Cło, podatki, chaos
W 2020 roku – z uwagi na zakłócenia związane z koronawirusem[1] – wartość światowego handlu ma spaść nawet o 32 proc.
– W trudnych czasach otwarcie się na wiele rynków może poskutkować pożądanymi i potrzebnymi wpływami do budżetu. Myślę, że warto, aby przedsiębiorcy, którzy jeszcze tego nie zrobili, zastanowili się nad rozpoczęciem skalowania swojego biznesu i wysyłki swoich produktów za granicę – radzi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express. – Różne kraje są na różnym etapie obostrzeń związanych z koronawirusem. To oznacza, że gdy poszczególne dziedziny gospodarek krajów ościennych powoli się odmrażają, biznesy w Polsce – nawet te działające w jeszcze zamkniętych obszarach rynku – mogą skorzystać z okazji, aby sprzedać swoje produkty.
W sprzedaży transgranicznej kluczową rolę odgrywać będzie sprawna dostawa. W drugiej połowie marca zapotrzebowanie na ekspresowe przesyłki na całym świecie wzrosło o 183 procent[2]. Jednak każda paczka przekraczająca granicę musi przejść określone procedury celne i podatkowe.
W takich okolicznościach firmy sprowadzające towary do Polski lub wysyłające swoje produkty globalnie powinny szczególnie zwrócić uwagę na zachowanie sprawności takich procedur. Dla wielu przedsiębiorców może to być kłopotliwe, biorąc pod uwagę, że dla prawie połowy biznesów na całym świecie opłaty celne stanowią wyzwanie w e-handlu transgranicznym. Jakie są obowiązki biznesów, którzy aspirują do międzynarodowej ekspansji? Można je sprowadzić do trzech zasad.
Po pierwsze: Sprawdzić przepisy dotyczące wysyłki towarów
Wszystkie towary przekraczające granicę podlegają różnym obowiązkom prawnym i podatkowym. W ramach unijnego rynku przepisy są dość proste, jednak poza wspólnotą europejską może być trudniej. Ile rynków, tyle zasad i obowiązków związanych z przewożonymi towarami.
Po drugie: Przygotować odpowiednią dokumentację celną
Co należy zgłosić? Jak należy to zgłosić? W których systemach należy to wpisać? Faktury handlowe, proformy, kody rejestracyjne czy kody Systemu Zharmonizowanego – przedsiębiorcy eksportujący na cały świat powinni być zaznajomieni ze wszystkimi narzędziami wykorzystywanymi do kontrolowania transgranicznego przepływu towarów.
Po trzecie: Uiścić cła i podatki
Po ustaleniu klasyfikacji towaru i obliczeniu należności, kolejną kwestią pozostaje uiszczenie opłat celnych oraz potencjalnych podatków. To z reguły leży po stronie odbiorcy produktu, ale w przypadku, gdy jest nim klient detaliczny, taki układ powoduje dodatkowy obowiązek dla niego. Tymczasem kupowanie od przedsiębiorców powinno być tak łatwe, jak to możliwe.
– Biznesy muszą nie tylko pamiętać o wielu formalnościach, ale czasami są również zmuszone do scedowania obowiązków na swoich klientów – wskazuje Edwin Osiecki. – Rozwiązaniem może być np. skorzystanie z usług firmy kurierskiej, która nie tylko zadba o sprawność doręczenia, ale także zajmie się proceduramii, odciążając w tym przedsiębiorców. Przykładowo, DHL Express ma do dyspozycji własne agencje celne, które posiadając szeroką wiedzę i doświadczenie z dziedziny odpraw na całym świecie, umożliwiają efektywne i sprawne procesowanie przesyłek.
[1] Światowa Organizacja Handlu, Trade set to plunge as COVID-19 pandemic upends global economy, kwiecień 2020
[2] Kount, Kount unveils eCommerce and Fraud Trend Tracker for Spring 2020, kwiecień 2020
Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków
BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku
Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.