1 proc. od podatnika to dla fundacji waga złota
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
grzegorz.koper|goodonepr.pl| |grzegorz.koper|goodonepr.pl
+ 48 796 996 267
www.goodonepr.pl
Od 2004 r. Polacy mogą przekazywać 1 proc. podatku dochodowego na wybraną organizację pożytku publicznego. Choć podatników przekazujących swoją część daniny przybywa z każdym rokiem, to liczba beneficjentów też jest niemała. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w ostatnim roku środki otrzymało aż 8743 OPP[1]. By wygrać wyścig o pieniądze, fundacje stosują najróżniejsze metody docierania do potencjalnych darczyńców.
Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w 2020 r. Polacy, rozliczając się z podatku dochodowego, wpłacili na ich konta prawie 907 mln zł. Liczba ta rośnie z roku na rok. W 2004 r. na konto organizacji trafiło „tylko” 10,4 mln zł. W 2008 r. było to już 298,3 mln, a w 2019 r. prawie 876,7 mln zł[2]. OPP wykorzystują wszelkie sposoby na skuteczne zebranie pieniędzy. Niejednokrotnie zaskakują kreatywnością, a do darczyńców zwracają się poprzez spoty telewizyjne, billboardy, kampanie w internecie i social mediach. Podtrzymują także bezpośredni kontakt, wykorzystując do tego m.in. tradycyjne wysyłki pocztowe.
Kampanie mają przyciągnąć darczyńców
Fundacja „Dr Clown” zwracając się z prośbą o wsparcie, kilka lat temu postawiła na twarze znane z pierwszych stron gazet. Do przekazania na jej rzecz 1 proc. podatku zachęcały wtedy Małgorzata Socha czy Barbara Kurdej-Szatan, które na tę okazję wystąpiły w charakterystycznych czerwonych nosach Doktora Clowna. Dzięki pozyskanym środkom fundacja mogła kontynuować misję leczenia uśmiechem w szpitalach i placówkach specjalnych oraz wspierać pacjentów w powrocie do zdrowia.
– Wpłaty pochodzące z 1 proc. w całości przekazywane są na działalność statutową Fundacji.
W ubiegłym roku ponad 100 tys. osób zaufało idei prowadzenia "terapii śmiechem” przekazując na ten cel właśnie 1 proc. swojego podatku. Ta liczba świadczy o zrozumieniu dla wysiłku ponad 600 wolontariuszy, którzy docierają rocznie do prawie 60 000 naszych podopiecznych w całej Polsce, pomagając odwrócić ich myśli od bolesnych zabiegów, samotności i poczucia uwięzienia w szpitalnej sali – mówi Agata Bednarek, Prezes Zarządu Fundacji „Dr Clown”.
Oryginalny sposób na poinformowanie o zbiórce funduszy znalazł też WWF. Kilka lat temu fundacja wyszła z kampanią w ramach której ukazywano oblicza zwierząt, np. wilka i niedźwiedzia, które ze spotu czy grafiki przeszywały widza wzrokiem. Tym samym chciano zwrócić uwagę na problemy dzikiej przyrody i uzyskać środki mające wesprzeć jej ochronę.
– Na trwałą obecność w świadomości Polaków pracujemy przez cały rok. Informacje o tym, w co angażuje się aktualnie fundacja, jakie stanowisko prezentujemy w danej sprawie i jak realizujemy misję i cele WWF Polska pojawiają się zarówno w mediach, jak i naszych kanałach social media, w szczególności na Facebooku i Twitterze. Oprócz tego stworzyliśmy dedykowaną stronę internetową, na której można dowiedzieć się jak rozliczyć się z podatku oraz skorzystać z darmowego programu on-line do rozliczenia PIT – tłumaczy Magdalena Florczak, Kierowniczka Zespołu Marketingu i Fundraisingu WWF Polska.
Do przekazania 1 proc. podatku zachęca także UNICEF Polska. UNICEF jest największą na świecie organizacją humanitarną i rozwojową działającą na rzecz dzieci. Dzięki pozyskanym w ten sposób środkom organizacja zapewnia dzieciom dostęp do czystej wody i sanitariatów, podstawowych szczepień, leków czy żywności, a na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi tworzy miejsca, w których odnajdują schronienie i bezpieczeństwo.
– Z informacją o możliwości wsparcia, dzięki przeznaczeniu 1 proc. podatku docieramy do Darczyńców na wiele sposobów. Nagłaśniamy kampanię zarówno w kanałach online, jak i za pośrednictwem tradycyjnych mediów. Darczyńcy wiedzą o skuteczności naszych działań na rzecz najmłodszych - dzięki wieloletniemu doświadczeniu organizacji, prowadzeniu globalnych działań i programów pomocowych – mówi Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska.
Bezpośredni i spersonalizowany kontakt
Dla wielu fundacji, równie ważny jak kreatywny przekaz i komunikacja prowadzona w kanałach social media, jest bezpośredni kontakt z darczyńcami m.in. za pośrednictwem tradycyjnych przesyłek pocztowych. – WWF każdego roku, w formie direct mailingu oraz e-mailingu, przesyła swoim darczyńcom podziękowania za wpłaty wraz z informacją o tym, jak zostaną wydane zebrane pieniądze oraz podsumowaniem tego, co już udało się zrobić. Do wysyłek pocztowych staramy się dołączyć drobny upominek mający przypomnieć Darczyńcy o możliwości przekazania swojego 1 proc. podatku w przyszłości – dodaje Magdalena Florczak z WWF Polska.
Tradycyjne przesyłki pocztowe mają duży potencjał marketingowy. Korzystając z formy jaką jest direct mailing, fundacje mogą tworzyć kreatywne formy wysyłki np. w zaskakującej formie trójwymiarowego pop-upu. Trafiając do skrzynki pocztowej adresata, zachęcają one do przekazania 1 procenta, a tradycyjna forma papierowego listu pozwala na bliższy i bardziej bezpośredni kontakt z przekazem. Skuteczność tej formy potwierdzają eksperci rynku pocztowego.
– Wiele inspiracji OPP mogą czerpać z działań marketingowych firm, które regularnie korzystają z direct mailingu. Przykładem są sieci drogerii czy sklepów odzieżowych, które za pośrednictwem poczty przesyłają próbki produktów, kupony rabatowe czy katalogi. W opinii wielu naszych klientów tradycyjne przesyłki marketingowe są znacznie bardziej skutecznie niż mailingi elektroniczne. To narzędzie komunikacji z adresatami jest ciągle bardzo popularne – ostatnie badania UKE wskazują, że w 2019 r. wolumen korespondencji reklamowej wzrósł o prawie 12 proc.[3] – tłumaczy Janusz Konopka, prezes spółki Speedmail realizującej usługi pocztowe dla firm oraz szeregu fundacji i OPP.
Intensywność kampanii zachęcających do oddania 1 proc. wzrasta z każdym dniem pozostałym do 30 kwietnia, czyli do ostatecznego terminu na złożenie deklaracji. Zapewne większość działań, na które zbierają OPP jest warta tego, by wesprzeć je swoim 1 proc., niestety pula pieniędzy do pozyskania jest ograniczona. Dlatego fundacje muszą konkurować o uwagę podatnika. Możliwości na jej przykucie jest wiele, warto więc stale myśleć o działaniach, które zwiększą skuteczność w pozyskaniu pieniędzy.
[1] Wykaz organizacji pożytku publicznego, które w 2020 r. otrzymały 1% należnego podatku za 2019 r. (stan na 16 września 2020 r.) https://www.gov.pl/web/finanse/1-procent-podatku-dla-opp
[2] Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów, Informacja dotycząca kwot 1% należnego podatku dochodowego od osób fizycznych przekazanych organizacjom pożytku publicznego w 2020 roku (z rozliczenia za 2019 rok) https://www.gov.pl/web/finanse/1-procent-podatku-dla-opp
[3] Urząd Komunikacji Elektronicznej, Raport o stanie rynku pocztowego w 2019 roku https://www.uke.gov.pl/akt/raport-o-stanie-rynku-pocztowego-w-2019-roku,322.htmls
Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków
BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku
Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.