Komunikaty PR

Polskie miasta się zazieleniają - nowe badanie!

2024-10-10  |  12:39

Aż 16 z 30 największych polskich miast aktywnie angażuje mieszkańców w zazielenianie swojego otoczenia - wynika z pionierskiego raportu „Barometr Dotlenionych 2024”. To pierwsze tak kompleksowe badanie analizujące możliwości udziału mieszkańców w tworzeniu zielonych przestrzeni miejskich w Polsce. Które miasta oferują najbardziej innowacyjne rozwiązania, a które planują nowe inicjatywy? Sprawdź, jakie możliwości daje Twoje miasto i dowiedz się, jak możesz przyczynić się do rozwoju zieleni w swojej okolicy!

Dotlenieni to organizacja łącząca ludzi z naturą. Od niemal dekady zaprasza Polaków do wspólnego zazieleniania terenów miejskich i leśnych. Każdego roku organizuje na terenie całego kraju ponad 50 tego typu wydarzeń, w których łącznie bierze udział kilka tysięcy osób.

Zielone miasta z wyboru mieszkańców

Badanie przeprowadzone w okresie od lutego do kwietnia 2024 roku objęło 30 największych polskich miast. Analiza wykazała, że łącznie realizowanych jest w nich 27 różnorodnych inicjatyw związanych z sadzeniem drzew i tworzeniem nowych przestrzeni zielonych, w których uczestniczyć mogą mieszkańcy.

Jakie możliwości dla mieszańców ujawniło badanie? Krakowianie mogą zasadzić drzewo upamiętniające narodziny dziecka w ramach programu "Park Krakowian", we Wrocławiu podobna akcja nosi nazwę "WROśnij we WROcław". W akcji biorą udział rodziny najmłodszych wrocławian, które drzewkami świętują pojawienie się na świecie ich dziecka. Podobne akcje są organizowane m.in. w Tychach, Gorzowie Wielkopolskim oraz Płocku. Z kolei w Warszawie, Katowicach i Lublinie działają Zielone Fundusze umożliwiające zgłaszanie własnych inicjatyw lub finansowe wsparcie rozwoju terenów zielonych.

W Częstochowie realizowany jest program "Posadźmy drzewo w Częstochowie", a w Katowicach "wCOP Drzewo". Gdynia prowadzi akcję edukacyjną "Posadź drzewo", w Tarnowie, Opolu i Płocku funkcjonują mechanizmy umożliwiające mieszkańcom zgłaszanie i realizację projektów nasadzeń. Warszawa oferuje "Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115", gdzie można zgłosić pomysł na ulepszenie miasta, w tym zasadzenie drzewa. We Wrocławiu działa również program "Zielony Mecenat", pozwalający na przekazanie środków na rośliny lub inne elementy zagospodarowania miejskich terenów zieleni.

Ponadto, we wszystkich miastach biorących udział w badaniu realizowane są Budżety Obywatelskie, w ramach których możliwe jest zgłoszenie projektów związanych z tworzeniem nowych miejsc zielonych i zaangażowaniem lokalnej społeczności.

Te różnorodne inicjatywy pokazują, jak miasta angażują mieszkańców w tworzenie zielonej przestrzeni miejskiej, jednocześnie budując świadomość ekologiczną i wzmacniając więzi społeczne.

Zieleń miejska - budowanie zaangażowanej społeczności

Coraz więcej mieszkańców miast aktywnie poszukuje możliwości uczestnictwa w zazielenianiu swojego otoczenia. Widzimy rosnącą świadomość ekologiczną i chęć podejmowania konkretnych działań. Ludzie są gotowi poświęcać swój czas, a nawet ponosić dodatkowe koszty, by przyczynić się do rozwoju terenów zielonych w swoim mieście.

Zaangażowanie mieszkańców w nasadzenia i pielęgnację zieleni miejskiej ma ogromne znaczenie dla budowania lokalnej społeczności. Wspólne działania na rzecz środowiska nie tylko poprawiają estetykę i mikroklimat miasta, ale także wzmacniają więzi sąsiedzkie i poczucie odpowiedzialności za wspólną przestrzeń. Mieszkańcy, którzy sami sadzili drzewa czy zakładali ogrody społeczne, czują silniejszą więź z tymi miejscami i są bardziej skłonni do dbania o nie w przyszłości.

- Przygotowaliśmy Barometr Dotlenionych, aby pokazać skalę i różnorodność inicjatyw angażujących mieszkańców w zazielenianie miast. Nasz raport prezentuje obecną sytuację i może być inspiracją dla samorządów, organizacji pozarządowych i mieszkańców. Wierzymy, że wspólne działanie jest kluczem do stworzenia bardziej zielonych i przyjaznych przestrzeni miejskich - mówi Marek Kołkowski, CEO Dotlenieni.org.

Celem raportu jest nie tylko zebranie danych, ale przede wszystkim inspirowanie do działania. Chcemy pokazać, że uczestnictwo mieszkańców w procesie zazieleniania miast przynosi wymierne korzyści. Nasz raport ma być wstępem i narzędziem do budowania świadomego, zaangażowanego społeczeństwa obywatelskiego, które aktywnie kształtuje swoje otoczenie - dodaje Marek Kołkowski.

Wyzwania, rekomendacje i partnerzy zmian w miastach

Czy już wiadomo, jakie działania należy podjąć dalej? Raport przedstawia różnorodne podejścia do zazieleniania miast i możliwości uczestnictwa mieszkańców w tych procesach. Wśród kluczowych elementów wymienia się planowanie oparte na potrzebach mieszkańców, edukację ekologiczną, współpracę międzysektorową i innowacyjne formy angażowania społeczności. Główne wyzwania to ograniczone zasoby terenów zielonych oraz potrzeba zwiększenia skali działań.

Badanie pokazało również rosnącą rolę partnerstw międzysektorowych, w tym rolę sektora prywatnego w zazielenianiu miast. Firmy nie tylko zapewniają finansowanie, ale także angażują pracowników w ramach wolontariatu. Przedstawiciele sektora prywatnego mogą zatem stać się naturalnym partnerem miast, pozwalającym na zorganizowanie większej liczby interesujących akcji pro-ekologicznych, w które może włączyć się lokalna społeczność.

Co dalej? Działajmy!

Barometr Dotlenionych 2024 wskazuje, że w wielu największych miastach naszego kraju organizowane są akcje o charakterze ekologicznym i prośrodowiskowym, w które każdy z nas może się zaangażować. Wspólne działania na rzecz zieleni miejskiej nie tylko poprawiają jakość życia w miastach, ale również mogą przyczyniać się do budowania silniejszych, bardziej zintegrowanych społeczności lokalnych.

Pełny raport „Barometr Dotlenionych" zawiera szczegółową analizę inicjatyw w poszczególnych miastach, w które mogą włączyć się mieszkańcy oraz przykłady dobrych praktyk. To cenna lektura dla urzędników, aktywistów miejskich, przedstawicieli biznesu i wszystkich zainteresowanych przyszłością polskich miast.

Aktywne uczestnictwo mieszkańców w zazielenianie miast to nie tylko sposób na poprawę estetyki i ekologii miejskiej przestrzeni, ale przede wszystkim droga do budowania aktywnych, świadomych i zintegrowanych społeczności.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Ochrona środowiska „Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
2025-05-23 | 13:00

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Trwa dyskusja nad kwestiami związanymi z gospodarką odpadami opakowaniowymi, w tym nad przyszłym systemem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Cały czas mamy do czynienia
Ochrona środowiska Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
2025-05-22 | 13:30

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Polski System Kaucyjny (PSK) oraz Canpack Recycling podpisały list intencyjny, rozpoczynając strategiczną współpracę na rzecz budowy nowoczesnego, ogólnopolskiego systemu

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.