Cło, podatki, chaos
W 2020 roku – z uwagi na zakłócenia związane z koronawirusem[1] – wartość światowego handlu ma spaść nawet o 32 proc.
– W trudnych czasach otwarcie się na wiele rynków może poskutkować pożądanymi i potrzebnymi wpływami do budżetu. Myślę, że warto, aby przedsiębiorcy, którzy jeszcze tego nie zrobili, zastanowili się nad rozpoczęciem skalowania swojego biznesu i wysyłki swoich produktów za granicę – radzi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express. – Różne kraje są na różnym etapie obostrzeń związanych z koronawirusem. To oznacza, że gdy poszczególne dziedziny gospodarek krajów ościennych powoli się odmrażają, biznesy w Polsce – nawet te działające w jeszcze zamkniętych obszarach rynku – mogą skorzystać z okazji, aby sprzedać swoje produkty.
W sprzedaży transgranicznej kluczową rolę odgrywać będzie sprawna dostawa. W drugiej połowie marca zapotrzebowanie na ekspresowe przesyłki na całym świecie wzrosło o 183 procent[2]. Jednak każda paczka przekraczająca granicę musi przejść określone procedury celne i podatkowe.
W takich okolicznościach firmy sprowadzające towary do Polski lub wysyłające swoje produkty globalnie powinny szczególnie zwrócić uwagę na zachowanie sprawności takich procedur. Dla wielu przedsiębiorców może to być kłopotliwe, biorąc pod uwagę, że dla prawie połowy biznesów na całym świecie opłaty celne stanowią wyzwanie w e-handlu transgranicznym. Jakie są obowiązki biznesów, którzy aspirują do międzynarodowej ekspansji? Można je sprowadzić do trzech zasad.
Po pierwsze: Sprawdzić przepisy dotyczące wysyłki towarów
Wszystkie towary przekraczające granicę podlegają różnym obowiązkom prawnym i podatkowym. W ramach unijnego rynku przepisy są dość proste, jednak poza wspólnotą europejską może być trudniej. Ile rynków, tyle zasad i obowiązków związanych z przewożonymi towarami.
Po drugie: Przygotować odpowiednią dokumentację celną
Co należy zgłosić? Jak należy to zgłosić? W których systemach należy to wpisać? Faktury handlowe, proformy, kody rejestracyjne czy kody Systemu Zharmonizowanego – przedsiębiorcy eksportujący na cały świat powinni być zaznajomieni ze wszystkimi narzędziami wykorzystywanymi do kontrolowania transgranicznego przepływu towarów.
Po trzecie: Uiścić cła i podatki
Po ustaleniu klasyfikacji towaru i obliczeniu należności, kolejną kwestią pozostaje uiszczenie opłat celnych oraz potencjalnych podatków. To z reguły leży po stronie odbiorcy produktu, ale w przypadku, gdy jest nim klient detaliczny, taki układ powoduje dodatkowy obowiązek dla niego. Tymczasem kupowanie od przedsiębiorców powinno być tak łatwe, jak to możliwe.
– Biznesy muszą nie tylko pamiętać o wielu formalnościach, ale czasami są również zmuszone do scedowania obowiązków na swoich klientów – wskazuje Edwin Osiecki. – Rozwiązaniem może być np. skorzystanie z usług firmy kurierskiej, która nie tylko zadba o sprawność doręczenia, ale także zajmie się proceduramii, odciążając w tym przedsiębiorców. Przykładowo, DHL Express ma do dyspozycji własne agencje celne, które posiadając szeroką wiedzę i doświadczenie z dziedziny odpraw na całym świecie, umożliwiają efektywne i sprawne procesowanie przesyłek.
[1] Światowa Organizacja Handlu, Trade set to plunge as COVID-19 pandemic upends global economy, kwiecień 2020
[2] Kount, Kount unveils eCommerce and Fraud Trend Tracker for Spring 2020, kwiecień 2020

Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków

BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku

Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.