Komunikaty PR

Po 50 latach od pierwszego skanowania kodu kreskowego nadchodzi druga rewolucja

2024-06-26  |  10:10
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro prasowe GS1 Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
gs1polska|alertmedia.pl| |gs1polska|alertmedia.pl
506051987
https://gs1pl.org

50 lat od pierwszego zeskanowania kodu kreskowego organizacja GS1 ogłasza globalny plan przejścia z tradycyjnych kodów kreskowych na kody QR zawierające standardy GS1. Dzięki przejściu na kody GS1 QR konsumenci będą mieli bezpośredni i łatwy dostęp do dodatkowych informacji o produktach, w tym o ich pochodzeniu, zawartych alergenach, możliwościach recyklingu, śladzie węglowym oraz wielu innych danych. Co ważne, kody GS1 QR zawierają obowiązkowo numer GTIN i mogą być skanowane przy kasie do rejestracji sprzedaży. Kody nowej generacji GS1 QR są już testowane w 48 krajach i wdrażane przez największe światowe firmy, takie jak L’Oreal, PepsiCo, Carrefour i Procter & Gamble.

Kody kreskowe są skanowane ponad 10 miliardów razy dziennie!

26 czerwca 1974 roku w supermarkecie w Troy, Ohio, w USA po raz pierwszy zeskanowano produkt z kodem kreskowym, co zapoczątkowało technologiczną rewolucję. Dziś ponad miliard produktów posiada kod kreskowy, który BBC uznało za „jedną z pięćdziesięciu rzeczy, które stworzyły światową gospodarkę”. Każdego dnia charakterystyczny dźwięk „bip” skanowanych kodów kreskowych rozbrzmiewa na całym świecie ponad 10 miliardów razy, przewyższając liczbę dziennych wyszukiwań w Google.

Aby uczcić ten kamień milowy, GS1, organizacja odpowiedzialna za wdrożenie kodów kreskowych, ogłasza ambitny plan wspierany przez wiodących światowych producentów i detalistów, mający na celu stopniowe zastępowanie tradycyjnych kodów kreskowych kodami GS1 QR. Ta zmiana wynika bezpośrednio z rosnących potrzeb i oczekiwań konsumentów, którzy pragną uzyskać więcej informacji na temat pochodzenia, składu czy wpływu produktów na środowisko. Kody QR ze standardami GS1 dają konsumentom moc sprawczą, umożliwiając im podejmowanie mądrzejszych, bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych decyzji zakupowych.

„Pierwsze zeskanowanie kodu kreskowego w 1974 roku zapoczątkowało rewolucję w handlu, na zawsze zmieniając sposób, w jaki kupujemy i sprzedajemy produkty. Obecnie konsumenci słusznie domagają się pełnej historii produktów, które kupują, dlatego z radością wprowadzamy kody GS1 QR. Wierzymy, że to początek drugiej rewolucji kodów kreskowych, która na nowo zmieni sposób, w jaki robimy zakupy, jemy i żyjemy” – powiedział Renaud de Barbuat, prezes i CEO GS1.

Jeden kod – wiele możliwości

Kody GS1 QR wizualnie przypominają standardowe kody QR, które zyskały popularność przy zakupie biletów w komunikacji miejskiej, odbiorze przesyłek, sprawdzaniu menu w restauracjach czy dostępie do informacji. Jednak zawierają one unikatowy numer produktu GTIN i oferują znacznie więcej możliwości niż dotychczas znane kody QR. Mogą dostarczać zaufane i spersonalizowane dane do różnych grup odbiorców, dając dostęp do wybranych warstw informacji w zależności od potrzeb użytkownika. Ich dodatkową zaletą jest łatwość odczytu – większość smartfonów ma natywnie wpisaną funkcjonalność łączenia się z internetem przy pomocy aparatu fotograficznego, a to wystarczy, aby odczytać zaszyte w kodzie GS1 QR informacje.

Dzięki wykorzystaniu globalnych standardów GS1, stosowanych już od dziesięcioleci, kody GS1 QR mogą zapewnić konsumentom, detalistom, producentom i regulatorom dostęp do większego zasobu informacji. Branża handlowa już z sukcesem wdraża tę nową technologię – kody GS1 QR są testowane na wszystkich kontynentach w 48 krajach, które reprezentują 88,5% światowego PKB.

Niektóre z największych światowych firm, jak np. L’Oreal, PepsiCo, Carrefour i Procter & Gamble, już współpracują z GS1, aby do 2027 roku wdrożyć kody GS1 QR na wszystkich swoich produktach na całym świecie. Aby ułatwić uczestnikom rynku dostosowanie się do nowych standardów, w okresie przejściowym będą obowiązywać zarówno tradycyjne kody kreskowe, jak i GS1 QR. Oznacza to, że przez pewien czas oba symbole będą obecne na opakowaniach jednocześnie.

„W Polsce również obserwujemy rosnące zainteresowanie firm wdrożeniem kodów GS1 QR. Wśród organizacji, które podpisały listy intencyjne, deklarując chęć wdrożenia tej technologii, są m.in.: Żabka, Biedronka i Auchan. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tej globalnej inicjatywie, która z pewnością zrewolucjonizuje sposób, w jaki robimy zakupy i dbamy o nasze zdrowie i środowisko” – powiedziała Elżbieta Hałas, Prezeska Zarządu GS1 Polska.

O GS1 Polska 

GS1 Polska jest częścią międzynarodowej organizacji not-for-profit GS1, która działa w 150 krajach i od początku swojego istnienia wspiera rozwój handlu. Najbardziej znanym usprawnieniem GS1 w tym zakresie są standaryzowane kody kreskowe, stosowane obecnie na całym świecie i uznane przez BBC za jedną z 50 rzeczy, które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. Standardy opracowane przez GS1 umożliwiają firmom identyfikowanie, gromadzenie i udostępnianie informacji o produktach, lokalizacjach, partnerach, przesyłkach i zdarzeniach w całym łańcuchu dostaw. Skala i zasięg GS1 - lokalne organizacje członkowskie w 116 krajach, ponad 2 miliony Uczestników Systemu GS1 oraz 10 miliardów transakcji każdego dnia – pozwalają nam tworzyć wspólny język biznesu w postaci standardów GS1, które wspierają systemy i procesy na całym świecie.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro prasowe GS1 Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę Biuro prasowe
2024-06-27 | 15:10

Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę

W 2017 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła 27 czerwca Międzynarodowym Dniem Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP). Warto przy tym wspomnieć, że
Handel Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa
2024-06-27 | 11:40

Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa

Lidl, jeden z największych detalistów na świecie, oraz WWF, jedna z najbardziej znanych i niezależnych organizacji zajmujących się ochroną środowiska, ogłaszają nawiązanie nowego
Handel Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes
2024-06-27 | 09:45

Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes

Handel detaliczny należy do jednej z branż, którą bardzo szybko dotykają wszelkie perturbacje rynkowe – od ograniczeń w handlu, poprzez restrykcje znane z pandemii, aż po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

Regionalne –

Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

Nauka

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.