Komunikaty PR

Od 4 do 10% od listopada do grudnia zdrożała część produktów „świątecznych”

2021-12-15  |  10:45
Biuro prasowe
Kontakt

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.

Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl
Do pobrania docx ( 0.03 MB )

Od 4 do 10 procent między listopadem a grudniem zdrożała część produktów kojarzonych ze świętami

Margaryna, nabiał, dodatki do potraw, kawa czy napoje gazowane. To tylko wybrane produkty kojarzone ze świętami, których cena w grudniu była wyższa niż w listopadzie. Przed świętami klientów może czekać niemiłe zaskoczenie z powodu podwyżek. Z drugiej strony, sieci handlowe prowadzą teraz bardzo intensywne działania marketingowe i duża część produktów objęta jest promocjami cenowymi. Wszystkie szczegóły można znaleźć w najnowszym Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency.

W listopadzie br. inflacja przebiła prognozy rynkowe i wyniosła 7,7%. Zdaniem wielu ekspertów zbliżające się święta mogą być najdroższe od 20 lat. Z analiz ASM Sales Force Agency wynika, że sieci handlowe nadal starają się minimalizować wpływ wzrostu kosztów na końcową cenę dla klientów. W  niektórych przypadkach, ceny produktów kojarzonych ze świętami były jednak w grudniu wyższe niż przed miesiącem. I tak margaryna podrożała o 7%, nabiał – w tym różnego rodzaju serki od 4 do 9%, dodatki do potraw o 5%, kawa zdrożała o 9%, wybrane napoje gazowane o 4% a ceny niektórych przekąsek podskoczyły o 10%. 

Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® wynika także, że niektóre produkty w grudniu były nieco tańsze niż w listopadzie. Kostka do pieczenia znanej marki staniała o 8% a cena herbaty spadła o 4%.  Średnie ceny analizowanych produktów spożywczych spadły w listopadzie o 1,34% wobec października br., a wartość koszyka maksymalnego zmniejszyła się o 6,23% w porównaniu do ubiegłego roku. E-grocery był najdroższym kanałem zakupów, natomiast Auchan jest ponownie z koszykiem poniżej 200 zł najtańszą siecią handlową.

Niższa średnia cena koszyka

W listopadzie br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 223,76 zł. To spadek na poziomie  3,05 zł, czyli o  1,34%
w porównaniu do października br. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 6 na 10[1] sieci objętych badaniem, ceny w listopadzie br. były wyższe niż w październiku. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (2,77%). Natomiast w ujęciu rocznym, nieznaczny wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach wobec 2020 roku.

Były to min.: Intermarché (4,73%), Kaufland (4,21%) czy inna sieć Cash&Carry (2,29%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci Lidl, w której średnia cena w listopadzie 2021r. była niższa
o 10,85 zł niż przed rokiem.

- Patrząc na najnowsze wskaźniki inflacji widzimy, że zbliżające się święta będą jednymi z najdroższych od lat. Zapewne duża część konsumentów, przy okazji zakupów i przedświątecznych przygotowań, szczególną uwagę zwróci właśnie na ceny poszczególnych produktów. Sieci handlowe, które doskonale zdają sobie sprawę, że ich klienci każdą złotówkę będą oglądać dwa razy, już od grudnia prowadzą bardzo intensywne działania marketingowe. Są to akcje promocyjne, obniżki na wybrane produkty i programy lojalnościowe. Naszym zdaniem w kolejnych tygodniach sieci handlowe, tak jak wszyscy przedsiębiorcy, będą odczuwać wzrost kosztów, co zapewne przełoży się na wciąż rosnące ceny produktów. W roku 2022 nie uciekniemy od drożyzny – mówi Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych w listopadzie moglibyśmy zapłacić 173,82 zł (mniej o 4,93 zł niż w październiku), natomiast koszyk produktów najdroższych - 281,01 zł  (mniej o 0,85 zł niż w październiku ). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w listopadzie 2021 r. była wyższa o 2,24% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w listopadzie br. tańszy o 6,23% niż w 2020 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 0,23 % z 223,25 zł  w listopadzie 2020 r. do 223,76 zł w listopadzie 2021 r.

Lider cenowy w listopadzie

Liderem listopadowego rankingu wciąż pozostaje Auchan. Ponownie cena zestawu analizowanych produktów była dostępna w tej sieci za mniej niż 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 198,71 zł. To o 0,67 zł więcej niż wyniósł najtańszy koszyk w październiku, należący przed miesiącem również do Auchan.

Natomiast najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w sieci Intermarché, gdzie wartość zakupów wyniosła 232,92 zł,  czyli o ponad 17% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Niezmiennie e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się poziomie 260,98 zł, co stanowi wzrost cen w tym kanale o 5,06 zł (1,98 %) wobec października.

Kanał e-grocery z nieznacznym wzrostem

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w listopadzie
2021 r. wskazało, że podobnie jak w ubiegłym miesiącu, najtańsze zakupy można było zrobić
w dyskontach - 211,28 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 23% więcej.

Listopad 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale e-grocery w stosunku do października br.
Koszt zakupów online wzrósł o 1,98% względem października. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 9 było najdroższych w tym kanale sprzedaży.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 10 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.


[1] Pod koniec października br. sieć Tesco zakończyła swoją działalność w Polsce. Część sklepów została przejęta przez Netto. ASM Sales Force Agency bada  produkty w tej sieci, aby jej oferta w pełni odzwierciedlała zestaw 40 produktów analizowanych dotychczas w Tesco. Do tego momentu dane będą zbierane z 10 sieci.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Nowości od marki Herbapol Polana. (Fito)kosmetyki do pielęgnacji ciała i włosów Biuro prasowe
2022-05-23 | 09:30

Nowości od marki Herbapol Polana. (Fito)kosmetyki do pielęgnacji ciała i włosów

Marka Herbapol Polana rozszerza asortyment o produkty do pielęgnacji ciała i włosów. Na rynek wprowadzono niezbędne w każdej łazience, idealne dla całej rodziny fitokosmetyki –
Konsument Łap dobre chwile z najbliższymi. I Łapsami!
2022-05-23 | 09:00

Łap dobre chwile z najbliższymi. I Łapsami!

Kwitnące drzewa i kwiaty skąpane w promieniach słonecznych napawają optymizmem i dodają energii do działania – wiosna i lato to pory roku, które sprzyjają łapaniu dobrych
Konsument Drogerie na kosmetycznym podium – nowe badanie PAYBACK Opinion Poll
2022-05-11 | 09:30

Drogerie na kosmetycznym podium – nowe badanie PAYBACK Opinion Poll

Szampony, pasty do zębów czy żele pod prysznic to jedne z podstawowych produktów w koszyku każdego konsumenta. A jak często i w jakich sklepach kupujemy kosmetyki? Czy zazwyczaj

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

IX Kongres Polska Chemia

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Firma

Warszawa dołącza do prestiżowego grona. Miasto wyrasta na jednego ze start-upowych liderów

Stolica Polski z każdym rokiem umacnia swoją pozycję jako ważny i prężnie rozwijający się hub dla start-upów. Na potencjał tutejszego rynku wpływają m.in. wykształcona kadra techniczna, coraz większe zainteresowanie ze strony międzynarodowych funduszy i rozwinięty ekosystem wspierania innowacji. Warszawa dołączyła właśnie do prestiżowego grona miast, które mają własną edycję przewodnika „Startup Guide”. Ma on ułatwić początkującym przedsiębiorcom, również z zagranicy, start na tutejszym rynku. – To niesamowite, że ktoś w Bostonie będzie mógł wziąć go do ręki i pomyśleć: „może warto byłoby zacząć robić coś ciekawego w Europie, właśnie w Warszawie” – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, współinicjator przewodnika

Prawo

Dzieci z Ukrainy są łatwym łupem dla handlarzy ludźmi. W ewakuowaniu ich do bezpiecznych miejsc pomagają amerykańskie fundacje

Wojna w Ukrainie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia 7,5 mln dzieci. Według oficjalnych danych z początku maja od początku eskalacji konfliktu zginęło ich ponad 230, a kilkaset zostało rannych, ale UNICEF podkreśla, że w rzeczywistości te liczby mogą być dużo wyższe. W tej chwili tylko w samej Ukrainie 3 mln dzieci potrzebuje pilnej pomocy humanitarnej. Szacuje się też, że ok. 60 proc. z nich musiało opuścić swoje domy, a chaos związany z przemieszczaniem się ludności na dużą skalę wykorzystują handlarze ludźmi. – Wkraczają do sierocińców, korzystając na chaosie i braku nadzoru. Kiedy uda im się zdobyć paszporty dla tych dzieci, tracimy je na zawsze – mówi James Zumwalt z grupy Aerial Recovery.

Konsument

TikTok ogłasza współpracę z partnerami pozarządowymi. Chce promować różnorodność i bezpieczeństwo cyfrowe twórców

Użytkownicy platform cyfrowych są coraz bardziej świadomi i coraz większą wagę przywiązuje się w nich do budowania kultury różnorodności i inkluzywności. Chodzi o różnego typu inicjatywy, które z jednej strony będą właściwie i szeroko eksponować grupy społeczne dotychczas słabo reprezentowane, z drugiej – o zwalczanie mowy nienawiści i edukowanie.  – Takie działania to od lat priorytet TikToka – podkreślają przedstawiciele serwisu, którego liczba użytkowników dynamicznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Platforma tylko w IV kwartale ubiegłego roku usunęła ponad 85 mln filmów z obraźliwymi treściami, w tym 90 proc., zanim jeszcze ktokolwiek zdążył je wyświetlić. 

 

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.