Komunikaty PR

Nowy raport Fundacji Climate Strategies Poland

2024-04-12  |  01:00
Biuro prasowe

Nowy raport Fundacji Climate Strategies Poland nie pozostawia złudzeń: samo raportowanie nie zbuduje konkurencyjności klimatycznej. Polskie firmy powinny pilnie się dekarbonizować, nie zapominając o łańcuchu wartości.

Zmiana klimatu to największe wyzwanie, przed jakim stoi dziś ludzkość. W nowym raporcie eksperci i ekspertki Fundacji Climate Strategies Poland alarmują: samo raportowanie klimatyczne, które staje się standardem, nie przekłada się ani na redukcję emisji, ani na konkurencyjność klimatyczną firm. Tymczasem, jeśli biznes, który odpowiada za ponad 70 proc. emisji, chce budować konkurencyjność klimatyczną i ograniczać negatywny wpływ na klimat, musi jak najszybciej nauczyć się wyciągać wnioski z raportów ESG i zacząć realnie się dekarbonizować.

W opublikowanym dziś raporcie Samo raportowanie nie ochroni klimatu. Dekarbonizacja firmy – konkurencyjność klimatyczna 2.0 Fundacja Climate Strategies Poland pokazuje rosnącą lukę w zakresie zarządzania klimatycznego i realnej dekarbonizacji polskich firm względem ich zagranicznych partnerów i konkurentów. Jak czytamy w raporcie, polscy przedsiębiorcy czekają na rozwiązania systemowe, tymczasem realna zmiana wymaga proaktywnego przygotowania się na warunki konkurencyjne i jest możliwa tylko dzięki zaplanowaniu i wdrożeniu rzeczywistej dekarbonizacji firmy. Autorzy i autorki raportu stawiają tezę, że na samym wzroście świadomości i raportowaniu klimatycznym wyzwanie się nie kończy. To dopiero punkt wyjścia do dalszych, realnych działań. Tej świadomości wciąż brakuje polskim firmom, co może osłabiać ich pozycję konkurencyjną.

- Wydawałoby się, że z obawy przed utratą konkurencyjności polskie firmy powinny już dziś aktywnie wdrażać własne polityki klimatyczne, nie czekając na działania i transformację energetyczną państwa. Z naszej analiza wynika jednak, że większość polskich firm nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji zacofania w tym obszarze i jest dopiero na samym początku tego, koncentrując siły głównie na raportowaniu ESG. W nowym raporcie Fundacji, pokazując zaawansowanie działań klimatycznych firm z innych krajów europejskich, chcemy zmotywować i zachęcić polskie firmy do skupienia się na realnej dekarbonizacji, liczeniu śladu węglowego firmy i łańcucha wartości oraz obniżania emisji w Zakresach 1, 2 i 3. Nasz raport alarmuje polskie firmy o stanie zacofania w zakresie konkurencyjności klimatycznej, ale jednocześnie stanowi kompleksowy przewodnik dla biznesu, który chce konstruktywnie podejść do tematu dekarbonizacji firmy, produktu i łańcuchów dostaw - mówi Łukasz Dobrowolski, Dyrektor ds. Strategii Energetycznych w Fundacji Climate Strategies Poland


Co znajdziemy w raporcie

Raport stanowi próbę odpowiedzi na pytania, w jakim punkcie znajduje się dziś polski biznes, jeśli chodzi o zrozumienie zmiany klimatu i jej wpływu na rzeczywistość, a także na ile skutecznie raportuje swoje działania. Czy jest gotowy do włączenia wątków klimatycznych do swoich strategii oraz realnego dekarbonizowania swojej działalności? A przede wszystkim – co konkretnie powinien robić w zakresie realnej dekarbonizacji firmy i jak należy się do tego zabrać. Celem raportu jest pokazanie praktycznego wymiaru dekarbonizacji firmy w Zakresie 1 i 2 oraz zmobilizowanie polskich firm do zarządzania emisjami w Zakresie 3.

Dla lepszego zrozumienia kontekstu i powagi sytuacji, raport rozpoczyna się od przedstawienia aktualnych, alarmujących i pełnych anomalii konsekwencji zmiany klimatu oraz scenariuszy globalnego ocieplenia wraz ze skutkami dla społeczeństwa i światowych gospodarek. Kolejne strony to odpowiedź Unii Europejskiej na kryzys klimatyczny, szczegółowy opis regulacji oraz poziomu ich wdrożenia w polskiej rzeczywistości.

Rozdział drugi to pogłębiona analiza jakości zarządzania klimatycznego w największych polskich firmach w wybranych branżach, z powołaniem się na dane pochodzące z inicjatywy SBTi i CDP. W rozdziale trzecim eksperci i ekspertki Fundacji koncentrują się na procesie realnej dekarbonizacji: kluczowych wyzwaniach, wnioskach i korzyściach oraz dzielą się mapą drogową dekarbonizacji w firmie. Czwarty rozdział opisuje znaczenie Zakresu 3, a także wyzwania jakie wiążą się z jego liczeniem i raportowaniem. Rozdział piąty i podsumowanie dotyczą emisyjności mniejszych firm oraz budowania konkurencyjności firm w obliczu zapóźnionej transformacji gospodarki.

Opracowanie stanowi kontynuację raportu sprzed dwóch lat pt. Lepiej późno niż później. Redukcja śladu węglowego a konkurencyjność klimatyczna polskich firm, w którym Fundacja Climate Strategies Poland podniosła „czerwoną flagę”, stawiając tezę, że względne zacofanie polskich firm i gospodarki w zarządzaniu klimatycznym może mieć istotny negatywny wpływ na konkurencyjność polskich firm, a także polskiej gospodarki jako całości. Rzeczywistość polskich firm i ich łańcuchów dostaw pokazała, że prognozy Fundacji okazały się trafne.

Raport uzupełnia praktyczna perspektywa przedstawicieli firm i ekspertów branżowych: Materiality, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Orange Polska, ING Bank Śląski, Grupa Żabka i Locotranssped Sp. z o. o.

Partnerami raportu są: European Climate Foundation, Orange Polska, ING Bank Śląski.

Patronem raportu jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

 

O Autorach

Fundacja Climate Strategies Poland jest organizacją non for profit, która wspiera firmy i miasta w drodze do neutralności klimatycznej. Zespół Fundacji składa się z ekspertów specjalizujących się w obliczaniu i redukowaniu śladu węglowego, ze strategów biznesowych, a także ze specjalistów do spraw komunikacji klimatycznej, przeciwdziałania greenwashingowi i dezinformacji klimatycznej. Wspólnie wykorzystują swoje kompetencje, doświadczenia i talenty, by spowolnić zmianę klimatu. Fundacja stanowi merytoryczne i profesjonalne wsparcie dla przedstawicieli firm i miast, pracując z nimi na rzecz przejścia od proklimatycznych deklaracji do konkretnych skutecznych działań i redukcji emisji. Pierwsza w Polsce zwróciła uwagę na zagadnienie konkurencyjności klimatycznej. Na co dzień aktywnie włącza się w dyskusję na temat dekarbonizacji biznesu. 


Fundacja Climate Strategies Poland edukuje na temat zmiany klimatu, śladu węglowego oraz odpowiedzialności biznesu w tym zakresie. Na potrzeby mniejszych firm Fundacja opracowała bezpłatne innowacyjne narzędzie: kalkulator śladu węglowego MŚP. Hasłem przewodnim pracowników Fundacji jest „Every job is a climate job”. Głęboko wierzą oni bowiem, że kwestia zmiany klimatu powinna być obszarem nie tylko uwzględnianym, ale coraz ważniejszym w codziennych działaniach firm i samorządów.

 

KOMENTARZE PARTNERÓW RAPORTU

- W Orange rozumiemy, że jesteśmy odpowiedzialni za to, jak nasza działalność wpływa na społeczeństwo, klimat i środowisko. Wszyscy doświadczamy zmian klimatu, w codziennym życiu i w działalności biznesowej. Aby je ograniczyć, musimy zacząć od siebie. Dlatego warto mierzyć, analizować i zarządzać wpływem firmy na klimat i środowisko. Z własnego doświadczenia wiemy, że uczciwa, oparta na naukowym konsensusie i powiązana z biznesową działalnością strategia dekarbonizacji pozwala skuteczniej zarządzać posiadanymi zasobami, ograniczając negatywny wpływ na środowisko. Od 2015 r. Orange Polska ograniczył swoje emisje z zakresów 1 i 2 o niemal 80%. Dziś opieramy swoją działalność w przeważającej mierze na źródłach odnawialnych – to ¾ naszej konsumpcji energii elektrycznej. Coraz bardziej powszechnej świadomości na temat zmian klimatu towarzyszą zmiany w oczekiwaniach, zarówno klientów, jak i regulatorów. Odpowiedzialność klimatyczna staje się w Polsce przewagą konkurencyjną – mówi Monika Tenerowicz, doradczyni ds. strategii klimatycznej w Orange Polska.

 

- ING Bank Śląski od lat konsekwentnie realizuje działania wspierające transformację energetyczną. W listopadzie 2023 r. opublikowaliśmy dokument „Kierunki działania ING BSK w zakresie redukcji emisyjności”, który określa nasze ambicje dotyczące redukcji emisji w gospodarce własnej i w portfelu kredytowym. Prezentujemy w nim dotychczasowe postępy na drodze do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz plan wsparcia klientów w ich zrównoważonej transformacji. Jesteśmy przekonani, że działania na rzecz zrównoważonego rozwoju wpłyną na umacnianie konkurencyjności klimatycznej polskich firm. Chcemy towarzyszyć naszym klientom w tej drodze, bo przyszłość to nasza wspólna odpowiedzialność – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, Chief ESG Innovation Officer w ING Banku Śląskim.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe Biuro prasowe
2025-07-07 | 06:00

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

2 lipca Komisja Europejska zaproponowała redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 % do 2040 roku (w stosunku do 1990 r.). Taki cel ma wejść do Prawa Klimatycznego Unii
Ochrona środowiska Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Ochrona środowiska „Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
2025-05-23 | 13:00

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Trwa dyskusja nad kwestiami związanymi z gospodarką odpadami opakowaniowymi, w tym nad przyszłym systemem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Cały czas mamy do czynienia

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

Media i PR

M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.