O rynku premium wypożyczalni samochodów w Polsce
Rynek wynajmu samochodów w Polsce wzrasta co roku średnio o 15%. Dotyczy to co prawda głównie najmu długoterminowego, ale auta wypożyczamy także na najróżniejsze okoliczności - od ślubów przez eventy oraz - co stało się bardzo popularne - ekskluzywne modele na weekendy. Zgadza się Pan z tym założeniem?
Rafał Grzebin: Tak, rynek wynajmu rozwija się sukcesywnie od kilku lat. Dotyczy to zarówno biznesu, jak i osób indywidualnych. Dla przykładu, jeszcze kilka lat temu, spółki miały dla pracowników samochody pozyskiwane głównie poprzez leasing. Musiały tym samym dodatkowo zajmować się ubezpieczeniami swojej floty, a także naprawą, wymianą opon i rzecz jasna rozliczaniem kilometrów. A wiadomo, nie każdy użytkownik będzie dbał o samochód w tym samym stopniu. Auta przechodząc z rąk do rąk były w najróżniejszym stanie - jeśli nie technicznym - to z pewnością wizualnym. W tej chwili, podpisując umowę z wypożyczalnią nie tylko spada ogrom obowiązków związanych z eksploatacją firmowej floty, ale także można dowolnie wymieniać modele w dowolnym momencie.
Dlaczego wynajem samochodów zyskuje na popularności?
Rafał Grzebin: Wynajęty samochód to przede wszystkim komfort z jazdy. Oczywistym jest, że klient wybierze taki model, którego wyposażenie będzie dostosowane do jego potrzeb. Niemniej, ważne jest to, że nie musi martwić się o przeglądy, ubezpieczenia lub gdy coś się zepsuje. Można powiedzieć, że spadają z niego obowiązki związane z użytkowaniem samochodu. Zwyczajnie, wsiada i jedzie - dotyczy to zarówno osób indywidualnych, biznesu, jak i wynajmu premium.
Czym dziś wyróżnia się rynek premium?
Rafał Grzebin: Wiadomo, że to wyższej klasy modele, takie jak chociażby amerykański Cadillac Escalade, super szybki Ford Mustang Bullitt, sportowe Infiniti, a także w pełni elektryczny VAN Nissan. Wypożyczane są one do ślubu, na wieczór kawalerski lub panieński, studniówkę, imprezy okolicznościowe, spotkania biznesowe czy inne. Jednak dziś, równie ważny jest szereg dodatkowych usług, takich jak telefon z polską kartą, modem z internetem i inne dedykowane klientowi usługi, w zależności od jego potrzeb.
To tylko nowinki związane z wyposażeniem samochodu?
Rafał Grzebin: Oczywiście, że nie. Auto można wynająć także z kierowcą. Dla nas samych miejsce takiej usługi nie ma znaczenia, klient może zażyczyć sobie kierowcę zarówno na terenie Polski, jaki dowolnego kraju UE we wskazanym przez niego czasie. Oczekiwania rynku premium są naprawdę różnorodne, trzeba być bardzo elastycznym i przygotowanym na najróżniejsze ewentualności. Staramy się spełniać najbardziej wygórowane życzenia naszych klientów, to dziś wręcz podstawa.
A czy widać sezonowość wyborów danych modeli?
Rafał Grzebin: Tak. Największy ruch jest rzecz jasna w okresie letnim, to głównie z uwagi na sezon ślubny. Częściej też wysokiej klasy modele wypożyczane są na na same weekendy oraz coraz częściej, wakacje. Nie brakuje jednak zainteresowania poza tym sezonem, bowiem rynek premium to głównie osoby z zamiłowaniem do luksusu, które są stałymi klientami.
Zatem, czy pandemia miała jakiś wpływ na branżę?
Rafał Grzebin: Uważam, że dziś chyba nie ma branży, na jaką by tego wpływu nie miała. Co prawda, mając ofertę dedykowaną klientom luksusowym nie jest to tak silnie odczuwalne. Niemniej, widzimy wyraźny spadek jeśli chodzi o zainteresowanie standardowymi modelami. Przed nami długo wyczekiwany przez wszystkich sezon letni. Trzeba być dobrej myśli, wszystkim nam jest to teraz potrzebne.
Rafał Grzebin, pomysłodawca i Prezes firmy Mestenza, świadczącej kompleksowe usługi wynajmu samochodów luksusowych.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Szybki rozwój gospodarczy ostatnich 20–30 lat Polska zawdzięcza dobrze wykwalifikowanej, ale i taniej sile roboczej, dzięki której produkty i usługi z naszego kraju konkurowały ceną z zachodnimi przy nie gorszej, a czasem i lepszej jakości. Ten etap dobiega końca. Polscy pracownicy zarabiają coraz więcej, muszą więc wnieść większą wartość dodaną, by rozwój mógł postępować, a same firmy podjąć walkę o konsumenta z globalnymi markami.
Polityka
Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat

Wybuch wojny w Ukrainie i obecna sytuacja geopolityczna oznaczają dla UE konieczność podnoszenia swojego bezpieczeństwa. Zwłaszcza że atak Rosji na kraj unijny nie jest niemożliwy. Oceny NATO, Niemiec, Polski, Danii i państw bałtyckich wskazują, że Rosja jest gotowa do ataku w ciągu od trzech do dziesięciu lat. – Priorytetem Europy powinno być dalsze wspieranie Ukrainy – przekonuje europoseł Dariusz Joński.
Handel
Kaucja na butelki i puszki już od października tego roku. Eksperci ostrzegają: to może podnieść koszty gospodarki odpadami

Polska przygotowuje się do jednej z największych zmian w systemie gospodarowania odpadami – od 1 października br. zacznie obowiązywać system kaucyjny. Wprowadzenie kaucji na butelki PET, puszki aluminiowe i szklane butelki wielorazowe ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu i ograniczenie ilości odpadów w środowisku. Jednak, jak wskazują eksperci, nowe przepisy mogą się wiązać z wieloma wyzwaniami, w tym z wysokimi kosztami wdrożenia oraz możliwymi konsekwencjami dla konsumentów i samorządów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.