Niewypłacalności na świecie
AKM multiAN PR
Godebskiego 20
05-820 Piastów
artur.niewrzedowski|multian.pl| |artur.niewrzedowski|multian.pl
509433874
www.multian.pl
GŁÓWNE NIEWYPŁACALNOŚCI NA ŚWIECIE – I kw. 2023 r.
Wewnętrzne raporty Allianz Trade dotyczące niewypłacalności dużych firm – tych o obrotach powyżej 50 mln EUR – wskazują na kolejną wysoką liczbę przypadków na całym świecie (89 w I kw. 2023 r.) drugi kwartał z rzędu, a także zauważalne odbicie średniej wielkości poważnych niewypłacalności w odniesieniu do ich obrotów.
- W I kw. 2023 r. odnotowano kolejną dużą liczbę niewypłacalności w skali globalnej, powyżej średniego poziomu sprzed pandemii. W I kw. 2023 r. liczba dużych niewypłacalności wyniosła 89 przypadków, tj. +1 przypadek w porównaniu do poprzedniego kwartału i +20 przypadków w porównaniu do I kw. 2022 r., a także +4 w porównaniu do poziomu sprzed pandemii (85 średnio w okresie 2017-2019). Co ważne, w przeciwieństwie do poprzedniego kwartału, łączne obroty tych niewypłacalnych największych firm odbiły się o +63% r/r w I kw. 2023 r. do 72,6 mld EUR z 44,6 mld EUR, a średnie obroty wzrosły o +26% r/r do 816 mln EUR, w szczególności z powodu 10 niewypłacalności firm, których obroty przekroczyły 2 mld EUR po raz pierwszy od IV kw. 2020 r. Liczby te są nowym dowodem na to, co opisaliśmy w naszym najnowszym raporcie na temat niewypłacalności – wskazując na większe ryzyko wystąpienia efektu domina u dostawców, podczas gdy ogólna liczba niewypłacalności stale rośnie.
- Szerokie odbicie w I kw. (r/r), największe przypadki w USA. W I kw. większość regionów przyczyniła się do odbicia głównych niewypłacalności w ujęciu r/r, z wyjątkiem regionu Centralnego i Wschodniego. Największym wzrostem wyróżnia się Ameryka Północna (+15 przypadków r/r do 18), wyprzedzając Europę Zachodnią (+4 przypadki r/r do 40) oraz region Azji i Pacyfiku (+3 przypadki r/r do 21). Ranking pozostaje taki sam, patrząc na ostatnie dwa kwartały łącznie, z Ameryką Północną (+21) przed Europą Zachodnią (+7) i regionem Azji i Pacyfiku (+7). Europa Zachodnia jest bliska zarejestrowania połowy globalnej liczby z 86 przypadkami na 177, podczas gdy region Azji i Pacyfiku (43) pozostaje na drugim miejscu, z kolejną partią przypadków w sektorze budowlanym w Chinach. Jednak Stany Zjednoczone zastąpiły Chiny na podium największej liczby niewypłacalności z 6 z 10 największych niewypłacalności w I kw. 2023 r. – i 10 z 20 największych.
- Handel detaliczny i budownictwo: najbardziej dotknięty sektor od IV kw. 2022 r., w szczególności w Europie Zachodniej. Trzy sektory, które w największym stopniu przyczyniły się do globalnej liczby, to budownictwo (13 przypadków w I kw. 2023 r. po 19 w IV kw. 2022 r.), handel detaliczny (odpowiednio 16 i 14 przypadków) oraz usługi (odpowiednio 7 i 10 przypadków). Niewypłacalności firm o obrotach przekraczających 1 mld EUR odnotowały najwyższą kwartalną liczbę od 2020 r., z 10 przypadkami w I kw. 2023 r. (w porównaniu z 5 średnio kwartalnie w 2022 r. i 6 w 2021 r.), głównie w usługach (3) i handlu detalicznym (3). W I kw. 2023 r. liczba niewypłacalności pozostaje niemal taka sama dla firm o obrotach od 50 do 100 mln EUR (39 przypadków) niż tych o obrotach od 100 mln EUR do 1 mld EUR (40) – w IV kw. 2022 r. było to odpowiednio 46 i 40 przypadków. Budownictwo wyróżnia się największą dotkliwością pod względem obrotów (średnio 1850 mln EUR) w ciągu ostatnich 4 kwartałów, wyprzedzając sektor motoryzacyjny (1280 mln EUR), farmaceutyczny (770 mln EUR) i detaliczny (710 mln EUR).
* Niewypłacalności obejmują niezdolność do regulowania zobowiązań wobec dostawców, skutkującą upadłością bądź którąś z form postępowania restrukturyzacyjnego. Wiążą się z brakiem środków na pokrycie zobowiązań u dostawcy, powodując efekt domina – ich kłopoty z płynnością.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.