Po 50 latach od pierwszego skanowania kodu kreskowego nadchodzi druga rewolucja
Biuro prasowe GS1 Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
gs1polska|alertmedia.pl| |gs1polska|alertmedia.pl
506051987
https://gs1pl.org
50 lat od pierwszego zeskanowania kodu kreskowego organizacja GS1 ogłasza globalny plan przejścia z tradycyjnych kodów kreskowych na kody QR zawierające standardy GS1. Dzięki przejściu na kody GS1 QR konsumenci będą mieli bezpośredni i łatwy dostęp do dodatkowych informacji o produktach, w tym o ich pochodzeniu, zawartych alergenach, możliwościach recyklingu, śladzie węglowym oraz wielu innych danych. Co ważne, kody GS1 QR zawierają obowiązkowo numer GTIN i mogą być skanowane przy kasie do rejestracji sprzedaży. Kody nowej generacji GS1 QR są już testowane w 48 krajach i wdrażane przez największe światowe firmy, takie jak L’Oreal, PepsiCo, Carrefour i Procter & Gamble.
Kody kreskowe są skanowane ponad 10 miliardów razy dziennie!
26 czerwca 1974 roku w supermarkecie w Troy, Ohio, w USA po raz pierwszy zeskanowano produkt z kodem kreskowym, co zapoczątkowało technologiczną rewolucję. Dziś ponad miliard produktów posiada kod kreskowy, który BBC uznało za „jedną z pięćdziesięciu rzeczy, które stworzyły światową gospodarkę”. Każdego dnia charakterystyczny dźwięk „bip” skanowanych kodów kreskowych rozbrzmiewa na całym świecie ponad 10 miliardów razy, przewyższając liczbę dziennych wyszukiwań w Google.
Aby uczcić ten kamień milowy, GS1, organizacja odpowiedzialna za wdrożenie kodów kreskowych, ogłasza ambitny plan wspierany przez wiodących światowych producentów i detalistów, mający na celu stopniowe zastępowanie tradycyjnych kodów kreskowych kodami GS1 QR. Ta zmiana wynika bezpośrednio z rosnących potrzeb i oczekiwań konsumentów, którzy pragną uzyskać więcej informacji na temat pochodzenia, składu czy wpływu produktów na środowisko. Kody QR ze standardami GS1 dają konsumentom moc sprawczą, umożliwiając im podejmowanie mądrzejszych, bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych decyzji zakupowych.
„Pierwsze zeskanowanie kodu kreskowego w 1974 roku zapoczątkowało rewolucję w handlu, na zawsze zmieniając sposób, w jaki kupujemy i sprzedajemy produkty. Obecnie konsumenci słusznie domagają się pełnej historii produktów, które kupują, dlatego z radością wprowadzamy kody GS1 QR. Wierzymy, że to początek drugiej rewolucji kodów kreskowych, która na nowo zmieni sposób, w jaki robimy zakupy, jemy i żyjemy” – powiedział Renaud de Barbuat, prezes i CEO GS1.
Jeden kod – wiele możliwości
Kody GS1 QR wizualnie przypominają standardowe kody QR, które zyskały popularność przy zakupie biletów w komunikacji miejskiej, odbiorze przesyłek, sprawdzaniu menu w restauracjach czy dostępie do informacji. Jednak zawierają one unikatowy numer produktu GTIN i oferują znacznie więcej możliwości niż dotychczas znane kody QR. Mogą dostarczać zaufane i spersonalizowane dane do różnych grup odbiorców, dając dostęp do wybranych warstw informacji w zależności od potrzeb użytkownika. Ich dodatkową zaletą jest łatwość odczytu – większość smartfonów ma natywnie wpisaną funkcjonalność łączenia się z internetem przy pomocy aparatu fotograficznego, a to wystarczy, aby odczytać zaszyte w kodzie GS1 QR informacje.
Dzięki wykorzystaniu globalnych standardów GS1, stosowanych już od dziesięcioleci, kody GS1 QR mogą zapewnić konsumentom, detalistom, producentom i regulatorom dostęp do większego zasobu informacji. Branża handlowa już z sukcesem wdraża tę nową technologię – kody GS1 QR są testowane na wszystkich kontynentach w 48 krajach, które reprezentują 88,5% światowego PKB.
Niektóre z największych światowych firm, jak np. L’Oreal, PepsiCo, Carrefour i Procter & Gamble, już współpracują z GS1, aby do 2027 roku wdrożyć kody GS1 QR na wszystkich swoich produktach na całym świecie. Aby ułatwić uczestnikom rynku dostosowanie się do nowych standardów, w okresie przejściowym będą obowiązywać zarówno tradycyjne kody kreskowe, jak i GS1 QR. Oznacza to, że przez pewien czas oba symbole będą obecne na opakowaniach jednocześnie.
„W Polsce również obserwujemy rosnące zainteresowanie firm wdrożeniem kodów GS1 QR. Wśród organizacji, które podpisały listy intencyjne, deklarując chęć wdrożenia tej technologii, są m.in.: Żabka, Biedronka i Auchan. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tej globalnej inicjatywie, która z pewnością zrewolucjonizuje sposób, w jaki robimy zakupy i dbamy o nasze zdrowie i środowisko” – powiedziała Elżbieta Hałas, Prezeska Zarządu GS1 Polska.
O GS1 Polska
GS1 Polska jest częścią międzynarodowej organizacji not-for-profit GS1, która działa w 150 krajach i od początku swojego istnienia wspiera rozwój handlu. Najbardziej znanym usprawnieniem GS1 w tym zakresie są standaryzowane kody kreskowe, stosowane obecnie na całym świecie i uznane przez BBC za jedną z 50 rzeczy, które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. Standardy opracowane przez GS1 umożliwiają firmom identyfikowanie, gromadzenie i udostępnianie informacji o produktach, lokalizacjach, partnerach, przesyłkach i zdarzeniach w całym łańcuchu dostaw. Skala i zasięg GS1 - lokalne organizacje członkowskie w 116 krajach, ponad 2 miliony Uczestników Systemu GS1 oraz 10 miliardów transakcji każdego dnia – pozwalają nam tworzyć wspólny język biznesu w postaci standardów GS1, które wspierają systemy i procesy na całym świecie.
Studniówki z małpkami w parze? Młodzi Polacy mówią o alkoholu na studniówkach
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Ochrona środowiska
Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.