O rynku premium wypożyczalni samochodów w Polsce
Rynek wynajmu samochodów w Polsce wzrasta co roku średnio o 15%. Dotyczy to co prawda głównie najmu długoterminowego, ale auta wypożyczamy także na najróżniejsze okoliczności - od ślubów przez eventy oraz - co stało się bardzo popularne - ekskluzywne modele na weekendy. Zgadza się Pan z tym założeniem?
Rafał Grzebin: Tak, rynek wynajmu rozwija się sukcesywnie od kilku lat. Dotyczy to zarówno biznesu, jak i osób indywidualnych. Dla przykładu, jeszcze kilka lat temu, spółki miały dla pracowników samochody pozyskiwane głównie poprzez leasing. Musiały tym samym dodatkowo zajmować się ubezpieczeniami swojej floty, a także naprawą, wymianą opon i rzecz jasna rozliczaniem kilometrów. A wiadomo, nie każdy użytkownik będzie dbał o samochód w tym samym stopniu. Auta przechodząc z rąk do rąk były w najróżniejszym stanie - jeśli nie technicznym - to z pewnością wizualnym. W tej chwili, podpisując umowę z wypożyczalnią nie tylko spada ogrom obowiązków związanych z eksploatacją firmowej floty, ale także można dowolnie wymieniać modele w dowolnym momencie.
Dlaczego wynajem samochodów zyskuje na popularności?
Rafał Grzebin: Wynajęty samochód to przede wszystkim komfort z jazdy. Oczywistym jest, że klient wybierze taki model, którego wyposażenie będzie dostosowane do jego potrzeb. Niemniej, ważne jest to, że nie musi martwić się o przeglądy, ubezpieczenia lub gdy coś się zepsuje. Można powiedzieć, że spadają z niego obowiązki związane z użytkowaniem samochodu. Zwyczajnie, wsiada i jedzie - dotyczy to zarówno osób indywidualnych, biznesu, jak i wynajmu premium.
Czym dziś wyróżnia się rynek premium?
Rafał Grzebin: Wiadomo, że to wyższej klasy modele, takie jak chociażby amerykański Cadillac Escalade, super szybki Ford Mustang Bullitt, sportowe Infiniti, a także w pełni elektryczny VAN Nissan. Wypożyczane są one do ślubu, na wieczór kawalerski lub panieński, studniówkę, imprezy okolicznościowe, spotkania biznesowe czy inne. Jednak dziś, równie ważny jest szereg dodatkowych usług, takich jak telefon z polską kartą, modem z internetem i inne dedykowane klientowi usługi, w zależności od jego potrzeb.
To tylko nowinki związane z wyposażeniem samochodu?
Rafał Grzebin: Oczywiście, że nie. Auto można wynająć także z kierowcą. Dla nas samych miejsce takiej usługi nie ma znaczenia, klient może zażyczyć sobie kierowcę zarówno na terenie Polski, jaki dowolnego kraju UE we wskazanym przez niego czasie. Oczekiwania rynku premium są naprawdę różnorodne, trzeba być bardzo elastycznym i przygotowanym na najróżniejsze ewentualności. Staramy się spełniać najbardziej wygórowane życzenia naszych klientów, to dziś wręcz podstawa.
A czy widać sezonowość wyborów danych modeli?
Rafał Grzebin: Tak. Największy ruch jest rzecz jasna w okresie letnim, to głównie z uwagi na sezon ślubny. Częściej też wysokiej klasy modele wypożyczane są na na same weekendy oraz coraz częściej, wakacje. Nie brakuje jednak zainteresowania poza tym sezonem, bowiem rynek premium to głównie osoby z zamiłowaniem do luksusu, które są stałymi klientami.
Zatem, czy pandemia miała jakiś wpływ na branżę?
Rafał Grzebin: Uważam, że dziś chyba nie ma branży, na jaką by tego wpływu nie miała. Co prawda, mając ofertę dedykowaną klientom luksusowym nie jest to tak silnie odczuwalne. Niemniej, widzimy wyraźny spadek jeśli chodzi o zainteresowanie standardowymi modelami. Przed nami długo wyczekiwany przez wszystkich sezon letni. Trzeba być dobrej myśli, wszystkim nam jest to teraz potrzebne.
Rafał Grzebin, pomysłodawca i Prezes firmy Mestenza, świadczącej kompleksowe usługi wynajmu samochodów luksusowych.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.