierównowadze, jednak wraz ze zmianami strukturalnymi, takimi jak wzrost znaczenia e-commerce, urbanizacja i zmiany demograficzne, różnice między poszczególnymi sektorami rynku nieruchomości będą ewoluować.
Występowanie rozbieżności między rynkami w poszczególnych krajach oraz między sektorami powoduje, że rynki te nie działają efektywnie, co tworzy atrakcyjne możliwości inwestycyjne. W Savills IM wierzymy, że do odkrycia tych nieefektywności niezbędna jest gruntowna wiedza o rynku lokalnym i zespół profesjonalistów na miejscu. Dlatego też ciągle pracujemy nad rozwojem naszej platformy inwestycyjnej złożonej z 17 biur, zlokalizowanych w 13 krajach.”

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.